• Lillis82

Kostnad för designa egen ring?

Hej, 

Jag vet att det finns många trådar om det här redan men det blir så snurrigt att gå igenom alla så jag skulle uppskatta väldigt mycket om ni kunde hjälpa mig med så mycket svar som möjligt.

Vi har varit i en butik nu och tittat på förlovningsringar, och tänkte att vi samtidigt skulle fråga dem om lite prisuppgifter på att göra en egendesignad vigselring till mig. Vi hade med oss en bild på vad vi ville ha samt nämnde att det inte alls behöver vara den finaste och dyraste stenen utan att det går bra med lite sämre kvalitet bara stenen inte går över i gulfärg för mycket. . 

Ni ser bilden nedan (endast enstensringen)  

Men min fråga till er är vad ni har fått betala för liknande ringar som de gjort? Vem vände ni er till en butik eller en fristående guldsmed? 

Vi har även lite guld ca 20g som vi tänkte "byta" in samtidigt som de gör ringarna.  Vi tittade nämligen på liknande ringar i butiken och de låg på 60 000kr och det tycker jag låter väldigt mycket, och det är jag inte alls beredd att betala. Jag har sett någon gång här att folk betalt runt 7000kr för något liknande så har ni tips på vart man kan vända sig i Göteborgs området för att få ner priserna på den här typen av ring hade det varit uppskattat. 

• Svar på tråden Kostnad för designa egen ring?
  • Flodis Hjärtat

Jag gjorde min egen designade på Nordstans Guld, hade själv också eget guld att lämna in samt egen diamant. Jag valde platina i min ring så där drog kostnaden iväg rejält. Men priset var ändå lägre än på andra guld smeder jag besökt.

Ska du ha vitguld eller vilket material är ni intresserade av?

Kostnaden beror mycket på val av diamant och dess storlek, så det är svårt att säga vad en sådan skulle kosta.

Kolla runt lite bland guldsmeder och jämnför, det är mitt bästa tips.

• Lillis82

Den skall vara i vitguld, det är på Nordstans Guld vi skall köpa förlovningsringarna.. Kommer man undan billigare om man fixar en egen diamant också?? Har ju sett att det går att köpa på olika aktionsbyrårer och pantbanker etc.. men det svåra då är ju att veta hur de ser ut i verkligheten.. får nog kika runt lite mer... blir så snurrig av allt bara.. 

• KhiraLii

Det är ganska få guldsmeder som jobbar med kundens diamant, så det måste du kolla upp först. Stora diamanter köper du billigast ifrån USA. Den på bilden ser ut att vara på 1 ct och efter en snabb koll på diamantia (svenskt företag) som inte hade 1 ct på hemsidan, så kostar 1.1 ct 67 000 och 0.8 ct 28 000 så någonstanns däremellan. H VS1 i kvalité.

• cillissa
    KhiraLii skrev 2011-08-15 20:59:01 följande:
    Det är ganska få guldsmeder som jobbar med kundens diamant, så det måste du kolla upp först. Stora diamanter köper du billigast ifrån USA. Den på bilden ser ut att vara på 1 ct och efter en snabb koll på diamantia (svenskt företag) som inte hade 1 ct på hemsidan, så kostar 1.1 ct 67 000 och 0.8 ct 28 000 så någonstanns däremellan. H VS1 i kvalité.
    Lillis, KhiraLiis inlägg visar att du inte kan få ringen för 7000,- med en diamant. Jag skulle valt nån annan fin ädelsten istället. Ja hitta en läcker enstensring med rosa sten och diamanter, se http://www.jewellerybyjenny.se/smyckesblogg/tag/skiss-till-verklighet/ . 
Svar på tråden Kostnad för designa egen ring?