• Freksta

Grillat till ca 70 pers

Hej, vi tänke gifta oss nästa år och sitter nu och försöker räkna ut ca pris på maten och fastna lite.

Vi ska bjuda runt 70 personer och kör lågbudget bröllop så satsar på grillat och det vi tänkte grilla är fläskfile och kyckling. Men hur mycket ca kommer det kosta? Någon smart som vet hur man räknar ut det?

Till det så kommer vi servera

Bröd

Sallad

Kokt potatis

Potatissallad

Champinjoner

Majskolvar

Två olika såser

Efter maten blir det

Tårta

Vindruvor

Melon

Ost och kex

lättare mat på kvällskvisten

Är det för fjuttigt? eller duger allt detta?

Och hur mycket tror ni att kött och kyckling kommer gå på?

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Grillat till ca 70 pers
  • Kattpoet

Cajunmarinad  för 400 gram kött.
     2 st vitlökskylftor
    2 tsk paprikapulver gärna rökt
    2 tsk timjan
    2 tsk oergano
    ½ - 1 tsk chili pulver
    1½ tsk salt
    1 tsk spiskummin
    ½ tsk svartpeppar
    3 msk olja.
    Stöt de torra kryddorna i en mortel tills de blir ett pulver och sedan pressa i vitlöken och stöt igen, i med oljan.
    Knid in varje  köttet, det går bra med både ko, gris, fågel eller  alligator,  låt marinera i minst 6 timmar. 

• Freksta

Tack så mycket kattpoet Det är den som är het? skulle gärna vilja ha örtig också om du hittar den

• Kattpoet

Örtmarinad för  400 gram kött.
    ½ dl matolja 
    ½ dl konceterad äppeljuice
    1 msk  ljus soja
    1 pressat vitlöksklyfta
    4 msk provencal frysta örter.
    Blanda ihop allt och låt och  marinera i 6 timmar. 

• Dolly P
    Kattpoet skrev 2011-08-28 18:42:53 följande:
    Cajunmarinad  för 400 gram kött.
     2 st vitlökskylftor
    2 tsk paprikapulver gärna rökt
    2 tsk timjan
    2 tsk oergano
    ½ - 1 tsk chili pulver
    1½ tsk salt
    1 tsk spiskummin
    ½ tsk svartpeppar
    3 msk olja.
    Stöt de torra kryddorna i en mortel tills de blir ett pulver och sedan pressa i vitlöken och stöt igen, i med oljan.
    Knid in varje  köttet, det går bra med både ko, gris, fågel eller  alligator,  låt marinera i minst 6 timmar. 
    åhh det lät riktigt gott.
  • Kattpoet

Min make hade sorterat in mina grill kokböcker vid  Arkelogi och mänskligt ursprung istället för kokböcker, inte undra på att jag inte kunde hitta dem.

• Freksta
    Kattpoet skrev 2011-08-29 18:04:11 följande:
    Min make hade sorterat in mina grill kokböcker vid Arkelogi och mänskligt ursprung istället för kokböcker, inte undra på att jag inte kunde hitta dem.

Hahaha de kan vara för roliga ibland Han tyckte det säkert var jätte logiskt att ställa dem där

• Freksta
    erika stiller skrev 2011-08-30 14:00:29 följande:
    Jag hyrde in kockenkommerhem.se de fixade ett jättebra pris!
    Vill ha det så billigt som möjligt och vet att de som kommer hjälpa mig är billigare än det där, men tack ändå
  • Kattpoet

Freksta om du vill vara lite annorlunda så kan du också göra hemgjord  korv till grillningen.  Jag har gjort det några gånger.

• Dolly P

När vi var och handlade mat igår, så kollade jag upp detta med fläskfile och ytterfilé.
    Ytterfilé är rätt mkt dyrare än fläskfilé. Tror den kostade 94kr/kg och fläskfilén 74kr/kg, eller om det var 68kr. Minns inte. Men den var absolut inte billigare, som jag läst här i tråden.Skrattande Är det bara här den är dyrare eller?

Svar på tråden Grillat till ca 70 pers