• Gienah

Palladium i kombination med vitguld?

När jag och min blivande förlovade oss valde vi palladiumringar som verkligen var jättefina! Vita, runda och stilrena! I vintras tappade tyvärr fästmannen sin och köpte i stället en i vitguld fast i samma modell (detta pga av att han inte ville vänta på en specialbeställning i palladium). Det grämer mig lite att vi har våra ringar i olika metaller. Inte för att det syns någon större skillnad när man med ett otränat öga jämför som hastigast (men JAG vet ju skillnaden.. :-P).
    Nu är min tanke att jag kanske skulle satsa på vigelsringen i vitguld istället. Frågan är hur det ser ut att blanda vitguld och palladium. Någon som vet? Någon som är insatt i metallerna och hur de "åldras"?

• Svar på tråden Palladium i kombination med vitguld?
  • Mrs S 2012

Guldsmeden som gjorde min palladiumring sa att det är hårdare än vitguld, vilket gör att palladiumringen sliter på vitguldsringen.
    Jag frågade just eftersom jag kanske hittar en vitguldring som jag gillar. Men då får jag väl be honom göra en liknande!

• Titanringar

Om ett material är hårdare betyder inte att det sliter mer på den andra ringen.
    Snarare är det så att ett mjukt material slits lika mycket oberoende om det är ett lika mjukt material eller ett hårdare som det sitter intill.
    Du kan lugnt ha en vitguldsring intill.

• Styrka

Vitguldet åldras ju inte så snyggt dock (i mitt tycke). Rhodieringen nöts ju bort, och ringen blir mörkare och mattare, och rhodieringen måste göras om för att den ska bli blank och ljus igen. Det är dock inte så dyrt, men behöver göras kanske vartannat år eller så.

• Gienah

Ok, lite blandade åsikter! Ska nog dubbelkolla med samma smed som gjorde palladiumringarna och höra vad han anser också! Glad Jättetack för era svar! 

Svar på tråden Palladium i kombination med vitguld?