Inlägg från: Just Me |Visa alla inlägg
  • Just Me

Ni som gjorde buffén själv, vad fick ni betala? och vad bjöd ni på?

Kattpoet skrev 2011-08-14 16:56:50 följande:
    Jag gjorde buffetmat till mina  30 gäster för  ungef'är 1700kr  och då fick  de   detta,  fransk  rissallad,  äppelköttbullar,  tjärlknöl gjord på skinka,  melkers korv (fann den på lidl),  tomat relish,  ört och youghurt sås, hembakt bröd, oliver , ost, smör .     Till efterätt blev det  banaoffee kladdkaka,  7 sorters kakor och bullar  och kaffe.  Dricka var läsk eftersom jag skulle fått mjöd men det blev lite fel med det och sånt händer.

Det skulle  varit en kycklingrätt med men eftersom vi fick problem med kylmöjligheterna i lokalen vi hyrde var detta inte en möjlighet.

Hur mycket det kommer att kosta beror helt upp till dig, du kan göra det dyrt som attan eller billigare, orsaken att jag kom billigare undan var att jag planerade allt efter vad som var billigt.  

Visserligen kan man inte ha fläskkött så länge i frysen utan att den blir smaklös, så det fick jag ta månaden innan, hade jag haft mer uttrymme hade jag köpt oxfile när det var billigt men nej min frys är liten och så är min grannes. 
    Har du recept på den rissalladen?
  • Just Me
    Kattpoet skrev 2011-08-14 17:39:19 följande:
    Franks rissallad  2 port
    200 gram  paraboiled ris
    2 dl ärtor
    2 dl hackade gröna bönor ( jag använde frysta bönor som jag kokade snabbt och sedan hackar i 1 cm bitar)
    2 dl  sallads lök, hackad
    2dl hackad bladpersilja
    1 dl färsk hackad mynta ( hittas arabiska butiker om man frågar, vi kunde inte hitta det så vi skippade det.)
    5 msk salads vinagrett.

Koka riset som det står på förpackningen  och låt det svalna helt, blanda grönsakerna i en skål och blanda i riset.  Rör in vinegrätten och smaka av med lite salt och peppar om det behövs.

Vi tyckte detta vara lite stora portioner, vilket är väldigt vanligt när man pysslar med ett amerikansk recept,   men du kan prova att göra två personer ha till kassler eller lax någon dag.
    Tack !!
Svar på tråden Ni som gjorde buffén själv, vad fick ni betala? och vad bjöd ni på?