Inlägg från: Future Mrs S |Visa alla inlägg
  • Future Mrs S

Tyck till om vår meny, från snittar till vickning! :)

Nu har jag funderat och funderat efter att ha googlat i hundra timmar och lagt upp massor av trådar här på bt om meny för jag är galet dålig på mat+dryck kommit fram till en meny som kanske funkar. Nu får ni berätta vad som är bra/dåligt och om jag ska ändra något. :)

Vi ska ha ca 45 gäster och av dom ca 10barn. 

Brudskål+snittar:
    Krustader med skagenröra
    Tunnbrödsrullar med Skinka 
    Osthjärtan
    Vindruvor

Buffe:
    Olika pajer på "förrättsbordet" 
    Skagenpaj
    Västerbottenostpaj
    Köttfärspaj

Exotiskplanka: Grillad fläskfile, grillad kycklingfile och rostbiff eller pastrami (vad ska vi välja?) Köttet ligger upplagt på en träplanka med flera olika sorters frukt  och grönt, bl.a. ananas, melon, mango, papaya, vindruvor, passionsfrukt, apelsiner, sharon, äpple, paprikakorgar fyllda med syltlök m.m. 
    Potatisgratäng
    Köttbullar till kidsen
    Sallad en vinegrette och en yoghurt baserad dressing
    Frallor+smör+olika hårda ostar

Efterrätt:
    Miniäppelpajer som gästerna får ta själva och till det vaniljsås+vaniljglass
    Kaffe+Te

Tårta
    Stapladtårta med smak av choklad och apelsin med sugerpaste på

Snacks
    Lite chips och godis, aftereight.. 

Vickning:
    Pizzabullar 2 smaker
    Skinka
    Tonfisk

Vad tror ni? :)

• Svar på tråden Tyck till om vår meny, från snittar till vickning! :)
  • Future Mrs S
    Tärna 2011 skrev 2011-08-28 14:54:25 följande:
    Åh, min mage kurrar! Vore jag gäst hade jag definitivt inte klagat, låter riktigt smarrigt allting. Av kötträtterna hade jag valt rostbiff eller fläskfilé, tycker det passar bäst till potatisgratängen. Men, det är en smaksak. Fläskfilé kanske är lite festligare?
    Min med! ;D Vi får välja tre sorters kött till plankan så fläskfile och kycklingfile har vi bestämt sen är frågan om det ska vara rostbiff eller pastrami? jag har fått för mig att rostbiff är lite "tråkigt" men alla gillar väl rostbiff? ;D 

Och ja det finns vegetarianer men alla av dom äter fisk så dom ska få lax istället för kött.. :) 
  • Future Mrs S
    Tärna 2011 skrev 2011-08-28 15:07:27 följande:
    Rostbiff är ju ett säkert kort, samtidigt verkar ju pastrami gott det också. Vad tycker din m2b?
    Han säger "välj du" ;D Han valde fläskfile och kyckling så nu är det sista valet mitt och jag kan inte ens göra det ;D hahaha... tror vi tar rostbiff känns som det absolut säkraste kortet ;D
  • Future Mrs S
    MsChevy skrev 2011-08-28 15:55:06 följande:
    Ser nästan identisk ut som den meny vi ska ha, så jag tycker den låter kanon!Skrattande
    Rostbiff känns säkrare, pastrami är inte alltid populärt. 
    Fast vi ska ha jordgubbar med glass till efterrätt istället för äppelpa (fast nu blev jag sugen på o ha äppelpaj oxå hehe). Vi har ett ganska stort tårtbord istället. Eftersom M2B är från Norge ska vi kombinera det med svenskt, så "fikat" består av (förutom bröllopstårtan), 3 svenska bakverk o 3 norska. 
    Bra smak du har alltså ;D ;D hahaha...
    Hade gärna haft jordgubbar men vi gifter oss i november då är dom nog inget vidare ;D
    Äppelpaj känns lite "kul" gör mini i små formar för jag vill inte ha något man måste "skära" bitar av för det tar bort lite fokus från tårtan har jag fått för mig, då var leternativet chokladmousse men det ska vi ha i tårtan så där stöp den iden ;D

Åhh.. gillar det "lilla" extra vid tårtan! MUMS!! Jag älskar alla tårtor och bakverk :) Vad ska ni ha mer till? 
  • Future Mrs S
    Kattpoet skrev 2011-08-28 16:49:36 följande:
    Ni har en jättebra meny,  barn brukar älska  fläskfile, kyckling och rostbiff!  Jag tror ni inte kommer behöva köttbullarna.
    Det kan nog vara sant, får lägga köttbullar som en "om vi hinner" post ;D 
  • Future Mrs S
    MsChevy skrev 2011-08-28 17:34:57 följande:
    Det lilla extra är: 
    svenska: kärleksmums, bondkakor o hembakade havrerutor
    norska: "verldens beste" (påminner om budapest), Svinekam (rulltårta med typ kolasås på) och Kransekake.

Vi funderade på o ha ostkaka till efterrätt, men norrmännen är inte speciellt förtjusta i det, men ett fat kanske det blir iaf, det är ju så svenskt! Man brukar ju va rätt äckelmätt efter buffén, så det kanske räcker med jordgubbar o glass. Vi gifter oss i slutet av juli nästa år, så då finns det nog "bubbar"Solig 

Här är Kransekake! Ska tydligen va jättegott, har aldrig smakat det...

åhh va gott det låter :D 
    Och kransekakan ser lite ut som spettekaka tycker jag, fast ändå inte.. typ som stora kakor staplade på varandra.. hur tar man sån kaka? eller är den mjuk? ser himla festlig ut iallafall :D 
Svar på tråden Tyck till om vår meny, från snittar till vickning! :)