Kalla fötter
Men för guds skull, sluta oroa dig över att allt kanske inte blir perfekt! Du behöver en bröllops-detox. Ni ska inte gifta er förrän nästa år, alltså är det läge för att låta bröllopet vila en månad nu. Under hela september ska du inte säga ett ord om bröllopet till din blivande. Kommer du på något ska du endast ventilera det här på BT. Jag är säker på att din man vill gifta sig lika mycket som du, men allt lull-lull med blommor, klänningar etc är faktiskt din sak att ta tag i.
Sluta kväva honom med allt tjat och sluta kväva dig själv med all oro. Det ska vara roligt och mysigt att planera bröllop, och allt måste inte vara perfekt. Klänningen har du bockat av på listan, sluta fundera över den. Alla blivande brudar tvivlar på sin klänning någon gång, även jag. Men när jag tittar på alla vackra bilder från bröllopsdagen kan jag inte förstå hur jag någonsin kunde tvivla på den.
Om du inte lyckas slappna av på egen hand tycker jag att du ska läsa boken "Good Enough" av Elizabeth Gummesson. Den hjälpte mig enormt mycket när jag var i början av bröllopsplaneringen. Perfektionism är lite av en kvinnofälla, vi vill ha kliniskt rena hem, bjuda folk på fantastiska middagar, vara snygga som filmstjärnor och hinna med och orka allt, allt, allt! Det finns ingen som kan leva upp till sådana krav på sig själv. Alltså behöver man hjälp med att nöja sig med att vara lagom, att inse att allt inte behöver vara perfekt, och framför allt: Att det är viktigare att må bra än att vara perfekt.
Lycka till, försök nu slappna av och få lite perspektiv på saker och ting. Många människor träffar aldrig sitt livs kärlek och lika många lever som sambos med sin kärlek livet ut. Vi som blir gifta har fått vår dröm att gå i uppfyllelse, detta ska man aldrig glömma och tappa bort i en stressig bröllopsplanering. Försök landa i vetskapen om att hur det än blir, så blir det bra. Och vad gäller relationen och irritationen över att han inte hjälper till så tänkte jag dela med mig av mitt eget relations-motto: "Det viktigaste är inte att ha rätt, det viktigaste är att ha det bra."