• Anonym (paff)

Snälla hjälp, galen fotogtaf!

Hej!

Tänker att här inne finns så mycket kunnigt folk,
    och jag vill ha lite mer kött på benen innan jag kontaktar fotografen i fråga..

Jag  och min sambo har tänkt gifta oss nästa år.
    Kyrkan var bokad till den 30/6. Nu ser vi att det inte kommer att fungera ekonomiskt,
    utan får flytta fram kalaset till oktober istället.

Vi hade bokat en fotograf för dagen, bad en kompis fixa det då jag arbetade mycket den veckan och gärna ville ha just denna fotograf så fick hon sköta kontakten via min mail för att försäkra oss om att få just den fotografen..
    Igår, alltså DRYGT 10 MÅNADER innan bokad dag meddelade jag att vi behöver flytta fram datumet samt gifta oss i vår hemstad istället.

Nu påstår hon att vi ska betala en avbokningsavgift på 2500:- (??!)
    eftersom hon har tackat nej till en person som frågat om samma datum..

I min värld är det helt förryckt, jag får ingenting av henne för den summan, och hon kommer ju garanterat att arbeta den dagen oavsett då hon själv sagt att dt är ett väldigt populärt datum!

någon som vet vad som gäller i det här fallet? Sad

• Svar på tråden Snälla hjälp, galen fotogtaf!
  • iSusanna

Jag vet inte alls vad lagen säger.

Men förekom inte informationen om avbokningsavgifter i er överenskommelse via mail?
    Hon borde ha upplyst er om villkoren...

• ClaraH

Om ni hade betalt in bokningsavgift och ni hade kommit överens om att vid avbokning ska fotografen behålla beloppet, då hade det varit klart att ni hade varit tvungen att efterskänka det. Sedan tycker jag att det är en väldigt hög summa i avbokningsavgift i och för sig. Vad har ni kommit överens om vid bokningen? Skrev hon om avbokningsavgiften i mailkonversationen? Jag tror inte att det är rimligt att ta ut avbokningsavgift när ni avbokar så långt innan men det beror på vad ni har avtalat förstås.

• Anonym (paff)

Då jag utgick från att det var en seriös fotograf så lät jag min vän boka i mitt namn,

men jag hade inte läst avtalet då.. Det gjorde jag först igår.. Såhär står det, ganska luddigt och formulerat på så sätt att det lätt kan missuppfattas...

"Vänligen notera att bokningen är bindande och kan kostnadsfritt avbokas fram till 14 dagar före uppdraget om ingen annan bokningsförfrågan inkommer på samma datum som ert.  

Får jag in en bokningsförfrågan gällande samma datum som er  gäller avboknings avgift med 2500 kr från den dagen den bokningsförfrågan inkommit. 

Inkommer en bokning ang samma datum bifogar jag dennes mejl så att ni kan dubbelkolla att förfrågan stämmer. Dvs att jag tackat nej till den förfrågan pga av att det är er jag skall fotografera. 

Avbokningar efter 14 dagar debiteras med 3500 kr. "

Enligt mig är det helt moraliskt förkastligt att göra på det här viset då avbokningen kommer 10 mpnader innan avtalad dag...

• lyckliga jag

Jag tycker det framkommer ganska tydligt att det kommer att kosta vid ev avbokning i det som du skriver om avtalet.
    Man kan inte klaga om man inte läst det finstilta först.
    Alla är ju måna om sin inkomst i dessa tider.

• Aniara4

Tror vi har samma...

Det rimligaste skulle väl vara att hon väntar och ser om hon får någon ny bokning den dagen, och om hon inte får det får ni betala avbokningen eftersom hon blev tvungen att tacka nej till en annan bokning och därmed går miste om inkomsten den dagen. Men om någon annan bokar samma dag har hon ju inte förlorat någonting.

Man ska ALLTID läsa kontraktet innan man accepterar...

• Anonym (paff)
    Aniara4 skrev 2011-08-14 10:07:37 följande:
    Tror vi har samma...

Det rimligaste skulle väl vara att hon väntar och ser om hon får någon ny bokning den dagen, och om hon inte får det får ni betala avbokningen eftersom hon blev tvungen att tacka nej till en annan bokning och därmed går miste om inkomsten den dagen. Men om någon annan bokar samma dag har hon ju inte förlorat någonting.

Man ska ALLTID läsa kontraktet innan man accepterar...
    Exakt vad vi känner också, det känns verkligen som ocker att hon redan nu kräfer 2500:-
    Jag kan inte tänka mig att hon står arbetslös den dagen.. Skrikandes
  • Anonym (paff)
    lyckliga jag skrev 2011-08-14 10:07:26 följande:
    Jag tycker det framkommer ganska tydligt att det kommer att kosta vid ev avbokning i det som du skriver om avtalet.
    Man kan inte klaga om man inte läst det finstilta först.
    Alla är ju måna om sin inkomst i dessa tider.
    Nu var det iof min vän som bokade åt mig,
    och jag var dum som utgick ifrån att det var en seriös person vi ville anlita...
    Skäms
  • Anonym (paff)
    Niini skrev 2011-08-14 10:08:45 följande:
    Då skulle jag vilja veta, har fotografen något bevis på att nån annan velat boka det datumet efter er?!
    Hon bifogade någon kopia på mail,
    men det kan hon ju lika gärna ha gjort själv.. det är ju inte svårt att fixa en e-postadress.. :S
  • Anonym

Kontakta personen som står i mejlet om du har deras adress och kolla upp, eller be om adressen till den andra personen. Det borde väl gå och den andra personen  kanske fortfarande vill ha denna fotograf som sin fotograf, vem vet? 

• Anonym (paff)

Har nu talat med jurist som säger att det här är oskäligt och därför ska ogillas.. Han skulle kika närmare på det tills imorgon men har redan nu ett par sköna paragrafer att hänvisa till..

• hannahsofia

ja jag tyckte med att det lät ologiskt att kunna skriva ett avtal att du skulle bli betalningskyldig OM hon får in en bokning på er dag... lite sådär lagom påhittat! bra att du tog kontakt med en jurist :)

• Anonym (paff)

Jo.. Bondfångeri och ocker var det första som kom till mig när jag läste mailet imorse.. men det ordnar sig ju.. Finns inte en chans att hon lyckas med det här, juridiskt sett, och det känns riktigt bra att ha lagen i ryggen, enligt en jurist dessutom

• Fröken Emma

Skönt att det verkar lösa sig. Men hoppas att du nu har lärt dig en läxa för livet.
    LÄS ALLTID igenopm det finstilta innan du skriver på nått, för rätt som det är går det inte att snacka sig ur problemet.

Fast jag tycker ändå, trots att summan är hög, att fotografen gjort rätt, men inte för än den dagen kommer och hon står utan jobb då eftersom hon har blivit tilfrågad av andra och måste ha tackat nej pga er.

• Anonym (paff)

Absolut, det här gör jag inte om.. :-P jag hade definitivt förstått samt betalat den avgiften om det hade varit typ 3 månader innan.. Men över tio månader blir in absurdum.. :-P

• Fröken Emma
    Anonym (paff) skrev 2011-08-14 15:24:54 följande:
    Absolut, det här gör jag inte om.. :-P jag hade definitivt förstått samt betalat den avgiften om det hade varit typ 3 månader innan.. Men över tio månader blir in absurdum.. :-P
    Det håller jag absolut med om.
Svar på tråden Snälla hjälp, galen fotogtaf!