• Januaribruden

Kan vi skriva så här? Tips tack!

Så här ser det ut efter en kvälls brainstorming:

FRAMSIDAN: 

Vi har nöjet att inbjuda

Mrs. & Mr.

till bröllopsmiddag för att fira vigseln mellan

Åhuhus Thggyu Eksssrrr

&

Frnjbhyb Måshbhbhj

hg

BAKSIDA: 

Efter vår egna lilla vigsel i stadshuset så möter vi upp er för

bröllopsmiddag och fest kl 18.00 på vägen 11 i  blablabla.

Toastmadame är Jmkknbhbj Mnbhbhjb.

Epost: @hotmail.com Mobil: 0707070707 

O.s.a senast 27/11

Åyvghvfm 0707070707

Fjhduhnjiub 0707070707

Önskelista finns här: www.brollopstorget.se/Couple_tools/wishlist

Barn är en gudagåva men ikväll får de vara hemma med barnvakten

Klädsel Kavaj

hg

• Svar på tråden Kan vi skriva så här? Tips tack!
  • Anna88

Personligen tycker jag att den sista meningen "Barn är en gudagåva..." låter fel, kanske provocerande för någon men sen känner du ju dina gäster bättre än jag gör. Jag skulle kanske byta ut det mot något i stil med att brudparet önskar att barnen stannar hemma... Tycker att det finns mindre risk för misstolkning, en viss känsla av att barnen får komma men tydligt och klart att ni önskar att de stannar hemma och att det blir en fest för vuxna. Den lilla valbarheten barnfamiljerna då får gör ofta att de är mer positiva att leta efter barnvakt och låter barnen stanna hemma.

men det är bara min åsikt...

• BlackWIngedAngel

Anna88: Fast det är ju dumt att ge gästerna en känsla av att barnen får komma om så inte är fallet. 

TS: Ett par saker som jag tänker på när jag läser är:
    1. Ska ni ersätta mrs & mr med gästernas namn sedan? För annars skriver man ju herr och fru om inbjudan i övrigt är på svenska.
    2. Vår egen vigsel. Egna är ju plural och ni ska väl inte gifta er fler gånger? ;)
    3. Jag hade nog tyckt att det var trevligare att skriva: "Övrig information finns att läsa på hemsida: adressen här" istället för att skriva ut något om önskelistan. Men det är förstås en smaksak. För mig låter det dock lite plumpt att nämna önskelistan på det viset.

• Anna88

Jo det är sant att det är en risk att ge föräldrarna en känsla av att barnen får komma. Tycker ändå att man också måste respektera de som av en eller annan orsak verkligen inte kan lämna sina barn hemma. T.ex. barn som är så små att de ännu ammas, gäster som bor långt borta och har barn. De flesta respekterar ju ändå brudparets önskan och lämnar barnen hemma. Ifall det skulle vara mitt bröllop skulle jag ändå se att mina vänner skulle komma till bröllopet med sina barn även om det är barnfritt än att stanna hemma och inte komma alls eftersom man inte kan lämna barnen.

Men det här är en helt annan diskussion i en helt anna tråd. Är det så att man vill ha 100% barnfritt så är det ju inte så stor skilnad hur man skriver bara det är tydligt men vill man att det låter lite vänligare så skulle jag inte använda den ursprungliga texten..

Sen saknas ju datum, kan vara bra att ha ;)

• Aleta

"Egen" istället för "egna" och en önskelista i inbjudan ser trist ut. 

Sedan är ju raden "barn är en gudagåva" hämtad från ett rim som fortsätter "men ikväll får de vara hemma och sova". Är det inte bättre att skriva rakt och enkelt det ni menar?

• Januaribruden

Tack för alla svar!!!
    Vi visste att texten inte var bra men det var det här vi ville ha med. Och datum förstås, haha.

Det ska stå gästernas namn som tex. Linda & Daniel och inte Mr och Mrs.

Vad tycker ni om raden under det?
    "till bröllopsmiddag för att fira vigseln mellan"
    Kan man skriva om det? Bara skriva ´"för att fira vigseln mellan"?

"Egna" stryker vi gärna. Jag har svårt att skriva bra och dumma ord hoppar gärna in. Därför jag tog hjälp av er här på BT :)
    Datumet borde ju vara efter adressen kanske?

Vi vill ha en barnfri fest. Jag har tex två småsyskon som är 5 och 7 och de kommer inte vara med. Självklart får man ta med sina ammande barn men längre än så vill vi inte gå. Jag ber om ursäkt för detta om någon tar illa upp för det. Kan ju berätta att det inte är många gäster som har småbarn. Vi skickar ut inbjudan 4 månader innan bröllopet så om man vill komma så kan de garanterat fixa barnvakt.
    Men då är ju frågan om hur man ska skriva. Festen är barnfri?

Jag själv tycker inte att det känns dumt att skriva vart önskelistan finns. Kanske skriver vi att det finns mer information på vår bröllopssida men då kommer det enda som finnas där vara önselisan. Vi har inga gäster som reser långt då de flesta bor som oss inom stockholmsområdet.

Jag tar gärna emot fler tips!

• Januaribruden

Vi har nöjet att inbjuda

Linda & Daniel

för att fira vigseln mellan

Åsa

&

FredriK

Efter vår lilla vigsel i stadshuset så möter vi upp er för bröllopsmiddag

och fest lördag 14 januari kl 18.00 på kistvägen 11 i Norrviken.

Toastmadame är J

Epost: @hotmail.com Mobil: 07 

O.s.a senast 27/11

Åsa 07

Fredrik 07

För önskelista: www.brollopstorget.se/Couple_tools/wishlist

Barn är en gudagåva men ikväll får de vara hemma och sova.

Klädsel Kavaj

• AnnaAK

jag funderar på datumet efter era namn. på första sidan.. det är ju en viktig uppgift som inte får glömmas bort :)
    Och att ni bjuder till middag ska stå kvar. det är ju det ni gör :)
    Jag håller med. skriv något som "mer information finns på"... spelar det någon roll om det bara är önskelistan där?
    jag har länkar till tips för gästen och vad är bröllop mm för majoriteten av våra vänner har aldrig varit på bröllop då vi är "först".

och med barnen... om ni ska använda det där rimmet med gudagåva, ta hela som det är annars formulera om början tycker jag :)

• Januaribruden
    AnnaAK skrev 2011-08-13 13:13:03 följande:
    jag funderar på datumet efter era namn. på första sidan.. det är ju en viktig uppgift som inte får glömmas bort :)
    Och att ni bjuder till middag ska stå kvar. det är ju det ni gör :)
    Jag håller med. skriv något som "mer information finns på"... spelar det någon roll om det bara är önskelistan där?
    jag har länkar till tips för gästen och vad är bröllop mm för majoriteten av våra vänner har aldrig varit på bröllop då vi är "först".

och med barnen... om ni ska använda det där rimmet med gudagåva, ta hela som det är annars formulera om början tycker jag :)
    Datumet efter våra namn låter bra, tack!
    Ja man kan ju ta med lite andra tips och så också förutom önskelistan. Du får gärna dela med dig mer om dessa länkar :)
    Ok, så om vi skriver: Barn är en gudagåva med ikväll får dem vara hemma och sova
    Är det hela?
  • Lanin

Vi ska också ha barnfritt men är lite allergisk mot rim ;)

Vi skrev rak av att vi firar vår kväll i vuxet sällskap men att ammande barn givetvis är välkomna.

Ingen risk för missförstånd. Vi skrev också om önskelistan i vår inbjudan.

Svar på tråden Kan vi skriva så här? Tips tack!