• Millan1984

Ni som sytt tygservetter, titta hit...

Har letat överallt efter prisvärda tygservetter, men hittar inga. Vill att de ska vara vita.

Så då började jag fundera på om man ska köpa tyg och sy själv, men hur stora ska servetterna vara? Hur mycket tyg måste man köpa för ca 60 gäster??

Tacksam för svar

• Svar på tråden Ni som sytt tygservetter, titta hit...
  • Fröken Emma

mycket intressant!!

Vill oxå gärna veta!

(har ett monogram som jag gärna vill ha på servetterna, en bekant har en symaskin kopplad till datorn, så det är inget problem, men vilket material och storlek ska man ha?)

• hysch

Jag kör 50x50 (eller, knappt då, blir snarare typ 48x48) eftersom tyget (i det här fallet) är 150 cm brett och man då får ut tre st på en halvmeter och därmed 10 meter till 60 servetter  :) Hade jag haft ett som var 120 cm brett hade jag nog kört 60x60.

• Jippi

Jag letar också som bara den, men det är ganska dyrt.
    Visst kan man hyra, men det kostar ju också en del..=(

Vad använder ni för tyg?

De hade förr på IKEA, men de har de inte längre..=(

• Cicci90

Jag syr mina egna servetter.
    Har köpt kökshanddukar från IKEA (Tekla).
    Får ut 2 servetter/handduk så priset blir 2.50 kr/servett.
    Självklart har jag klippt bort de röda kanterna.. :p

Blir ju inga riktiga linneservetter, men efter att jag sprayade dem med stärkspray blev de jättefina!

Sen kan man ju köpa färg och färga dem hur man vill..

• JNT

Cicci: Hur stora blir de när de är klara?

• eeyore78

Våra är 45*40cm
    Vi fick ut 60 st av 4 gardinlängder från IKEA

• annapanna88

Jag gör som Cicci90 :) Billigt och enkelt. Men stärkspray hade jag inte tänkt på.. bra tips!
    Jag vill också ha vårt monogram på men känner tyvärr ingen som har en så hightech symaskin.. tänkte försöka trycka/stämpla med tygfärg... någon som har ett bra tips om det?

• EA83

Våra är mellan 48*48 och 52*52 cm stora, stumpar som blev över när jag sydde stolsöverdrag av knoppa lakan från ikea... Jag tänkte också stärka dem, och tvätta dem flertal gånger så de har någon uppsugningsförmåga =)

• Cicci90
    JNT skrev 2011-09-06 19:54:50 följande:
    Cicci: Hur stora blir de när de är klara?
    Dom blir ca 30*35, så de är inte jättestora.
    Men jag ser inte varför de skulle behöva vara så mycket större heller faktiskt :)
    Ser inte pluttigt ut vid duktningen och man får helt klart plats med munnen på dom ;)
  • Fröken Emma

jag kommer sy egna av blå linneduk. Sedan lämnar jag in dom på ett klädtryckeri som även broderar bla arbetskläder.
    Pris okänt ;)

• lazyp

Hej på er! hur gör ni med kanterna? Syr ni in dom?
    blev sugen på att sy :D 

• Cicci90
    lazyp skrev 2011-09-13 23:32:26 följande:
    Hej på er! hur gör ni med kanterna? Syr ni in dom?
    blev sugen på att sy :D 
    Jag syr in mina :)
  • mariabirath
    eeyore78 skrev 2011-09-06 20:07:31 följande:
    Våra är 45*40cm
    Vi fick ut 60 st av 4 gardinlängder från IKEA
    Vad har ni använt för gardiner då? Jag har varit inne på samma idé eftersom det känns billigast men jag har inte hittat några gardiner som verkar funka....
  • Rebecca171

Vi köpte bomullstyg på IKEA för 50 el 60 kr metern, hade först tänkt köpa linnetyg men ångrade mig när vi jämförde med bomullstyget. Köpte strax över 8 meter och fick ut 48 st ca 45*45 cm efter jag fållat och tvättat dem och det känns som en bra storlek . Tänkte försöka ta mig tid å brodera de två vi ska ha men lämnar nog resten som det är. 

• EA83

Vill bara tillägga att OM man syr av knoppalakan, vilket blir väldigt tunna servetter, så kan man inte räkna med att ha dem stående i dukningen, i alla fall inte om man gör dem så stora som jag gjorde dem. Detta även då vi stärkte dem! Ville bara säga det fall att någon annan tänkt göra med knoppalakan... :D I övrigt så funkade det bra för syftet att ligga i knät och torka munnen :D

• Fröken Emma
    EA83 skrev 2011-11-21 21:22:46 följande:
    Vill bara tillägga att OM man syr av knoppalakan, vilket blir väldigt tunna servetter, så kan man inte räkna med att ha dem stående i dukningen, i alla fall inte om man gör dem så stora som jag gjorde dem. Detta även då vi stärkte dem! Ville bara säga det fall att någon annan tänkt göra med knoppalakan... :D I övrigt så funkade det bra för syftet att ligga i knät och torka munnen :D
    Supertack för den informationen!!

Vi ska nog bara vika våra så att gästens broderade namn på servetten syns. Så liten som möjligt på bordet ska den vara.
Svar på tråden Ni som sytt tygservetter, titta hit...