• kiwi nz

FInns det NÅGON som gift sig i N.Z?

Som kanske kan hjälpa med tips?

Jag har fått massa info från konsulatet. Men det är fortfarande oklart, behöver man hindersprövning  eller liknande blanketter med sig från Sverige?

Tänkte fixa det mesta på plats i Nya Zeeland, men känns tråkigt att komma dit utan att fått med sig evt.  viktiga papper från Sverige

Hjälp Tack! Tiden rinner iväg

• Svar på tråden FInns det NÅGON som gift sig i N.Z?
  • Elila

Googla på vigsel utomlands eller hör med skatteverket/svenska kyrkan de borde veta

• mikita

Åh vad spännande att följa dig :) Vi var på NZ för 3 år sedan och längtar tillbaka så himla mycket! Var ska ni gifta er?

På resdagboken finns en tjej som har kiwimaria som nick, hon har i allaf all varit väldigt hjälpsam på det forumet. Du kanske kan kontakta henne där?

Lycka till!!!

• kiwi nz
    Elisabeth och Markus skrev 2011-09-01 16:31:29 följande:
    Googla på vigsel utomlands eller hör med skatteverket/svenska kyrkan de borde veta
    Jo det är precis vad jag gjort, men det står inget specefikt om nya zeeland.
    Skatteverket säger att jag får kontakta konsulatet i Nya Zeeland, vilket jag har gjort. Och konsulatet säger att jag ska kontakta Skatteverket.

Det är därför jag känner mig förrvirrad Men nu har jag fått mail från en myndighet som svarar på frågor om vigsel/dödsfall och födelse. Vad som verkar framgå där så behöver vi det inte.
    Så jag hoppas det stämmer, För på en annan nätsida stod det att det kan behövas en slags översättning på hindersprövning om man gifter sig utomlands men det stod inget specifikt om Nya Zeeland.
  • kiwi nz
    mikita skrev 2011-09-01 16:53:46 följande:
    Åh vad spännande att följa dig :) Vi var på NZ för 3 år sedan och längtar tillbaka så himla mycket! Var ska ni gifta er?

På resdagboken finns en tjej som har kiwimaria som nick, hon har i allaf all varit väldigt hjälpsam på det forumet. Du kanske kan kontakta henne där?

Lycka till!!!
    Ja jag har oxå varit där förut och min sambo likaså. Vi är helt enkelt förälskade i landet
    Som det ser ut nu så är planerna att gifta sig utomhus gärna på en strand, men det beror såklart lite på vädret. Skulle gärna vilja ha med någon Maorier som kan antingen sjunga eller säga något.
    Och det blir förmodligen på sydön Abel Tasman eller Golden Bay kanske.
    Vi tar det lite som det kommer när vi är på plats.

Vart var ni själva när ni var där?

Tack för tips, ska se om jag finner henne i så fall ska jag fråga!
  • mikita
    kiwi nz skrev 2011-09-01 21:04:02 följande:
    Ja jag har oxå varit där förut och min sambo likaså. Vi är helt enkelt förälskade i landet
    Som det ser ut nu så är planerna att gifta sig utomhus gärna på en strand, men det beror såklart lite på vädret. Skulle gärna vilja ha med någon Maorier som kan antingen sjunga eller säga något.
    Och det blir förmodligen på sydön Abel Tasman eller Golden Bay kanske.
    Vi tar det lite som det kommer när vi är på plats.

Vart var ni själva när ni var där?

Tack för tips, ska se om jag finner henne i så fall ska jag fråga!
    Vi var på både nord- och sydön. Vi åkte runt med husbil. Vi flög till Auckland och hämtade husbilen där. Sedan åkte vi upp till Paihia och därifrån gjorde vi bussutflykter norr ut. En av mina favoriter är Cape Reigna, längst upp på nordön. Sedan åkte vi nedåt igen, via Rotorua (som var superhäftigt, men kanske inte för att gifta sig?) och Tongariro nationalpark. Den andra favoriten på nordön blev Upper Hutt  strax norr om Wellington. Finns en jättemysig nationalpark där, där de spelade in scener från Sagan om Ringen. Sen fortsatte vi ner till sydön. Southbeach- Franz Josef (med galciärvandring)- Te Anau (med två bortregnade utflykter på Milfordsoun resp. Duobtfulsound)- Dunedin. Dunedin gillade jag mycket, framförallt Otago peninsula. På väg upp mot Christchurch stannade vi på en jättemysig lite strand, strax norr om Moeraki, som också belv en favorit med alla Sälar och pingviner. Kommer inte på just nu vad den staden/byn hette bara...Sedan flög vi hem från Christchurch. Vår resa i korta drag Glad
  • kiwi nz
    mikita skrev 2011-09-03 10:31:48 följande:
    Vi var på både nord- och sydön. Vi åkte runt med husbil. Vi flög till Auckland och hämtade husbilen där. Sedan åkte vi upp till Paihia och därifrån gjorde vi bussutflykter norr ut. En av mina favoriter är Cape Reigna, längst upp på nordön. Sedan åkte vi nedåt igen, via Rotorua (som var superhäftigt, men kanske inte för att gifta sig?) och Tongariro nationalpark. Den andra favoriten på nordön blev Upper Hutt  strax norr om Wellington. Finns en jättemysig nationalpark där, där de spelade in scener från Sagan om Ringen. Sen fortsatte vi ner till sydön. Southbeach- Franz Josef (med galciärvandring)- Te Anau (med två bortregnade utflykter på Milfordsoun resp. Duobtfulsound)- Dunedin. Dunedin gillade jag mycket, framförallt Otago peninsula. På väg upp mot Christchurch stannade vi på en jättemysig lite strand, strax norr om Moeraki, som också belv en favorit med alla Sälar och pingviner. Kommer inte på just nu vad den staden/byn hette bara...Sedan flög vi hem från Christchurch. Vår resa i korta drag Glad
    Japp, planerna gick som planlagt. (Nästan) Vi gite oss den 19/11 lite utanför Auckland på en strand, litet och intimt. Så nu har jag blivit Fru
Svar på tråden FInns det NÅGON som gift sig i N.Z?