• Anonym (Blivande)

Brudtärnor och möhippa

Hej!

Jag har två frågor till er..hur ni gör eller vad ni tycker.

Angående brudtärnor hur många bör man ha? Jag har en vänninna som jag vill ska vara "maid of honor" men sen så känner jag att jag måste även ha min sister med.. och min dotter måste absolut vara med i ledet..så då blir det tre. Vill inte ha en massa heller för att det skulle se tokigt ut men är lite rädd för att någon kan ta illa upp att dom inte får vara med som brudtärna? Hur har ni valt era brudtärnor?

Sen angående "möhippan" Vilka ska bjudas? Visst min tärna kommer att ha hand om det men är det alla kvinnor som är bjudna på brölloppet eller välljer man bara dom närmaste? Vissa som är bjudna på brölloppet är bjudna av artighetsskäl för att dom är ingifta (och som jag kanske inte är superförtjust i) Och mormödrar, mostrar och sånt? Jag har själv aldrig varit på en möhippa så jag vet inte riktigt och undrar lite hur ni har gjort/kommer att göra :)

Thank you :)

• Svar på tråden Brudtärnor och möhippa
  • Anonym

1. Man får ha precis så många tärnor man vill. Personligen gillar jag inte det där amerikanska med att ha en "huvudtärna" eller "hederstärna" - tycker att alla mina vänner är lika mycket värda.

2. Det är inte tärnans uppgift att ordna möhippa. De väninnor som känner att de vill hedra bruden tar kontakt med varandra och försöker kanske fråga fler om de vill vara med och fira och så kommer man fram till något tillsammans. Eftersom tärnan ofta är en person som står en väldigt nära råkar det ofta bli hon som drar igång en hippa tillsammans med några andra, men även andra kan göra det. Man behöver inte heller vara bjuden på bröllopet för att dra igång en hippa. Ingen "blir bjuden" på en hippa alltså - förutom bruden då.

• Wedding2012

ang din möhippa så är det ju inte du som bjuder dom som ska vara med utan det är den som anordnar den åt dig som gör det.
    du får väl ha så många tärnor du vill? jag kommer bara ha 1 och det är min syster

• Anonym (Blivande)
    Anonym skrev 2011-08-22 11:02:52 följande:
    1. Man får ha precis så många tärnor man vill. Personligen gillar jag inte det där amerikanska med att ha en "huvudtärna" eller "hederstärna" - tycker att alla mina vänner är lika mycket värda.

2. Det är inte tärnans uppgift att ordna möhippa. De väninnor som känner att de vill hedra bruden tar kontakt med varandra och försöker kanske fråga fler om de vill vara med och fira och så kommer man fram till något tillsammans. Eftersom tärnan ofta är en person som står en väldigt nära råkar det ofta bli hon som drar igång en hippa tillsammans med några andra, men även andra kan göra det. Man behöver inte heller vara bjuden på bröllopet för att dra igång en hippa. Ingen "blir bjuden" på en hippa alltså - förutom bruden då.
    Ja alltså huvudtärna menar jag med att hon kommer att vara den som håller i trådarna och hjälper till :) Min dotter är bara tolv och systern även ung och oerfaren så det blir väninnan som håller i sakerna (hon vill det) Men klart är dom alla lika värda..fast dottern är min ögonsten :P

Ok då vet jag.. vet även att väninnan vill ta tag i hippan och hon har lovat ingen "förnedring" eller "svinfylla" :)
  • Nikkita

1. Jag kommer att ha 4 tärnor sen min bror som marshalk Glad Min blivande kommer bara ha en bestman! Så du kan ha precis så många eller få du själv vill...

2. Det är ju inget du själv styr över egentligen, men mina tärnor har redan sagt att de ska fixa en hippa & en har frågat vilka jag vill ska komma. Då har jag sagt att de jag umgås med privat gärna får bjudas men att arbetskamrater & andra som jag inte umgås privat med inte är nödvändigt att bjuda med. Jag vill ha en rolig/mysig dag med mina närmsta vänner & känner inget behov av att ha med alla som ska på bröllopet.

• Anonym (Blivande)
    Rebekka 2012 skrev 2011-08-22 13:04:04 följande:
    1. Jag kommer att ha 4 tärnor sen min bror som marshalk Glad Min blivande kommer bara ha en bestman! Så du kan ha precis så många eller få du själv vill...

2. Det är ju inget du själv styr över egentligen, men mina tärnor har redan sagt att de ska fixa en hippa & en har frågat vilka jag vill ska komma. Då har jag sagt att de jag umgås med privat gärna får bjudas men att arbetskamrater & andra som jag inte umgås privat med inte är nödvändigt att bjuda med. Jag vill ha en rolig/mysig dag med mina närmsta vänner & känner inget behov av att ha med alla som ska på bröllopet.
    låter ju bra :) Jag vill helst också ha dom närmaste man trivs med så det blir en rolig dag men som sagt det är väl inget jag bestämmer :P
Svar på tråden Brudtärnor och möhippa