• Aniara4

Köpa ljus i Stockholm

Jag kan knappt tro att jag behöver fråga om det här. Men det är så att vi ska ha egna stearinljus till festlokalen, och jag vill gärna ha ljuslila som matchar temat. Och jag hittar det tammejfan ingenstans!

Åhlens har mörklila flammiga ljus som inte alls passar, samma som jag råkade se på Indiska tror jag. Vårt ICA Kvantum har ljus i många fina färger, önskar verkligen att vi hade haft grönt tema, för de hade en jättefin limegrön färg. Flera affärer jag varit inne i har blockljus men inte vanliga smala.

Nån som har tips på en bra butik i Stockholm som har ljus i många olika färger?
    (Hinner inte köpa på nätet nu, bröllopet är på lördag.)

• Svar på tråden Köpa ljus i Stockholm
  • Aniara4
    Marys skrev 2011-08-28 21:29:41 följande:
    Har du checkat Ikea ?
    Inget dumt förslag faktiskt! Vi har ingen bil, så det är inget ställe man släntrar in på när man ändå har vägarna förbi så att säga, men det är ju inte omöjligt att ta sig dit kommunalt. Såg på hemsidan att de har lila ljus, de är egentligen för mörka, men hittar jag inget bättre kan jag absolut ta mig dit och köpa dem!
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-08-28 21:46:03 följande:
    Lagerhaus har rätt mycket ljus :)
    Ja, hmm, har för mig jag har varit på Lagerhaus och tittar redan och inte hittat några i rätt färg.

Men bra tips, gärna fler! Jag har fått totalt tankestillestånd när det kommer till heminredningsbutiker. Jag vet att det fanns en förut i Farsta centrum för ett par år sedan som hade massor av ljus, servetter, plastblommor och såna lite kitschiga dekorationssaker, men den verkar inte finnas kvar.
  • Fröken Emma
    Aniara4 skrev 2011-08-28 21:52:14 följande:
    Ja, hmm, har för mig jag har varit på Lagerhaus och tittar redan och inte hittat några i rätt färg.

Men bra tips, gärna fler! Jag har fått totalt tankestillestånd när det kommer till heminredningsbutiker. Jag vet att det fanns en förut i Farsta centrum för ett par år sedan som hade massor av ljus, servetter, plastblommor och såna lite kitschiga dekorationssaker, men den verkar inte finnas kvar.

ja, den hette tiamaria eller nått liknande. där kunde man alltid hitta roliga saker ;) Alltid så typiskt att det är dom roliga som försvinner....

Eden på götgatan / drottninggatan brukar ha ljus.

kan man inte måla?

• Jeez

ÖoB kan ha. Vanliga mataffärer, stormarknader. Dock är ljuslila nog en mer vårig färg som brukar finnas kring påsk... 

• Aniara4
    Jeez skrev 2011-08-28 22:31:50 följande:
    ÖoB kan ha. Vanliga mataffärer, stormarknader. Dock är ljuslila nog en mer vårig färg som brukar finnas kring påsk... 
    Det kan vara därför jag är så förvånad över att de plötsligt inte verkar finnas någonstans, jag vet ju att jag sett dem både här och där förut.
  • Jeez

förresten -kanske är bra att ha kontrastfärg (som limegrön) om mycket annat är lila? (såg massor med fina ljuslila servetter i affären idag men inga ljuslila ljus tyvärr)

• Aniara4
    Jeez skrev 2011-08-29 21:29:32 följande:
    förresten -kanske är bra att ha kontrastfärg (som limegrön) om mycket annat är lila? (såg massor med fina ljuslila servetter i affären idag men inga ljuslila ljus tyvärr)
    Det har vi - champagnefärg. Det är inte så mycket som är lila, det är därför jag skulle vilja ha lila ljus. Duken är vit, servetterna är vita och beige. Festhäftena hade jag velat ha lila på utsidan och champagnefärgade på insidan, men det blev tvärtom eftersom pappersutbudet på Svanströms var lite begränsat på just de färgerna när jag var där. Särskilt ont var det om lila papper! Så i nuläget är det bara blommorna på bordet som är lila, och det är små arrangemang med bara en lila ros och lite grönt.

Det är nästan så jag överväger att köpa lila servetter trots att vi redan har betalat festlokalen för att ordna duk och servetter.
  • Aniara4

Men det är som förgjort! Idag har jag varit runt och letat, inte bara efter ljus utan en massa andra saker också, så jag har inte varit på alla tänkbara ställen, men några i alla fall.

På Åhlens city finns det en Sia-hörna där det bl.a. fanns massor av fina ljus, 15 olika färger, men INGEN lila. Och så fanns enklare ljus, och där fanns det tre kvar av de mörklila som jag inte vill ha.

Var också inne i ett par större mataffärer, och samtliga hade ljus i 10-15 olika färger, men inga ljuslila. Hemköp hade mörklila som var rätt ok (jag kommer att ha ett litet inslag av mörkare lila i brudbuketten, så det är inte helt fel), så jag köpte dem som back-up, men fortsätter leta.

Skulle alla stockholmare här kunna göra mig en tjänst? Nästa gång ni är och handlar de närmaste dagarna, skulle ni kunna kolla vilka färger på ljus affären har, och hittar ni någon som har ljuslila, skulle ni kunna skriva och tala om var? Jag skulle verkligen vilja ha det!

• Aniara4

VICTORY!!!

Jag har hittat ljuslila ljus! På Cervera av alla ställen, och inte långt hemifrån var det heller. Det fanns 11 stycken kvar och jag grabbade snabbt allihop. Det räcker om det ska stå vartannat ljus och varannan blomma, men det går också att fylla på med de mörklila och krämvita jag köpte om det verkar lite futtigt.

Det finns fina blockljus i samma färg också som jag funderade på att köpa och ställa i fönstren, men jag ville fundera lite först, och jag har ju flera dagar på mig... Solig

• Fröken Emma
    Aniara4 skrev 2011-08-30 15:14:06 följande:
    VICTORY!!!

Jag har hittat ljuslila ljus! På Cervera av alla ställen, och inte långt hemifrån var det heller. Det fanns 11 stycken kvar och jag grabbade snabbt allihop. Det räcker om det ska stå vartannat ljus och varannan blomma, men det går också att fylla på med de mörklila och krämvita jag köpte om det verkar lite futtigt.

Det finns fina blockljus i samma färg också som jag funderade på att köpa och ställa i fönstren, men jag ville fundera lite först, och jag har ju flera dagar på mig... Solig
    Grattis!

Tänkte på dig när jag var i huddinge c på rum nr 9. men dom hade bara blockljus o värmeljus i lila.
  • Aniara4
    Fröken Emma skrev 2011-08-30 15:59:23 följande:
    Grattis!

Tänkte på dig när jag var i huddinge c på rum nr 9. men dom hade bara blockljus o värmeljus i lila.
    Tack. Det var snällt att du tänkte på mig i alla fall! Glad
  • Aniara4

Ironisk twist: På måndagen efter bröllopet var jag på vårt lokala Ica Kvantum, och där höll de just på att plocka upp nyinkomna ljus, lila och fina. Det var ju så dags...

• arioso

Men va, haha!! ja, ironi var ordet... Hoppas det blev fint med ljusen ni använde iaf

Svar på tråden Köpa ljus i Stockholm