Inlägg från: Annika611 |Visa alla inlägg
  • Annika611

Ser man skilnaden på vittgud o silver?

Jag skulle inte rekommendera silver. Vi tänkte precis som du och köpte silverförlovningsringar, för att man får något som ser likadant ut mycket billigare. Vi köpte ringarna i slutet av juni. I slutet av juli börjde vi jaga vigselring och jag hade inbillat mig att jag skulle hitta en ring i silver med diamanter i. Jag tänkte att jag skulle kunna ha flera diamanter i stället då själva metallen är billigare. Men nej, visade ju sig att det finns väldigt få silverringar med diamanter, eftersom silver är för mjuk metall och därför hålls inte diamanterna på plats. 

Då ändrade vi oss och köpte en vigselring i vitt guld. Vid det laget var alltså förlovningsringen 1 månad gammal och var ännu glänsande och fin. En månad senare provar jag båda ringarna och inser att förlovningsringen nu är helt matt och full av repor och de har därmed blivit helt olika färg. Jag blev  ganska ledsen, för jag vill ju bli glad då jag ser på ringarna, inte bedrövad och missnöjd. Så det slutade med att jag köpte en ny förlovningsring i vitt guld. 

Jag kollade också med en guldsmed ifall man skulle kunna förgylla silverringen, och det kunde man i och för sig, men han sa att i värsta fall försvinner förgyllningen efter två veckor och då är silvret ännu fulare. Så det verkade inte som något bra alternativ.  

Svar på tråden Ser man skilnaden på vittgud o silver?