• Jackie

Diamantkvalitet förlovningsring- hjälp!

Hej!

Jag har hittat en ring som jag är mycket förtjust i (design, helhet), men har funderingar vilken diamantkvalitet jag ska välja. Ringen har föreslagits med en 0,3 WSI, vilket är i enlighet med min budget. Vad jag har snappat upp på forum så är detta dock inte en särksilt bra diamantkvalitet. Stämmer det? Kommer jag som lekman se stor skillnad mot en top wesselton VS?

Jag hade helst velat ha 0,3 TWVS, men det blir för dyrt i nuläget för mig. Har jag mycket att vinna i färg och klarhet att gå från WSI till Top Wesselton SI alternativt Wesselton VS? Vilken av klasserna skulle rekommenderas? WVS är dyrare än TWSI i de prisangivelser jag har fått.

Står inför ett beslut i dagarna, så tacksam för all möjlig feedback!

Hälsningar,
    Jackie

• Svar på tråden Diamantkvalitet förlovningsring- hjälp!
  • 2011

Wesselton (Motsvarar H i amerikasnk färgsättning) tycker jag duger bra. SI kan vara bra också. Jag har tittat på diamanter där en H (wesselton) såg bättre ut än en G (Top Wesselton) då slipningen var bättre och diamanten därmed såg ljusare ut och glittrade mer. Mitt förslag är att du tittar på diamanterna och jämför själv om du har möjlighet. När det gäller klarheten tror jag inte att du kommer att se skillnad med bara ögat på en 0.3C diamant.
    Utöver kvaliteten de har specifierat så skulle jag definitivt titta på slipningen på diamanterna. Very good och uppåt brukar vara bra.
    När jag valde diamant till min frus ring satsade jag mer på slipning än på färg. Jag köpte en diamant med perfekt slipning (Ideal) men där färgen var H. Då vi köpte en större diamant valde vi även att satsa på lite bättre klarhet (VSI).

• petitemoi

Jag var i precis samma dilemma som dig. Och det slutade med att jag beställde diamanterna från en internetsida efter mycket om och men. Har fått hem diamanterna och kontrollerat med min guldsmed att de stämmer överrens med det jag har beställg och att kvaliten var som lovad.

Allt var rätt och jag är skitnöjd:D
    Den ena stenen är en Top Wesselton VVS1 på 0,4 Carat.
    I butik skulle denna kosta 25 000, jag fick den för 10500:D och då var slipningen Excellent, dvs. i princip perfekt.

Svar på tråden Diamantkvalitet förlovningsring- hjälp!