• majflicka

Kasta ris efter vigseln - men vilket slags ris kastar man??

Tycker det blir så vackert på bild med ris som kastas på brudparet -  men vad är det för ris man kastar egentligen?

Bröllopen vi varit på har man slängt rosenblad, aldrig varit med om ris.

Jag har verkligen ingen aning, vanligt ris man äter? Ngt slags specialris? Sett att Calligraphen har ngt slags bröllopsris, kan man köpa sådant på andra ställen också?

Tacksam för lite risguidning från ngn erfaren som vet ;)

• Svar på tråden Kasta ris efter vigseln - men vilket slags ris kastar man??
  • SnuttisSessan

Vi hade jasminris blev jättefint på bilderna :)

det som kallas bröllopsris är något som smälter tydligen

• Marys

Prästen önskade för de små fåglarnas skull att vi inte skulle ta vanligt ris av någon sort.....utan rispuffar Tungan ute (inte med socker på då Flört)

• Mariamilena80

Jag har velat fram och tillbaka och vi har nu köpt hem solrosfrön..så blir fåglarna oxå glada=)

• BlackWIngedAngel
    Marys skrev 2011-08-28 21:16:50 följande:
    Prästen önskade för de små fåglarnas skull att vi inte skulle ta vanligt ris av någon sort.....utan rispuffar Tungan ute (inte med socker på då Flört)
    Antingen är prästen okunnig eller så kör han med en vit lögn. Ris skadar inte fåglarna, men däremot drar det till sig skadedjur kring kyrkorna.

Det är helt vanligt ris som man kastar. En del kyrkor tillåter ju inte det p.g.a skadedjuren och nedskräpningen det medför och då får man hitta på andra alternativ. Dock inte frön och sådant i så fall, för det medför ju samma typ av problem.  
  • majflicka

Tack för alla svar! Blir vanligt matris helt enkelt ;)

Vi har frågat vår kyrka och de var ok med ris så vi tänkte köra på det! =)

• Lommila1

på vissa bröllop jag har varit har man blåst såpbubblor. de har istället för ris delat ut små förpackningar som säkert finsn att köpa i nån pysselaffär...

På vinterbröllop har jag även varit med om att man har haft tomtebloss, vilket har varit väldigt stämmningsfullt i vintermökret

Gällande fåglar och ris så har jag fått den körklaringen att fåglar äter sig fördärvade på riset, dvs dom äter för mycket och sedan så sväller riset i magen och spränger något viktigt...
    jag är ingen biolog så jag tänker inte uttala mig om sanningen i detta

• Stitch

Nejnej, vanligt ris ska det inte va - det ska vara risgryn!

• KirsiLaa

Grötris är ju mycket finare än vanligt matris tycker jag.  Lite vitare och lite rundare. :) 

• Tiisa
    Mariamilena80 skrev 2011-08-29 16:53:33 följande:
    Jag har velat fram och tillbaka och vi har nu köpt hem solrosfrön..så blir fåglarna oxå glada=)
    Vilken smart idé, den gillade jag jättemycket! :D
  • BlackWIngedAngel
    Tiisa skrev 2011-09-01 09:34:22 följande:
    Vilken smart idé, den gillade jag jättemycket! :D
    Tänk bara på att solrosfrön oftast är feta och då ger de fläckar. Det var någon här på BT som hade köpt solrosfrön som inte var på utsidan, men jag kommer inte ihåg hur dessa var behandlade.
  • Real

Det är en myt att ris skadar fåglarna, läs på svenska djurskyddsföreningens sida.

• AnnelieK

Det var en artikel i Borås tidning början av sommaren och där frågade de en fågelvetare (ornitolog?) ang detta med ris. Det är ingen som helst fara för fåglarna. Det sväller inte i magen eller så.
    Det man dock ska tänka på är att tvätta riset noga innan för annars kan det ge fläckar på kläderna! Och det vill man ju inte Gråter

• Sebastiána

Vi la oss inte i hur gästerna eventuellt ville lyckönska oss (riskastningen är ju en lyckönskan) och jag hoppades att det inte skulle bli något faktiskt. Men min syster hade tagit med sig en jättestor burk full med ris som alla tog ur innan vi kom ut. Så det blev en kul överaskning och var inte så obehagligt som jag trodde .

• majflicka
    AnnelieK skrev 2011-09-01 18:26:28 följande:
    Det man dock ska tänka på är att tvätta riset noga innan för annars kan det ge fläckar på kläderna! Och det vill man ju inte Gråter
    nej men oj det visste jag inte...usch då, då måste jag nog göra det då....
  • 4everwe2

Vi hade solrosfrön och vi märkte inte av några fläckar

Fru Björk
  • SnuttisSessan
    SnuttisSessan skrev 2011-08-28 21:03:14 följande:

Vi hade jasminris blev jättefint på bilderna :)

det som kallas bröllopsris är något som smälter tydligen

Och vi fick inte fläckar på våra kläder. Har hört om de som tvättat jasminris men som bara blivit smuligt :(
  • BlackWIngedAngel
    Sebastiána skrev 2011-09-02 07:45:11 följande:
    Vi la oss inte i hur gästerna eventuellt ville lyckönska oss (riskastningen är ju en lyckönskan) och jag hoppades att det inte skulle bli något faktiskt. Men min syster hade tagit med sig en jättestor burk full med ris som alla tog ur innan vi kom ut. Så det blev en kul överaskning och var inte så obehagligt som jag trodde .
    Jag tycker inte heller att man "ska" bry sig om gästerna vill lyckönska paret. Vill de kasta ris så tar de med det. Undantag är ju om ris inte tillåts vid vigselplatsen och man vill ge gästerna ett alternativ. Det är ju inte så lätt för gästerna att veta. 

Men jag uppfattade inte av TS inlägg om det var till deras eget bröllop de behövde hjälp med risguide. Det kan ju lika gärna vara ett bröllop h*n skulle på och inte visste vad man skulle ta med. :) 
Svar på tråden Kasta ris efter vigseln - men vilket slags ris kastar man??