• Future Mrs S

Beräkna alkohol+läsk

Detta är typ min hundrade tråd om mat och dryck men jag är verkligen helt lost på området! ;D 
    Nu funderar jag över alkohol+läsk och hur mycket vi ska köpa?

Det kommer vara ett litet bröllop 40-45 personer varav typ 10 är barn.. det är många som kör, många som har barnen med sig så det blir liksom lite sällskapsdrickande inget fyllekalas ;D

Brudskålen tänker jag att kanske fler tar alkoholalternativet? en dl vin ett var timmar innan man kör kanske är vanligt? Iallafall så har vi köpt alkohol så det räcker till 30 glas vid brudskålen. Sen köper vi (efter tips från min andra tråd) cider som alkoholfritt alternativ så det räcker till 40 glas, lagom?

Sen är det vin&öl till maten..
    Vi ska få låna en sån där "draught master" (som vara väldigt populära för ett par år sedan) och i den rymms ett engångsfat a 5liter starköl..

Vittvin en b.i.b a 3liter
    Röttvin en b.i.b a 3liter

Lättöl typ 12 burkar/flaskor

Är det för snålt? 

Alkoholfritt till maten tänker vi läsk cola fanta osv till kidsen, och loka och cider så alla kan dricka något dom gillar. Hur mycket läsk kan det gå åt? :S 

Till kaffet tänkte vi Xante päronkonjak och bailys eller någon annan gräddiglikör..en flaska av varje?

Ska vi ha något till tårtan oxå? dessert vin? :S

• Svar på tråden Beräkna alkohol+läsk
  • Smillr

Äh, vad fan, jg kan inte länka Demon 

Till varmrätt bukar man räkna ½ flask vin/ person

Öl/läsk hade nog jag räknat två/person dvs 80-90 burkar/flaskor. Det blir ju inte gammalt utan kan användas senare om det inte går åt.

Till kaffet får du räkna 4 cl/ person,hur mycket går det i en flask 75 cl ? i så fall räcker en flaska till 18 personer

• Fröken Emma

Köper du alkohol på systemet? Isf tar du i så du knakar, o lämnar tillbaka om det blir över.

vi har 50 vuxna och 19 barn.
    vi har inte allt klart än men jag skulle ha valt

skumpa. 10 flaskor
    alkofritt cider 5 flaskor (stora)
    öl 33or. 150 st. då skulle jag nog ha köpt 200

Vin, motsvarande 12 flaskor, då hade jag köpt 20

Colaburkar 3 flak
    fanta 2 flak
    loka 2 flak

(vi kommer vara borta över natten. alla gäster, så jag skulle köpa ytterligare läsk o vatten till dagen efter.)

Men detta är jag ochmin släkt.
    O dom flesta kommer att dricka då som sagt vi är på annan ort o alla kommer sova över.

• MySweetShadow

Köper man på systembolaget får man väl dessutom lämna tillbaks det som är oöppnat? Skrattande

• Fröken Emma
    Smillr skrev 2011-08-22 16:10:11 följande:
    Äh, vad fan, jg kan inte länka Demon

Till varmrätt bukar man räkna ½ flask vin/ person

Öl/läsk hade nog jag räknat två/person dvs 80-90 burkar/flaskor. Det blir ju inte gammalt utan kan användas senare om det inte går åt.

Till kaffet får du räkna 4 cl/ person,hur mycket går det i en flask 75 cl ? i så fall räcker en flaska till 18 personer
    Bra där!!
    Skriver upp detta ;)
    Vilken länk ville du länka till?
  • Smillr
     Fröken Emma skrev 2011-08-22 16:13:57 följande:
    Bra där!!
    Skriver upp detta ;)
    Vilken länk ville du länka till?
    Tastline   har en bra beräkning på hur mycket som går åt men lite snappade man ju upp iskolan, är utbildad inom hotell&restaurang, dock aldrig jobbat med det.
  • Millan1984

vi kommer köpa enligt

förrätt: 1 glas/person

huvudrätt: 2 glas/person

efterätt: 1 glas/person

avec: 4 cl/person

till välkomstdrink ska vi nog ha bål och det har vi inte räknat ut ännu...

• Future Mrs S

Jag såg på systemets hemsida att man skulle räkna med 1 bib a 3L/10 personer
    Men tänk om alla vill ha vitt eller rött liksom.. kanske ska köpa 2 av varje? 

• Smillr
    Future Mrs S skrev 2011-08-22 16:37:05 följande:
    Jag såg på systemets hemsida att man skulle räkna med 1 bib a 3L/10 personer
    Men tänk om alla vill ha vitt eller rött liksom.. kanske ska köpa 2 av varje? 
    handlar du på systemet så får du ju lämna tillbaka det som inte går åt
  • Future Mrs S
    Smillr skrev 2011-08-22 17:00:26 följande:
    handlar du på systemet så får du ju lämna tillbaka det som inte går åt
    jag läste det typ inom 2 veckor eller något? :)

Hur brukar man göra, brukar man låta vin+öl stå kvar framme efter maten så det blir lite "bar" om man inte ska direkt ha någon bar? om vi ska ta bort allt så går det ju åt mindre ska det stå kvar så alla kan gå och hämta lite vin osv efter maten lär det ju gå åt mer... :/ 
  • Smillr

Ska du inte ha nån bar så skulle nog jag fyllt upp glasen åt gästerna en sista gång och sedan plockat undan allt alt.lämnat läsk/ lättöl om ni ska dansa, man blir varm av det. Gör man så har man väl ganska lätt att räkna ut hur mycket som går åt, två glas till maten plus den sista uppfyllningen. Dessutom har det ju den trevliga bieffekten att ingen blir för full......

• Future Mrs S
    Smillr skrev 2011-08-22 19:36:33 följande:
    Ska du inte ha nån bar så skulle nog jag fyllt upp glasen åt gästerna en sista gång och sedan plockat undan allt alt.lämnat läsk/ lättöl om ni ska dansa, man blir varm av det. Gör man så har man väl ganska lätt att räkna ut hur mycket som går åt, två glas till maten plus den sista uppfyllningen. Dessutom har det ju den trevliga bieffekten att ingen blir för full......
    Tänkte oxå att det kanske blir enklare.. det kommer vara många barn på "festen" så vi vill verkligen inte ha någon fylla liksom, tror inte att någon skulle bli full ändå men det kanske är onödigt att kunna gå och smutta hela kvällen? :S 
  • Blåbärsson

Bästa tipset är att man kan lämna tillbaka till systembolaget, öppet köp i 14 dagar.

Är det många som kör och med barn är det fler som dricker alkoholfritt. På vårt bröllop var det ungefär en tredjedel som valde alkoholfria alternativ. Vi hade självservering på vin/öl men det gick väldigt måttligt under middagen, ca 2 glas per person. ( vi fick mycket över).

Konstigt nog valde de flesta som drack alkohol att dricka vin (vi hade bara rött till maten). Få drack öl

Som alkoholfritt valde vuxna alkoholfritt vin i första hand, barnen valde läsk.

Fick tipset att beräkna alkoholen enligt tastelines riktlinjer samt 0,5 l alkoholfritt dryck per gäst. Då räckte det gott ock väl till baren och dansen efteråt. Vi var pesimistiska i beräkningen och räknade 1 l per person och dricker fortfarande läsk och juice från i maj. Självklart obegränsat med vatten.

Svar på tråden Beräkna alkohol+läsk