• Margaux

Jag kan inte ha vigselringen, det kliar!

Är dina ringar helt platta under? Eller skålade innåt eller böjda utåt?
    Man brukar rekommendera det för att det inte ska bli så svettigt och varmt under....
    Visst kan det vara så att du utvecklat allergi, men det kan lika gärna vara så att du blir svettig och varm under....

• Margaux
    Pinkgrape skrev 2011-08-15 08:36:17 följande:
    Den är lite rundad och där stenarna sitter går det som in och är hål, eller hur man nu ska förklara :P Inte så jättemycket kontaktyta direkt med huden alltså.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    I så fall ska du gå tillbaks till guldsmeden där du köpte och fråga var ringarna är legerade med! Både silver och guld legeras för att bli hårdare när man ska göra smycken. Kanske du måste ha en annan blandning....
    Du kan kolla vad dina ringar är stämplade med. Guld är vanligare än silver att vara allergisk mot.... efter nickel är guld den vanligaste kontaktallergin.......
  • Margaux

Min väninna fick utslag av sin 18K vitguldsring, de gick och bytte till en annan legering och den fungerade fint!

• Margaux
    Chicita skrev 2011-08-16 10:02:28 följande:
    Guldsmycken består inte av 100% guld. Det är det som karaten anger. En ring som har 18 karat guld har mindre guld i sig än en ring som har 24 karat...

Blandningen med andra metaller kallas för legering.
    Precis så är det!
    Om man ser i smycken så brukar de vara stämplade med tex 18K eller 750. Det betyder samma sak, dvs det är 750/1000 delar guld i ringen. 14 K står det ibland 585 i och betyder då 585/1000 eller 58,5% guld. 24 K guld är väldigt mjukt och fungerar inte så bra att göra smycken av......
Svar på tråden Jag kan inte ha vigselringen, det kliar!