Anonym skrev 2011-08-29 22:27:30 följande:
Ja men Herregud! När jag hade problem fick jag ingen vård bara råd. Då man inte bor i en stor stad är det inte så lätt. Man kan inte ringa och tjata heller då det är telefonkö i flera timmar. Det är lätt att se saker utifrån sig själv och sitt eget liv. Vården är långt ifrån bra där jag bor!
Det är en sak, men det förändrar inte fakta: är det inte svamp, hjälper det inte att behandla mot svamp! Och när det gäller telefonkö, så handlar det om hur gärna man vill ha hjälp. Du skulle bara veta hur många gånger jag har stått i telefonkö läääänge, för att bli kopplad till rätt person, så att jag eller mina barn kan få adekvat hjälp. Jag bor på landet och jag vet att vården inte är så lättillgänglig. Men det beror också på hur man som patient lägger fram sitt ärende. Om man är för blyg för att berätta om sina underlivsproblem, ska man nog inte räkna med att en sköterska, läkare eller annan ska fatta vad problemet är. Det låter inte som att de följer de allmänna råden, där du bor. Man SKA gå till läkare första gången man får problem med klåda i underlivet, just för att de kan utreda om det är svamp, bakterier eller rent av allergi eller överkänslighet mot någon produkt eller ett ämne. Det finns massor av anledningar till klåda, och behandlar man fel, blir man heller inte bättre.