Ser man skilnaden på vittgud o silver?
Om inte så kan man ju lika gärna köpa en silverring för så mycket mindre!!
Eller?
Om inte så kan man ju lika gärna köpa en silverring för så mycket mindre!!
Eller?
Jag hade nog inte sett någon skillnad, men däremot repas nog silver mycket lättare tror jag... :)
Finns säkert de som verkligen ser skillnad och de som påstår sig se skillnad. Jag ser inte skillnad, men jag kikar inte så noga heller. För mig är huvudsaken att man tål sin ring, alltså att man inte är allergisk, och att man tycker om sin ring! Sedan om det är titan, stål, silver, guld, vitguld, platina eller vad det nu kan vara för material.. ja, det är rätt oväsentligt enligt min mening.
Såhär ser mina silverringar ut, med CZ-stenar. Inte ens äkta diamanter alltså.
De kostade ca 600kr inklusive frakt och gravyr.
Njäää...man kan nog känna skillnad på vikten då guld är tyngre. Men jag skulle aldrig kunna se skillnad om den satt på någons hand. Så om det inte är viktigt för dig att det är guld så köp silver.
Jag har en i silver och en i vitt guld, och på mina syns det skillnad. Nu beror det väl iaf delvis på att silverringen är löjligt putsad, kommer säkert bli mindre skillnad när jag använder dem.
Tråden har flyttats och ni kan ej längre vara anonyma.
Som nya är de nästan identiska, men efter ett år eller två så är vitguldsringen betydligt mindre repad än slverringen... Silver är mjukare, men å andra sidan kan man ju få tio ringer istället för en.. Jag har vitguld så jag inte vill riskera att den blir för repig...
Jag ser inte skillnad på nya men efter ett litet tag så är silver galet repigt! Vi har "vardagsringar" förlovningsringar i silver som vi inte ens haft ett år och dom är SJUKT repiga och vi får putsa på dom hela tiden för att hålla dom snygga.. har en vitguldsring som jag använt mycket mycket mer och den är mkt finare.. :)
Men silverringarna är toppen till vardags om man grejar mycket som både jag och m2b gör, så behöver vi inte vara oroliga för att förstöra hela tiden ;D
Fast om man har båda i silver så märker nog ingen nån skilnad.
Fast jag måste säga att min syster och hennes sambo har silverringar som förlovningsringar och en som jag går skola med har det som vigselring och förlovningsring. Min syster har haft sin ring i typ 5år nu och den jag går skola med i ca 20år. De ser inte repiga ut, iaf inte värre än någon annan ring jag sett i andra material.
Skumt. tråden flyttades medan jag skrev. Ursäkta mitt överflödiga inlägg. :P
För att svara på frågan så missfärgas ju silver med tiden.
Jag ser jättestor skillnad på vittguld och silver. Silver är mycket ljusare än vittguld. Vitguldets rhodiering nöts ju med tiden och då blir ju ringen mörkare och mattare, vilket iofs lätt åtgärdas med rhodierng. Det måste man nog räkna med vartannat år om man vill hålla ringarna snygga. Men man kan rhodiera silverringar oxå, då blir de tåligare mot repor, och kostar en bråkdel av priset mot en rhodierad vitguldsring.
Jag har haft en silverring med en cz i över 11 år, i stort sett varje dag. På gymmet, i stallet, under renoveringar, i lekparken, när jag diskar, jämt. Den har inte missfärgats något (utom då de veckor innan och precis efter BB-turerna då man inte fick ha smycken och jag helt enkelt samlat för mycket vatten efter för att få på dem på en fyra veckor). Två små jack har det blivit efter en vildmarkskurs men jag ser dem som minnen av ett äventyr
Efter ett par veckor var de dock som vanligt igen.
Vill man däremot ha en stor cz ska man nog tänka lite på hur man använder sin ring. Min börjar bli kantstött och repig. (2.0ct-storlek).
Här i huset planeras det förlovning och jag är nästan helt säker på att det blir en silverring men med små stenar istället för den här stora stenen.
Jag skulle inte rekommendera silver. Vi tänkte precis som du och köpte silverförlovningsringar, för att man får något som ser likadant ut mycket billigare. Vi köpte ringarna i slutet av juni. I slutet av juli börjde vi jaga vigselring och jag hade inbillat mig att jag skulle hitta en ring i silver med diamanter i. Jag tänkte att jag skulle kunna ha flera diamanter i stället då själva metallen är billigare. Men nej, visade ju sig att det finns väldigt få silverringar med diamanter, eftersom silver är för mjuk metall och därför hålls inte diamanterna på plats.
Då ändrade vi oss och köpte en vigselring i vitt guld. Vid det laget var alltså förlovningsringen 1 månad gammal och var ännu glänsande och fin. En månad senare provar jag båda ringarna och inser att förlovningsringen nu är helt matt och full av repor och de har därmed blivit helt olika färg. Jag blev ganska ledsen, för jag vill ju bli glad då jag ser på ringarna, inte bedrövad och missnöjd. Så det slutade med att jag köpte en ny förlovningsring i vitt guld.
Jag kollade också med en guldsmed ifall man skulle kunna förgylla silverringen, och det kunde man i och för sig, men han sa att i värsta fall försvinner förgyllningen efter två veckor och då är silvret ännu fulare. Så det verkade inte som något bra alternativ.