Inlägg från: Freksta |Visa alla inlägg
  • Freksta

Grillat till ca 70 pers

Hej, vi tänke gifta oss nästa år och sitter nu och försöker räkna ut ca pris på maten och fastna lite.

Vi ska bjuda runt 70 personer och kör lågbudget bröllop så satsar på grillat och det vi tänkte grilla är fläskfile och kyckling. Men hur mycket ca kommer det kosta? Någon smart som vet hur man räknar ut det?

Till det så kommer vi servera

Bröd

Sallad

Kokt potatis

Potatissallad

Champinjoner

Majskolvar

Två olika såser

Efter maten blir det

Tårta

Vindruvor

Melon

Ost och kex

lättare mat på kvällskvisten

Är det för fjuttigt? eller duger allt detta?

Och hur mycket tror ni att kött och kyckling kommer gå på?

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Grillat till ca 70 pers
  • Freksta

Uuu tack så mycket, ju billigare desto bättre. så det skrivs upp på lista på en gång

• Freksta
    Pinkgrape skrev 2011-08-28 01:00:51 följande:
    Och just det, tycker inte alls att det känns fjuttigt, utan jättebra och gott! :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Tack har alltid svårt för att se om det duger eller om det ska läggas till mer saker. Vill ju att det ska se gott och mycket ut även fast man inte har budget för det
  • Freksta

Jolin : tack så mycket, är helt lost på sånt här och då blir det grymt svårt att räkna ut vad allt kan kosta

Så ca 7-8 kilo fläskytterfilé och ca 7-8 kilo kyckling till 70 personer? Eller räknar jag helt galet då? 1000g=1kg eller haha off matte är inte min grej alls och spec inte så här sent

Folk vill ju inte äta sig proppmätt heller om de ska dricka hela kvällen, men fint om det blir lite över så de kan snaska lite i fylletimmarna

• Freksta

Hm då kanske det inte blir så dyrt, googlade på kycklingfile och gick väl på ca 85 kr kg så då går det kanske loss på 1400 med kött och kyckling.

och så ca pris på allt annat har jag kommit fram till

Hembakt bröd ca 200 kr

Smör ca 40

Stor ost ca 150

sallad (med allt i) ca 300

Kokt potatis ca 160

Potatissallad ca 100

Champinjoner 200

Majskolvar 400

Tårta ca 300

Vindruvor ca 200

Melon ca 100

Ost och kex ca 500

Sen alkoholen och läsk men det tänkte vi köpa i tyskland

Tror du det ser ut till att stämma? Och tack för att jag får bolla lite för är så svårt att se allt själv, lättare när andra kan komma in med ideer

• Freksta
    Miss L skrev 2011-08-28 09:33:14 följande:
    Jättebra idé med grillat.Glad Jag drömmer också om att ha buffé/grillat på vårt bröllop och tror att många gäster kommer uppskatta detta. Det blir ju mer avslappnat (och gott!) på det sättet och folk vågar ta mer av det som de gillar och skippa det som de inte gillar. Men hur har ni tänkt sköta själva grillningen, får ni hjälp? Hur många grillar tror du man behöver? Bara nyfiken, men förstår om du inte kommit så långt i planeringen än :) Jag är tyvärr ingen vidare grillmästare och skulle nog behöva en hel del hjälp med den biten.

Sambon ville inte ha sittmiddag utan ville ha det så avslappnat som möjligt. så kändes bäst att ha buffe, blir mingel på ett helt annat sätt då Och grillat är det bästa han vet så var ganska givet att det var det vi skulle välja

Vi ska gifta oss vid en jättevacker sjö och tomten äger min brors exsvärmor och hon och hennes sambo kommer hjälpa till och så ska kanske mammas vännina hjälpa oss också. Så ska fixa några tunnor som vi kan grilla i, hoppas på att deras grannar som har partytält, bord och stolar kanske även har grillar. Om det blir tunnor så tror vi på tre stycken.

Dolly P, åå kryddiga korvar det tar jag och skriver upp också, lätt att äta senare på kvällen också om det finns kvar

Kattpoet : Hm ska skriva upp det också, alltid fint att få bättre ideer. Specielt om priset blir billigare för då kan vi bjuda fler personer Och att det blir godare, finns ju inget värre än att bjuda på grillat och köttet är torrt.

Vastarby : oj det blev ju inte alls dyrt. Som dolly skrev billigt gillar vi verkligen Har räknat på ca 9kg på både kyckling och köttet för hellre för mycket än för lite. Skulle bli pinsamt om maten inte räcker. Kommer säkert tillkomma lite mer småsaker senare, bara man har en liten översikt så man vet på ett ungefär vad allt kommer gå på.

• Freksta
    Kattpoet skrev 2011-08-28 16:54:41 följande:
    Freksta, jag har några goda marinader för karré , en het, en jäkligt het, en örtig och en mer skogig.
    Oooo het och örtig lät väldigt intressant

Tackar och tar emot recept
  • Freksta
    Kattpoet skrev 2011-08-28 18:11:43 följande:
    Jag skall rota rätt på dem... min make städade just min a kokböcker, jag kan inte hitta dem nu!! GHA! ...
    Haha härligt, ligger nog där du minst anar det och där han tycker det är självklart att det ska stå
  • Freksta

Tack så mycket kattpoet Det är den som är het? skulle gärna vilja ha örtig också om du hittar den

• Freksta
    Kattpoet skrev 2011-08-29 18:04:11 följande:
    Min make hade sorterat in mina grill kokböcker vid Arkelogi och mänskligt ursprung istället för kokböcker, inte undra på att jag inte kunde hitta dem.

Hahaha de kan vara för roliga ibland Han tyckte det säkert var jätte logiskt att ställa dem där

• Freksta
    erika stiller skrev 2011-08-30 14:00:29 följande:
    Jag hyrde in kockenkommerhem.se de fixade ett jättebra pris!
    Vill ha det så billigt som möjligt och vet att de som kommer hjälpa mig är billigare än det där, men tack ändå
  • Freksta
    Kattpoet skrev 2011-08-31 13:12:28 följande:
    Freksta om du vill vara lite annorlunda så kan du också göra hemgjord korv till grillningen. Jag har gjort det några gånger.
    Det blev nog för avanserat för mig, och vet inte om jag skulle få tid till det. Gifter mig i mina hemtrakter och det är 80 mil härifrån. Så kör nog den lätta vägen ut och köper korven
  • Freksta
    Dolly P skrev 2011-09-04 20:21:47 följande:
    När vi var och handlade mat igår, så kollade jag upp detta med fläskfile och ytterfilé.
    Ytterfilé är rätt mkt dyrare än fläskfilé. Tror den kostade 94kr/kg och fläskfilén 74kr/kg, eller om det var 68kr. Minns inte. Men den var absolut inte billigare, som jag läst här i tråden.Skrattande Är det bara här den är dyrare eller?
    Kattpoet tipsade om karre, tydligen så är det billigare och saftigare att grilla så kommer nog köra på det
Svar på tråden Grillat till ca 70 pers