• nisfisen

Bjuda på första drycken, sen betala?

Ska man bjuda på första glaset och sen får dom köpa i minibaren?

Var på ett bröllop där det fanns en tjej som bakom "bardisken" så man inte kunde hämta utan vidare men på bordet fanns en skål där man själv fick lägga en slant i om man ville. Kan det vara något att ha, tror ni?

• Svar på tråden Bjuda på första drycken, sen betala?
  • ClaraH

Menar du efter middagen eller under middagen? Jag tycker att det är OK med betalbar efter middagen, men under middagen skulle jag bjuda på all dryck, jag tycker att det hör ihop med middagen. Om ni ska ha betalbar är det viktigt att ni informerar om det innan festen så att folk har möjlighet att ta med sig pengar.

• Guffi

Vi kommer bjuda på dricka till maten (förrätt och varmrätt) därefter är det betalbar. Ev bjuder vi på nån avec till tårtan och kaffet men vi har inte bestämt än om vi ska ha det också...

Blir ju inte så mkt man dricker till maten ändå... 1-2glas per rätt.. Vi har ca 35 bjudna gäster..

Som ClaraH skriver - bara ni informerar om det tydligt i inbjudan! Sen spelar det nog ingen roll hur ni gör. Det ska kännas bra för er, det är det viktigaste!

(Vi har bestämt att vi ska ha betalbar för att få ner konsumtionen - blivandes pappa är alkoholist)

• Pinkgrape

Vi bjöd på drycken till maten och sedan fick alla handla vad de ville i hotellets bar till hotellets priser, ex 60kr för en starköl och 80kr för ett glas vin, sviiindyrt tycker jag!. Det var dock ingen som klagade på det alls och alla handlade friskt, var ständigt kö :P haha

Ska man ha "egen" bar på kvällen, så tycker jag det är jättebra om man kan ha någon/några som står och serverar. Jag har flera kompisar som jobbat på syskons kompisar bröllop osv för en femhundring. Antingen sätter man ett fast pris på drycken och tar betalt eller så har man en burk där folk kan lämna en valfri slant. Behöver man få alkoholen finansierad av gästerna är nog det bästa alternativet att ta ett fast pris för drycken, men ser man det mest som en bonus, så borde ju en "dricksburk" funka bra :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • 123ost

Vi kommer bjuda på drickat till middagen, 2 glas per person och sedan har vi "egen" betalbar där det kommer stå en tjej som tar betalt/häller upp osv.

Det enda vi inte vet är hur vi ska göra under middagen med alkoholen då vi ska ha buffé. Om man har framme allt så kanske folk tar fler än vad vi sagt? Eller så har man kanske "alkohol-biljett" på platserna så dom får gå till baren och hämta?

• Fröken Emma

Vi bjuder på

brudskål
    välkomstdrink
    3 glas öl/ vin till middagen
    Avec

Sen får gästerna betala 20 kr för ett glas av valfritt resten av kvälen.

Svar på tråden Bjuda på första drycken, sen betala?