• Anonym (Nojig)

Är det svamp?

Okej, nu frågar jag er för jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig.

Ringde till vårdcentralen för att boka en gynundersökning pga av klåda på klitoris. Läkaren menade att det var svamp men jag är osäker.

Det kliar inte i underlivet utan bara på klitoris. Men det kliar mycket och jag håller på att bli tokig!
    Nu har jag fått min mens också och vill vänta med att behandla tills efter men jag funderar på att köpa yoghurt och testa med det först och ser om ph-balansen blir normal innan jag börjar behandla med svampmedel.

Vad tror ni att det är? Är det bara en vanlig svampinfektion?
    Snälla hjälp.

• Svar på tråden Är det svamp?
  • Anonym (A)

Hej!

Det är ju väldigt svårt att säga vad det kan vara men de alternativ som finns om du inte har ngn förändring där såsom herpesblåsa (kan ju iofs klia innan en herpesblåsa kommer fram) är ju egentligen bara svamp el att det är torrt och irriterat kanske pga för stark tvål osv. Det finns ingen farlig orsak till dina besvär. Men jag förstår att det är jobbigt. Om klådan är det enda besväret är det nog svamp el irritation.

Lycka till med behandlingen!

• Anonym

Jag har ofta svamp. Det behöver inte klia överallt bara för att man har svamp. Troligen så är det svamp. Fick också svaret att jag skulle prova med svampdödande pevaryl som finns på apoteket eftersom de inte hade tid att ta in mig. Kör tampong och köp pevaryl så slipper du snart besvären. Du kan ju även smörja in dig efter du duschat om du kör binda. Jag har alltid pevaryl hemma då jag får svamp rätt ofta. Man får lättare svamp om man har sex ofta eller rakar sig och har sex.

Du kan prova kyla med en isbit också (det tycker jag brukar hjälpa lite, vet inte om det kanske dödar svampen också) annars är väl lufta det bästa men svårt om man har mens. Spring på apoteket i morgon.

• Anonym (itchy)

Kan ju vara oblans i slidan oxå, jag brukar drabbas av det, Brukar använda Lactal geltuber då och då för att undvika. Speciellt före o efter mens.

• Anonym (Nojig)

Okej, tack för tipsen.

Har faktiskt blivit bättre nu under mensen men nu när den är över ska jag testa lactal först. Hoppas bara det är obalans:)

• Anonym (itchy)
    Anonym (Nojig) skrev 2011-08-24 21:49:41 följande:
    Okej, tack för tipsen.

Har faktiskt blivit bättre nu under mensen men nu när den är över ska jag testa lactal först. Hoppas bara det är obalans:)
    Det är typiskt att det drabbar strax före eller efter mens....Lactal geltuber återställer PH värdet i slidan.
  • Anonym

Var försiktiga bara, så att ni inte behandlar mot svamp om det inte är det. Det är alltid bäst att gå till vården och få en diagnos första gången. Får man sedan tillbaka sina besvär, vet man ju vad det är och kan behandla själv, men man ska faktiskt inte behandla själv, om man är minsta osäker på vad det är. Lycka till med att bli fria från er klåda, oavsett vad den beror på.

• Anonym

Du får nog säga det åt vården i stället som inte tar emot dem.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-28 22:22:40 följande:
    Du får nog säga det åt vården i stället som inte tar emot dem.
    Nja, det blir väl ändå svårt? Jag tycker hellre att de ska stå på sig, och se till att få hjälp. Kanske genom att gå till gynekolog, istället för husläkare. Kvinnoklinik eller ungdomsmottagning osv, ist för vanliga läkaren. 
  • Anonym

Ja men Herregud! När jag hade problem fick jag ingen vård bara råd. Då man inte bor i en stor stad är det inte så lätt. Man kan inte ringa och tjata heller då det är telefonkö i flera timmar. Det är lätt att se saker utifrån sig själv och sitt eget liv. Vården är långt ifrån bra där jag bor!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-29 22:27:30 följande:
    Ja men Herregud! När jag hade problem fick jag ingen vård bara råd. Då man inte bor i en stor stad är det inte så lätt. Man kan inte ringa och tjata heller då det är telefonkö i flera timmar. Det är lätt att se saker utifrån sig själv och sitt eget liv. Vården är långt ifrån bra där jag bor!
    Det är en sak, men det förändrar inte fakta: är det inte svamp, hjälper det inte att behandla mot svamp! Och när det gäller telefonkö, så handlar det om hur gärna man vill ha hjälp. Du skulle bara veta hur många gånger jag har stått i telefonkö läääänge, för att bli kopplad till rätt person, så att jag eller mina barn kan få adekvat hjälp. Jag bor på landet och jag vet att vården inte är så lättillgänglig. Men det beror också på hur man som patient lägger fram sitt ärende. Om man är för blyg för att berätta om sina underlivsproblem, ska man nog inte räkna med att en sköterska, läkare eller annan ska fatta vad problemet är. Det låter inte som att de följer de allmänna råden, där du bor. Man SKA gå till läkare första gången man får problem med klåda i underlivet, just för att de kan utreda om det är svamp,  bakterier eller rent av allergi eller överkänslighet mot någon produkt eller ett ämne. Det finns massor av anledningar till klåda, och behandlar man fel, blir man heller inte bättre. 
  • Anonym

Jag får lätt problem med svamp och det ända som hjälper mig är att undvika socker. Prova med det, kroppen mår hur som helst bra av det, det kan inte bli en felbehandling. Men det låter ovanligt att det bara skulle klia på klitoris i och för sig...

Svar på tråden Är det svamp?