Vad kostar/kostade er bröllopstårta?
Som rubriken.
Gärna en bild också :)
Som rubriken.
Gärna en bild också :)
Vår var ganska ordinär, "vanliga" tårtor på ställning i olika steg. Choklad och mandaringtårtor övertäckta med vit choklad. 1290 kronor tror jag vi betalade, för 60 bitar.
Har inte gift oss än, men vi betalar 55 kr per bit och sedan kan det eventuellt tillkomma lite pga att vi ska ha (antagligen handgjorda) chokladpraliner på :)
Vi valde att skippa efterrätten och satsa allt på tårtan. Efterrätterna på festlokalen kändes rätt mediokra, och vi har ju en budget att tänka på, så istället för en halvdan efterrätt och en halvdan tårta satsar vi på en riktigt maffig tårta från en skicklig hantverkare. Jag har av förklarliga skäl inga bilder eftersom tårtan inte är tillverkad än, men det kommer att bli chokladmarängbotten, vit och mörk chokladmousse, och hallon- och rabarberkompott under ett mönstrat sugarpasteskal med marsipanrosor som matchar brudbuketten.
58:- per bit.
Vi körde på mini cupcakes och det kostade 30 kronor per person (3 mini cupcakes per person)
Vi körde också cupcakes (från hellosugar.se - superfina och goda) som kostade 70 kr/ st
Vi gjorde choklad cupcakes, gröpte ur och fyllde med hallon. Sen vispade vi cremé fraiche (ej light) hårt, hade i vaniljsocker och vaniljessens och spritsade på. Hade kristallströssel i temafärgen och citronmeliss på. "Tårtan" för mig och gubben gjordes som en stor Cupcake. Detta ställdes på våningsfat i temafärgen (lime/äpple). Allt som allt kostade det kanske typ 200-250 kr! Faten kostade 199kr styck och kom från Lagerhaus.
Alla älskade dem, de var inte för maffiga och inte för söta utan fräscha och luftiga.
Ok, jag smakade inte mycket, för jag och gubben (och vår 8-årige dotter) hade tårtkrig istället inför hela släkten :D
Vi körde på vanliga prinsesstårtor, med vanlijkräm, grädde och hallonsylt i och marsipan på :) Kan säga att det var väldigt uppskattat av vår gäster och vi fick höra kommentarer i stil med "Vad skönt med en GOD bröllopstårta för en gångs skull!" och "Detta var den godaste tårtan jag någonsin ätit!" och det var många som bad om namnet på konditoriet som bakade den. Det var väldigt roligt, då jag efter att ha läst om alla kombinationer brudar här på BT har skrivit om sina tårtor, fått lite tårt-ångest :P
Vår tårta kostade 32kr/bit och då ingick ju såklart tårtställningen också.
Tyvärr var vi inte så tänkta och tog inte någon bild på tårtan :P Detta var den bästa jag kunde hitta haha
Kanske inte den bästa bilden, men här är i alla fall vår tårta. Kostade 35 kronor biten, ett klipp tyckte vi