• Freksta

Grillat till ca 70 pers

Hej, vi tänke gifta oss nästa år och sitter nu och försöker räkna ut ca pris på maten och fastna lite.

Vi ska bjuda runt 70 personer och kör lågbudget bröllop så satsar på grillat och det vi tänkte grilla är fläskfile och kyckling. Men hur mycket ca kommer det kosta? Någon smart som vet hur man räknar ut det?

Till det så kommer vi servera

Bröd

Sallad

Kokt potatis

Potatissallad

Champinjoner

Majskolvar

Två olika såser

Efter maten blir det

Tårta

Vindruvor

Melon

Ost och kex

lättare mat på kvällskvisten

Är det för fjuttigt? eller duger allt detta?

Och hur mycket tror ni att kött och kyckling kommer gå på?

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Grillat till ca 70 pers
  • Pinkgrape

Jag har ingen aning om hur man räknar, men jag vet att fläskytterfilé är minst lika gott som fläskfilé, men kostar mycket mindre ;P

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Freksta

Uuu tack så mycket, ju billigare desto bättre. så det skrivs upp på lista på en gång

• Freksta
    Pinkgrape skrev 2011-08-28 01:00:51 följande:
    Och just det, tycker inte alls att det känns fjuttigt, utan jättebra och gott! :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Tack har alltid svårt för att se om det duger eller om det ska läggas till mer saker. Vill ju att det ska se gott och mycket ut även fast man inte har budget för det
  • Jolin

Tycker det låter bra!
    Kött brukar man räkna med 150 g per portion och om det nu är grillbuffé då att gästerna kan välja själv så äter de nog inte både 150 g kött + 150 g kyckling var. Räkna med 100 g kött och 100 g kycklig per person, max.
    Vissa kommer ju bara vilja ha kött, vissa kommer bara vilja ha kyckling och vissa vill ha båda så det kommer bli bra med 100 g tror jag :)

• Jolin

Kan tillägga också att man vanligt vis inte klämmer i sig lika mycket mat på en stor fest som man gör hemma i soffan en fredagkväll. När min sambo fyllde 30 år så hade vi en stor fest för honom och serverade då fläskfilé med potatisgratäng, sås, sallad och bröd. Vi räknade med 150 g kött per person och det blev sjukt mycket mat över, det räckte till matlåda i flera flera dagar både lunch och middag :) haha!

• Freksta

Jolin : tack så mycket, är helt lost på sånt här och då blir det grymt svårt att räkna ut vad allt kan kosta

Så ca 7-8 kilo fläskytterfilé och ca 7-8 kilo kyckling till 70 personer? Eller räknar jag helt galet då? 1000g=1kg eller haha off matte är inte min grej alls och spec inte så här sent

Folk vill ju inte äta sig proppmätt heller om de ska dricka hela kvällen, men fint om det blir lite över så de kan snaska lite i fylletimmarna

• Jolin

ja men precis, du har räknat helt rätt :) Fläskytterfilé är jättebra och billigt precis som pinkgrape skrev. Det kan du hitta på ica för ca 59-79 kr/kg så då borde köttet max gå loss på 450-550 kr. Kycklingpriser har jag dock ingen koll på :P haha! Men kan väl inte va så mycket dyrare?

• Freksta

Hm då kanske det inte blir så dyrt, googlade på kycklingfile och gick väl på ca 85 kr kg så då går det kanske loss på 1400 med kött och kyckling.

och så ca pris på allt annat har jag kommit fram till

Hembakt bröd ca 200 kr

Smör ca 40

Stor ost ca 150

sallad (med allt i) ca 300

Kokt potatis ca 160

Potatissallad ca 100

Champinjoner 200

Majskolvar 400

Tårta ca 300

Vindruvor ca 200

Melon ca 100

Ost och kex ca 500

Sen alkoholen och läsk men det tänkte vi köpa i tyskland

Tror du det ser ut till att stämma? Och tack för att jag får bolla lite för är så svårt att se allt själv, lättare när andra kan komma in med ideer

• Miss L

Jättebra idé med grillat.Glad Jag drömmer också om att ha buffé/grillat på vårt bröllop och tror att många gäster kommer uppskatta detta. Det blir ju mer avslappnat (och gott!) på det sättet och folk vågar ta mer av det som de gillar och skippa det som de inte gillar. Men hur har ni tänkt sköta själva grillningen, får ni hjälp? Hur många grillar tror du man behöver? Bara nyfiken, men förstår om du inte kommit så långt i planeringen än :) Jag är tyvärr ingen vidare grillmästare och skulle nog behöva en hel del hjälp med den biten.

Svar på tråden Grillat till ca 70 pers