• Hanna05

Vad kan man ta i kuvertavgift?

Vi kommer att ta kuvertavgift. Vi tänkte ta 300 kr /pers men då fick jag höra igår att många tyckte det var lite och att vi borde ta 500 kr /pers. Det tyckte jag lät mycket. Vad tycker ni??

Vi kommer ha välkomstdrink, förrätt, varmrätt, efterrätt, bröllopstårta & kaffe, vickning.
    Ingen alkohol.

• Svar på tråden Vad kan man ta i kuvertavgift?
  • Fröken Emma

hur mycket kostar varje kuvert på riktigt? Ränka ut det och ta en liten del av det.
    300 tycker jag låter lagom, om man vill att gästerna ska komma.

Har ifs aldrig varit på ett bröllop med kuvertavgift så jag vet inte.

(jag hade nog inte betalat 500 per person, då skulle det bli 1 000 kr för oss två, ev mer om barnen ska med. Jag vill gärna ha en ny klänning o han en matchande slips, ytterligare 1500, o en present på 1000:
    Sedan om det är möhippa och svensexa som vi båda skulle gå på blir det ytterligare massa pengar.
    Så säg 5 000:- tillslut
    Då har jag inte räknat resekostnad och ev övernattning )

• Pinkgrape

Vi gifte oss igår och vår kuvertavgift var 350kr/person och det verkade alla tycka var helt okej. Det som pengarna täckte var maten, bara maten. Utöver det var det brudskålen, dricka till maten, kaffe och tårta som tillkom och vi betalade det själva. Senare under kvällen fick alla handla det de ville dricka i baren och kan säga att det var ständig kö dit. Alla verkade ha en jättetrevlig kväll och var nöjda med vad de fick för pengarna :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Houdini
    Fröken Emma skrev 2011-08-14 18:33:04 följande:

hur mycket kostar varje kuvert på riktigt? Ränka ut det och ta en liten del av det.
    300 tycker jag låter lagom, om man vill att gästerna ska komma.

Har ifs aldrig varit på ett bröllop med kuvertavgift så jag vet inte.

(jag hade nog inte betalat 500 per person, då skulle det bli 1 000 kr för oss två, ev mer om barnen ska med. Jag vill gärna ha en ny klänning o han en matchande slips, ytterligare 1500, o en present på 1000:
    Sedan om det är möhippa och svensexa som vi båda skulle gå på blir det ytterligare massa pengar.
    Så säg 5 000:- tillslut
    Då har jag inte räknat resekostnad och ev övernattning )

Köoper du present om det är kuvertavgift för samma summa som om det inte var kuvertavgift?

Det gör inte jag, det blir min present

• Pinkgrape
    Houdini skrev 2011-08-14 18:40:53 följande:

Köoper du present om det är kuvertavgift för samma summa som om det inte var kuvertavgift?

Samma här. Vi hade sagt till våra gäster att vi inte ville ha någon present, då kuvertavgiften är lite som presenten istället ju. Jag skulle aldrig kunna ta både kuvertavgift och förvänta mig presenter.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Rollon
    Houdini skrev 2011-08-14 18:40:53 följande:

Samma här. Kuvertavgiften blir presenten.
  • Fröken Emma

okej. men då har ni inge långväga gäster eller?

våra gäster måste ta sig en bit, och hem går det inte på kvällen om man inte väljer taxibåt. Så vi har undanbett presenter i hopp om att dom väljer sova över och äta frukost med oss.

• carla disco starfighter

Vi har skrivit att vi inte önskar oss presenter men om man vill ge oss någonting så önskar vi oss en frivillig kuvertavgift på 350 kr. På så sätt kan de som vill betala oss en kuvertavgift och hjälpa oss med det enda viönskar oss, en rolig och trevlig fest tillsammans med våra vänner och familj, och de som inte vill eller kan betala slipper.. för oss är det viktigast att gästerna kommer, nu ser det ut somom alla betalar kuvertavgiften m¨nga har tom satt in merpenkar på vårt konto!

Vi bjuder på 3 rätters, kaffe tårta, vin tillmaten vickning till kaffet och gratis bar på kvällen

• ClaraH

Jag tycker 250 är OK, max 300. Om avgiften var 500 skulle jag nog tycka att brudparet kunde försöka dra ner lite på ambitionerna istället. Då skulle jag nog överväga att inte gå.

• Fröken Emma
    ClaraH skrev 2011-08-14 19:30:25 följande:
    Jag tycker 250 är OK, max 300. Om avgiften var 500 skulle jag nog tycka att brudparet kunde försöka dra ner lite på ambitionerna istället. Då skulle jag nog överväga att inte gå.

Håller me.

TS
    Så vad kostar det igentligen per person ?

• Houdini
    carla disco starfighter skrev 2011-08-14 19:19:07 följande:
    Vi har skrivit att vi inte önskar oss presenter men om man vill ge oss någonting så önskar vi oss en frivillig kuvertavgift på 350 kr. På så sätt kan de som vill betala oss en kuvertavgift och hjälpa oss med det enda viönskar oss, en rolig och trevlig fest tillsammans med våra vänner och familj, och de som inte vill eller kan betala slipper.. för oss är det viktigast att gästerna kommer, nu ser det ut somom alla betalar kuvertavgiften m¨nga har tom satt in merpenkar på vårt konto!

Vi bjuder på 3 rätters, kaffe tårta, vin tillmaten vickning till kaffet och gratis bar på kvällen
    Den formuleringen gillade jag ;) för jag giller egentligen inte kuveravgift men skriver man det på det sättet blr känslan helt annurlunda och det hade inte varit omöjligt att vi hade satt in mer pengar vi också. För då hade vi själva kunnat välja hur mycket vi ville ge för.
  • Houdini
    ClaraH skrev 2011-08-14 19:30:25 följande:
  • Hanna05

Vi har tänkt ta 300 kr i kuvertavgift.

Det täcker ändå inte matkostnaden men vi får bjuda på resten helt enkelt!
    Barn tar vi inte betalt för.

Svar på tråden Vad kan man ta i kuvertavgift?