Det finns titan som är "6/4 titan" men det innehåller bara 90% titan. Resterande är aluminium och vanadium. Såna titanringar är omöjligt att ändra i storlek och det kanske inte repas. Sen finns det också titan 6/6/2 (84% titan, 6% aluminum, 6% vanadium and 2% tenn) som är världens hårdaste legering men det vet jag inte om man gör smycken av. Om man gnuggar med en svamp och diskmedel så brukar märken på badrumsporslinet gå bort. En titanring med blank yta repas snabbare än titan med grövre yta. Titan repas precis som alla metaller men det blir djupare repor i tex guld. Man kan inte köpa titanringar och tro att de inte ska repas, sen beror det på vad gör med händerna. Jag tror att många inte tänker på hur mycket man faktiskt sliter på sina ringar, man har dom ju varje dag och tänk allt man rör vid....Jag är förvånad över att våra titanringar inte repats mer än de gjort och då har vi fjällvandrat med våra ringar, byggt friggebod på landet osv. Visst vi har ju handskar när vi bygger men ändå. Vi tränar båda styrketränar och tar i hantlar och skivstänger och sånt dvs det blir metall mot metall som gnids mot varandra och som sagt våra titanringar har knappt några repor alls.