Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Freksta, jag har några goda marinader för karré ,  en het,  en jäkligt het, en örtig och en mer skogig.

• Kattpoet

Jag skall rota rätt på dem... min make städade just min a kokböcker, jag kan inte hitta dem nu!!  GHA! ...

• Kattpoet

Cajunmarinad  för 400 gram kött.
     2 st vitlökskylftor
    2 tsk paprikapulver gärna rökt
    2 tsk timjan
    2 tsk oergano
    ½ - 1 tsk chili pulver
    1½ tsk salt
    1 tsk spiskummin
    ½ tsk svartpeppar
    3 msk olja.
    Stöt de torra kryddorna i en mortel tills de blir ett pulver och sedan pressa i vitlöken och stöt igen, i med oljan.
    Knid in varje  köttet, det går bra med både ko, gris, fågel eller  alligator,  låt marinera i minst 6 timmar. 

• Kattpoet

Örtmarinad för  400 gram kött.
    ½ dl matolja 
    ½ dl konceterad äppeljuice
    1 msk  ljus soja
    1 pressat vitlöksklyfta
    4 msk provencal frysta örter.
    Blanda ihop allt och låt och  marinera i 6 timmar. 

• Kattpoet

Min make hade sorterat in mina grill kokböcker vid  Arkelogi och mänskligt ursprung istället för kokböcker, inte undra på att jag inte kunde hitta dem.

• Kattpoet

Freksta om du vill vara lite annorlunda så kan du också göra hemgjord  korv till grillningen.  Jag har gjort det några gånger.

• Kattpoet

Ytterfile är bara  en kotlett rad, utan ben och delad på mitten, det blir billgare att köpa en hel kotlettrad utan ben än ytterfile.

• Kattpoet

Det beror på, av och till har de ju billigare kilopris på kotteletrad än på  kotletter.

Vad kotletracks är  vet jag inte, på engelska är racks  är en det en hel stek av något djur med  rensade benpipor. 

• Kattpoet

Den styckes detaljer har förändrats så mycket sendan sverige började prata engelska ....

• Kattpoet

Dolly då har du fått dåligt kött, jag brukar köpa benfritt och tittar  hur mamorerat köttet är innan jag köper, det ska se ut något som detta. Fettet   ger smak och grillas det sakta så smälter det mesta bort MEN det ger köttet smak under tiden.

Jag köper endast svenskt karre och  från citygross eller konsum här i stan eftersom deras styckare är bra.  Maxi kött är oftas mindre bra.

• Kattpoet

Jag har aldrig haft en torr eller trådig karre men jag är bra på att handla kött.

Svar på tråden Grillat till ca 70 pers