Inlägg från: Dolly P |Visa alla inlägg
  • Dolly P

Grillat till ca 70 pers

Vi ska också ha grillbuffé på vårat bröllop. Skrattande
    Vi ska ha :
    Fläskytterfilé
    Kycklingfilé
    några kryddiga korvar
    grillade potatis
    potatissallad
    Vanlig sallad
    Lite olika såser
    bröd med tillbehör.

så det skillde inte så mkt på vårat upplägg Skrattande

• Dolly P
    vastarby skrev 2011-08-28 12:11:02 följande:
    Tycker ni räknar lite snålt på köttet. På vårt bröllop i somras hade vi 7 kg fläskfile och 5 kg kyckling. Detta var till 31 personer. Visst blev det över men detta las av kocken (hyrde in en grillmästare) i matlådor som las i kylen när buffen dukades av. Blev över så att det räckte till två middagar för fyra personer. Fläskfilen betalade jag 380 kr för. Började handla hem köttet en månad innan när det var extra pris. Tex willys hade fläskfile för 49 kr kg vid midsommar. Sedan bjöd vi på köpt potatissallad och hemlagad feansk potatissallad. Vi grilade även grönsaker och lök ( flera sorter) i en grillpanna på grillen. Bjöd även på gröbsallad sam bröd, kex, painrich och många ostar. Hade även flera såser, barbecue, chili, bearnaise och några fler. Köpte willys egen frysta kyckling som är super att grilla. Allt som allt gick våran mat på ca 800 kr och den fick mycket beröm efterdom det var så mycket att välja emellan.
    Det lät billigt för all den matenSkrattande Men billigt gillar vi.
  • Dolly P
    Kattpoet skrev 2011-08-28 18:42:53 följande:
    Cajunmarinad  för 400 gram kött.
     2 st vitlökskylftor
    2 tsk paprikapulver gärna rökt
    2 tsk timjan
    2 tsk oergano
    ½ - 1 tsk chili pulver
    1½ tsk salt
    1 tsk spiskummin
    ½ tsk svartpeppar
    3 msk olja.
    Stöt de torra kryddorna i en mortel tills de blir ett pulver och sedan pressa i vitlöken och stöt igen, i med oljan.
    Knid in varje  köttet, det går bra med både ko, gris, fågel eller  alligator,  låt marinera i minst 6 timmar. 
    åhh det lät riktigt gott.
  • Dolly P

När vi var och handlade mat igår, så kollade jag upp detta med fläskfile och ytterfilé.
    Ytterfilé är rätt mkt dyrare än fläskfilé. Tror den kostade 94kr/kg och fläskfilén 74kr/kg, eller om det var 68kr. Minns inte. Men den var absolut inte billigare, som jag läst här i tråden.Skrattande Är det bara här den är dyrare eller?

• Dolly P
    Freksta skrev 2011-09-04 22:52:56 följande:
    Kattpoet tipsade om karre, tydligen så är det billigare och saftigare att grilla så kommer nog köra på det
    Vanlig karre är ju verkligen inte gott. Knappt inget kött på det. Häflten är ju fett och ben. :(
  • Dolly P
    Kattpoet skrev 2011-09-07 18:55:10 följande:
    Dolly då har du fått dåligt kött, jag brukar köpa benfritt och tittar  hur mamorerat köttet är innan jag köper, det ska se ut något som detta. Fettet   ger smak och grillas det sakta så smälter det mesta bort MEN det ger köttet smak under tiden.

Jag köper endast svenskt karre och  från citygross eller konsum här i stan eftersom deras styckare är bra.  Maxi kött är oftas mindre bra.

Dom jag har ätit har sett ut sådär. Både mer och mindre grillade. Jag gillar det inte. Bara pappa som har envisats om att alltid köpa karre. haha
Svar på tråden Grillat till ca 70 pers