• Anonym

vi är inte överens om bröllopslokal, jag vill ha värdshus och han enklare lokal..

Hur gör man när man vill olika?
    Jag vet hur mycket jobb det är innan ett bröllop och tycker det vore skönt att ha på restaurang där de är duktiga och kan detta och vi bara provsmakar maten och går dit och sätter oss, ungefär.

vi har även chansen att få en lokal gratis i närheten där vi bor, men det är typ ett stall och det är massor att fixa innan det är mysigt och det är lite rått och kallt där en kylig kväll.
    sambon tycker nog detta alt. är bättre och det skiljer ca 20 000 kr på dem båda. Mitt dyrare såklart. Men hans betydligt mycket mer jobb som jag helst slipper...

Vad gör man nu? Jag vill ju ha mitt alt. och han gillar det men tycker att det andra är lite mer annorlunda. Jag vill inte vika mig men vill inte att han gör det för min skull heller, skitsvårt...

(Kan ju tillägga att jag vet hur jag vill ha mitt bröllop så det kanske är svårt för honom att få bestämma ngt hihi.. men man måste väl försöka skärpa sig )

• Svar på tråden vi är inte överens om bröllopslokal, jag vill ha värdshus och han enklare lokal..
  • förlovadflicka

Vi och våra familjer är sjukt tacksamma för att vi ska ha middagen på restaurang, det är så otroligt skönt att slippa oroa sig för vilket porslin, servetter, dukar osv man ska ha... Vi ska ha öppet hus innan i en lokal där vi fixar kakbuffé och godisbuffé och det är ju jättemycket att fixa med dekorationer så det är stressande, men vi blir så tacksamma när vi tänker på hur det skulle blivit om vi skulle fixa mat där också! Fy, det hade varit hemskt! (Vissa tycker säkert det är kul men jag hade tyckt att det var riktigt jobbigt). Det känns mycket lyxigare att ha det på restaurang och jag tycker att den enda dagen borde man unna sig lite lyx om man har råd... :)

• Aniara4

Jag tycker också man ska sträva efter att göra så lite som möjligt själv, och inte heller belasta familj och vänner i onödan utan låta dem få vara gäster så långt det är möjligt. Väljer ni den andra lokalen kan ni ju fortfarande ha catering och hyra personal som serverar - kolla upp hur mycket det skulle kosta, och om det är värt det för att slippa arbetet. Dekorationerna är det nog däremot bäst att fixa själva, så det blir ju lite arbete och kostnader där också. Att dekorera en kal lokal kan kosta mer än man tror, så kolla upp det först och räkna på vad slutkostnaden faktiskt skulle bli, så att ni får en relevant jämförelse mellan de två alternativen!

• Pinkgrape

Låter precis som jag och min man i början av vårt planerande.

Vi valde då mellan en lokal där vi hade fått fixa alla dekorationer, duka, städa, diska osv själva och ett hotell, där vi stort sett bara behövde sätta oss till bords och sedan lämna allt på natten. I början verkade ju kostnaden för hotellet bli väldigt mycket mer än den billigare lolaken. Min man ville ju absolut ha den billigare lokalen. Efter vi vridit och vänt på det hela. Kollat på dekorationer, catering osv, så började vi båda smått inse att den dyrare lokalen i slutändan blev billigare och med betydligt mindre jobb för oss och våra familjer (som snällt hade ställt upp på att hjälpa med städning, dukning och disk.).

Mitt råd är alltså att ni ska sätta ner ner tillsammans och stapla upp ALLA kostnader och ALLT jobb med de båda lokalerna, så ni får allt svart på vitt. Det kan nog vara lättare att få en överblick över hur mkt det skiljer sig åt i både pris och arbete och då också lättare att göra ett val.

Jag förstår att du känner att det är "ditt" bröllop, men det är ju viktigt också att komma ihåg att ni är två i detta och att du inte kan köra över honom i alla beslut. Därför är nog en diskussion (där du visar på att ditt alternativ är bättre med ren fakta) bästa sättet att "vinna över" honom på din sida ;P

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Anonym

Har ni råd med 20 000 kr ?  
    Kan ni ha catering i stallet?

Har ni catering och hyr porslin så behöver ju du endast fixa till lokalen och kan få det så himla mysigt och romantiskt som du vill.

Och ja du måste tänka på att det är två personer som gifter sig, inte bara du.

• Anonym

vi har nog råd med 20 000 men visst blir det kännbart. MEN lokalen är lite kall och tråkig och jag vill inte sitta där och frysa inser jag nu, Först gillade jag lokalen och tänkte att det kunde bli mysigt men efter ett besök på resturangen är jag såld, proffsigt och snygg lokal!!!

Det var en bra ide att stapla upp allt som är att fixa själv med de olika alternativen.

Det som sambon har räknat på innebär att vi typ får fixa grönsaker själva och odla, samt att vänner eller inhyrda hjälper till med maten för typ 100 personer, det är mycket mer jobb än man tror!

Tar vi catering är nog konstnaden ungefär samma som restaurangen i slutändan.

• Anonym

Har ni pengarna så ta den dyrare, det är värt att slippa göra mycket själva ,
    jag snålade in på saker och det blev väldigt mycket mer stress än att bara lämna bort allt.
    Det tar minst dubbelt så lång tid som man tror. ( vi valde att duka och dekorera själva och göra snittnar det var väldigt stressigt för vi var tvungna att göra allt dagen innan och tamot långväga gäster)
    räkna hop vad det kostar med den billiga lokalen om ni tar hjukar hälp av catering.
    Det som brukar vara den stora skillnaden är att man kan ta med egenköpt alcohol  om man väljer en lokal framför resturang och det drar ju ner priset.  Vi ville bjuda på allt så då blev det för dyrt att ha ett ställe med rättigheter.

• Anonym

Har ni pengarna så ta den dyrare, det är värt att slippa göra mycket själva ,
    jag snålade in på saker och det blev väldigt mycket mer stress än att bara lämna bort allt.
    Det tar minst dubbelt så lång tid som man tror. ( vi valde att duka och dekorera själva och göra snittnar det var väldigt stressigt för vi var tvungna att göra allt dagen innan och tamot långväga gäster)
    räkna hop vad det kostar med den billiga lokalen om ni tar hjukar hälp av catering.
    Det som brukar vara den stora skillnaden är att man kan ta med egenköpt alcohol  om man väljer en lokal framför resturang och det drar ju ner priset.  Vi ville bjuda på allt så då blev det för dyrt att ha ett ställe med rättigheter.

• Anonym

det som är så bra med restaurangen är att vi efter middagen kan gå vidare till lokal där vi kan ha egen sprit! då bekostar vi bara dryck till middagen för ca max 300 p p. Resten kan vi köpa i tyskland typ, men det kan man väl inte ta betalt för utan då får man låta det vara gratis?

• aniara

Ni kanske ska førsøka kompromissa. En lite mysigare lokal æn stallet, som inte kostar så mycket, och hyra in några som kan skøta køket och serveringen. Ni kanske har en restaurangskola på orten t.ex? Min bror och hans fru anlitade kockelever på gymnasiet att laga maten och fruns systers kompisar hyrdes in før att servera. Jag førstår dig precis, men ni måste ju førsøka hitta en løsning som ni båda kan vara nøjda med. Annars får ni væl bestæmma er før det ena, och så får den som ville ha det alternativet "fixa biffen". Dvs din blivande piffar till stallet och ser till att matlagning etc blir uppstyrt ELLER så pungar du upp med merkostnaden som blir om ni væljer værdshuset så att du får det som du vill ha det.

• RogerJenny

Tycker att om han inte viker sig här så hade ju iallafall jag sagt till honom att då får han se till och fixa till den lokalen, beställa cateringen, fixa porslin, fixa dekorationen mm. Skriv en lång lista till honom på allt som behövs för att du ska vara nöjd så kanske han backar..... Lycka till ;)

Svar på tråden vi är inte överens om bröllopslokal, jag vill ha värdshus och han enklare lokal..