• Blueberry

Bör jag uppgradera min ring?

Köpt en ring på tradera för ett tag sedan och fick idag vinnarmailet. Ringen är i vitguld med både stora och små diamanter, totalt 0,8 carat.

Diamantklarheten är P-kvalitet, alltså den sämsta.

Fick idag möjligheten att uppgradera ringen på följande olika sätt:

Uppgradera mindre diamanter till SI klarhet: 1500:-

Uppgradera de stora diamanterna till SI klarhet: 3000:-

Uppgradera mindre diamanter till VS klarhet 2500:-

Uppgradera de stora diamanterna till VS klarhet 5000:-

Uppgradera från 0,8 carat diamant till 1,0 carat diamant 2000:-

Ringen som den är nu kostar 4550:- inklusive frakt.

Vad skulle ni ha uppgraderat med?

Min budget är begränsad men inte omöjlig.

Bifogar bild på ringen nedan.

• Svar på tråden Bör jag uppgradera min ring?
  • förlovadflicka

Skulle inte uppgraderat, jag ser ingen skillnad och har ingen aning om vad jag har för klarhet på mina diamanter, bryr mig inte det minsta heller :P

• Blueberry

Hittade denna på google över hur de olika klarheterna skiljer sig.
  • förlovadflicka
    Blueberry skrev 2011-08-25 18:24:14 följande:

Hittade denna på google över hur de olika klarheterna skiljer sig.
    Aha :) Jag förstår vitsen med att ha IF om man är guldsmed eller väldigt intresserad av smycken eller ädelstenar, men jag tror inte ens att en guldsmed kan ta en snabb titt på ringen och säga "det är P1, ingen tvekan om saken" om det inte är en helt enorm sten :P Ingen sitter och studerar ringen under lupp så jag tycker inte att du ska känna att du måste ha det finaste du har råd med bara för att. Men om du känner att du kommer gilla ringen mer om du vet att den är mer värdefull och du vill lägga pengarna på det så kan jag förstå dig :)
  • Syrinx

Minns jag fel, eller är det inte så att det mänskliga ögat inte kan urskilja någon skillnad ner till SI? Först därefter kan man se inneslutningarna.
    Så på så vis har förlovadflicka rätt - att ha IF eller så i klarhet känns ju helt onödigt. Men jag skulle, om jag hade ekonomin till det, uppgradera samtliga diamanter till SI. Inneslutningar som är för stora gör ju att diamanten tappar lite av sin lyster, och det är ju alltid trevligt om det glittrar fint! 
    Hur som helst så är det ju en makalöst billig ring från början! Sedan är jag personligen inget fan av jättediamanter, så jag tycker att det räcker gott med din 0,8 carat.

• Smillr

Jag skulle nog inte heller uppgraderat, men om så skulle jag nog bara uppgraderat de stora och låtit de små vara. Och låtit den vara på 0,8 c.

• Blueberry

Tack för era inlägg, har nu valt ringen helt utan uppgraderingar.

• Susanne01

Du skriver att diamantklarheten är P. Det har med färgen att göra, inte inneslutningarna. Precis som alla ovan skriver är det inte möjligt för oss amatörer utan lupp att se inneslutningar, så jag tycker att det var ett bra val att inte uppgradera. Däremot kan det ha varit en idé att byta upp sig till stenar med en renare färg, men den möjligheten kanske inte fanns?

• KhiraLii
    Susanne01 skrev 2011-08-25 22:40:26 följande:
    Du skriver att diamantklarheten är P. Det har med färgen att göra, inte inneslutningarna. Precis som alla ovan skriver är det inte möjligt för oss amatörer utan lupp att se inneslutningar, så jag tycker att det var ett bra val att inte uppgradera. Däremot kan det ha varit en idé att byta upp sig till stenar med en renare färg, men den möjligheten kanske inte fanns?
    I diamantsammanhang kan P innebära både en viss färg samt en viss grad av inneslutningar. I sammanhanget tror jag definitivt säljaren pratar om inneslutningar och inte färg då det är ovanligt att sälja såpass gula diamanter som P till någon som inte specifikt är ute efter gula diamanter.

Inneslutningar i P-diamanter kan definitivt ses med blotta ögat, åtminstone om du har en sten ca 0.5 ct och upp. Nu är dessa stenar mindre och då är det förmodligen ett gränsfall om man kan se inneslutningar eller ej.
Svar på tråden Bör jag uppgradera min ring?