• Future Mrs S

Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S

Vi ska ha buffe på vårt bröllop, exotisk planka med potatisgratäng och vi har tänkt ha sallad till.. tänkte en vanligt grönsallad men nu känns det lite tråkigt? eller?

Hade tänkt isbergssallad, gurka, tomat... men det känns faktiskt tråkigt.. Vad kan jag göra för att "piffa" upp den lite? Rädisor? :S Paprika känns inte aktuellt, inte majs heller.

Någon som kan tipsa mig? :)
    Jag vill alltså inte ha bulgur eller pasta eller något sånt i utan bara grönsaker.. :) 

• Svar på tråden Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S
  • Blizz

Nu har jag inte läst hela tråden men min åsikt är att isbergssallad är väldigt mkt vardag. Själv köper jag aldrig isbergssallad utan alltid ruccola, roman, frisee etc. Så satsa på en annan salladssort tycker jag.

du har säkert fått massa bra tips på hur man piffar upp en sallad men vi brukar alltid lägga i melon, ibland några jordgubbar, avocado och någon ost typ mozarella eller fetaost.

angående dressing så finns det ett superbra recept som är 2 delar olivolja, 1 del hallonbalsamvinäger och några droppar pumpfröolja. pumfröoljan är mörkgrön har en nötig smak vilket verkligen förhöjer dressingen att bli ngt extra. sen räcker det med salt och peppar.

annars skulle jag satsa på olivolja+balsamvinäger+salt+peppar+färsk krydda t.ex. basilika, rosmarin eller timjan.

se till att du har en bra olivolja, att lägga 150kr för en flaska olivolja är lätt värda pengar. kan användas på allt från sallad till pasta, färsk potatis och paj.

jag har själv arrangerat olivoljeprovningar så jag älskar olivolja men jag vill bara slå ett slag för olivolja av bra kvalité.

lycka till!

• RiNa

Har inte läst alla svar så det kan hända att någon redan skrivit. Feta eller mozzarellaost. Rostade solrosfrön eller andra nötter. Physalis, sockerärtor, avokado, äpple, mango tex. Finns massa mer, i stort sett vad som helst från frukt och grönt disken.

• Joanna86a
    Blizz skrev 2011-08-18 11:20:54 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden men min åsikt är att isbergssallad är väldigt mkt vardag. Själv köper jag aldrig isbergssallad utan alltid ruccola, roman, frisee etc. Så satsa på en annan salladssort tycker jag.

du har säkert fått massa bra tips på hur man piffar upp en sallad men vi brukar alltid lägga i melon, ibland några jordgubbar, avocado och någon ost typ mozarella eller fetaost.

angående dressing så finns det ett superbra recept som är 2 delar olivolja, 1 del hallonbalsamvinäger och några droppar pumpfröolja. pumfröoljan är mörkgrön har en nötig smak vilket verkligen förhöjer dressingen att bli ngt extra. sen räcker det med salt och peppar.

annars skulle jag satsa på olivolja+balsamvinäger+salt+peppar+färsk krydda t.ex. basilika, rosmarin eller timjan.

se till att du har en bra olivolja, att lägga 150kr för en flaska olivolja är lätt värda pengar. kan användas på allt från sallad till pasta, färsk potatis och paj.

jag har själv arrangerat olivoljeprovningar så jag älskar olivolja men jag vill bara slå ett slag för olivolja av bra kvalité.

lycka till!
    Men gud! Det där lät mumma! Ska testas!
  • anne på grönkulla

Vinägrett: 3 delar olja, en del vinäger (sorterna kan varieras i det oändliga och använder du balsamvinäger kan du ta 2 delar olja till en del vinäger istället) - med olika oljor och vinägersorter får du olika smak på dressingen.

Sen krydda efter smak. Salt, peppar, senap, yoghurt, olika örter, bara fantasin sätter gränser...

Salladstips: olika sorters sallad, småskuren kålrabbi, färska sockerärter, tunt skuren rödlök, bönor eller linser, oliver - det finns mycket man kan variera med. Nån ost är gott, mozzarella kanske om feta känns för smakrikt? 

Eller så kan man göra sallad på råriven morot, ha gärna i ett äpple per 3-4 morötter också, vinägrett och dekorera med salta jordnötter är gott!
    Eller typ pizzasallad, enkelt att göra hemma (strimla med osthyvel, häll kokande vatten över i durkslag, ha vinägrett över). 

• Margaux
    Blizz skrev 2011-08-18 11:20:54 följande:

lycka till!
    Enig med dig ang vikten av bra olja, men jag tycker ofta att de mera smaksrika oljorna gör sig bäst själva. Särskilt de nordspanska som är gjord av de där pyttesmå oliverna som jag inte kommer ihåg vad de heter, eller den Toscanska... de är påtok för peppriga för att ha i dressing tycker jag!

Ska absolut prova receptet med hallonvinäger och pumpafröolja! Jag har pumpaolja från en av de allra bästa producenterna, sjukt gott på det mesta!
  • Kattpoet

Med tanken  att du ska exotisk planka med  ananas , melon och andra frukter, då kan en rödvins sås skära sig, samma sak med feta ost. 

Visst är vissa saker mumma men ibland funkar det inte ihop  och ibland måste man ta sig en funderare, ni har visserligen potatis gratäng och den brukar vara krämig nog så man inte behöver en sås  men om man vill ha något såsigt till  så en hemgjord salsa kan funka  man kan även göra dem med ananas.

Bara en tanke så man får en helare smakbild eller en spretig en. 

• Aleta

Någon kanske har föreslagit detta redan, men jag hinner inte läsa allt nu.

Vi hade allt i olika skålar, tomater för sig, gurka för sig, salald för sig osv. Då fick alla plocka ihop sin egen sallad istället och själv tycker jag att det är vackrare. 

• knyttan

Här är mina synpunkter:
    - ska man ha kött och tillbehör med mycket smak så tycker jag att man ska hålla salladen enkel, man ska inte bomba på med en massa grejer för då tar smakerna ut varandra. Alltså; jag älskar både feta och chevre, men skulle inte stoppa i det i en sallad som skall vara tillbehör till något annat. Däremot om salladen är själva huvudrätten så kan man ju gå loss.
    -antingen så har man potatisgratäng, eller så har man sås. Potatisgratäng har ju redan sås i sig ;)
    -om man trots ovanstående iallafall vill ha både och så kan man gott skippa dressingen till salladen och köra den naturell.
    -isbergssallad funkar fint till tisdagsmiddagen. Ska man bjuda till och det ska vara lite fint så kan man kanske blanda några andra sorter - tex så kan en grönsallad på lollo rosso, maché och huvudsallat vara riktigt festlig - utan något annat i!

och så här gör man absolut enklaste salladsdressingen: 1 del vinäger, 2 delar olja, salt och peppar, slå ihop det med en gaffel och häll över salladen, sen är det bara att prova sig fram genom att byta ut vinägern (balsamico, äppelcidervinäger, vitvinsvinäger, etc etc), tillsätta lite olika grejer man gillar (senap, honung, örtkryddor, vitlök, kapris etc etc etc) eller göra den krämigare (med grädde, majonäs, creme fraise etc etc). Det kan i princip inte misslyckas, det är bara gå loss o prova!!!
    Att köpa färdig salladsdressing är enligt mig lika skarpt som att köpa färdigskalad potatis - varför? Dubbelt så dyrt och hälften så gott. Plus fullt med konserveringsmedel och färgämnen och annat skumt som man gärna kan vara utan...

• knyttan

okej det hade ju alla andra redan skrivit ser jag nu *asg*
    Förlåt att jag var överflödig!!!

• Kattpoet

Ïsbergssallad är bra för att dryga ut  fins salladen med, det ingen som märker det och börjar gnälla över det.

Knyttan skönt att se någon annan som tänker som mig. *ler* 

• AnnaAK

det här med sås.. om man vill ha något som passar till potatisgratäng och kallt kött.. jag tycker att en yoghurtsås/chremefraiche med soltorkade tomater kan passa då, vet inte vad den heter, det tycker jag funkar bra med gratängen. Man äter säkert inte alla tre ihop men om man vill ha något mer såsigare.

• jonsar02

Jag har inte läst hela tråden men tänkte tipsa om en supergod olja till dressing.

Kallpressad rapsolja.

Den är nötig i smaken och tillverkas på ungefär samma sätt som de dyra olivoljorna. Man hittar god svensk kallpressad rapsolja i vanliga butiker. Vi har bytt olivoljan hemma mot detta istället. Den är billigare än olivolja men dyrare än den rapsolja som man använder till bakning, matlagning m.m.

Svar på tråden Grönsallad, känns det inte lite......tråkigt? :S