• Annika611

Korsett?

Hej! Jag ska ha en axelbandslös klänning som inte är så stödjande att jag kan vara utan bh. Så min plan är att skaffa en korsett som stöder bysten och dessutom håller in magen lite. Jag har aldrig ens provat en sån så jag undrar vad nu har för erfarenheter. Är det bra? Stöder det tillräckligt mycket för en stor byst? Blir det snyggt om man klämmer in magen, eller korvar sig skinnet vid övre eller nedre kanten av korsetten istället? Så här ser klänningen ut i alla fall.

• Svar på tråden Korsett?
  • ClaraH

Jag har använt korsett till axelbandslöst, men det har en tendens att skava efter ett par timmar. När jag valde klänning till vigseln så ville jag inte ha axelbandslöst av den anledningen. Jag har 70 G. Men du kan ju prova ut en i en affär, men om man har en större byst är det svårt att få tag på storlek. Jag tittade lite på korsetter innan bröllopet, men den jag fastnade för kostade nästa två tusen och jag tycker att det var lite mycket.

• Annika611

Jag har storlek 80 E. Jag ska gå till en riktig underklädesaffär nu i veckan och testa. Borde jag ha med brudklänningen, eller?

• Sadae

En riktig korsett håller inte in magen lite, den håller in magen mycket. En riktig korsett har stålskenor och snöras för att hållas på plats. Idag bärs korsetten för det mesta som ett eget plagg, alltså inte under en klänning. Är det en sådan du vill ha?

www.rdlf.de/en/kollektion.php

Eller är det en bustier eller ett snörliv du vill ha? Alltså någon mjukare som eventuellt kan hålla lite hull på plats och som du kan hitta på Lindex. 

Jag tror inte att en korsett passar ihop med din klänning, eftersom du skulle minska 5-10 cm i midjan skulle det se underligt ut. Satsa på en bustier istället

• Invincible
    Annika611 skrev 2011-09-04 14:13:14 följande:
    Tänkte mig något i den här stilen:

shop.change.com/se/special-lingeri/torsolette...
    Ok, då är det definitivt inte en korsett du är ute efter. I ditt fall hade jag nog köpt en grym axelbandslös bh typ wonderbra och en siluettformande kroppstrumpa/trosa/liknande. En torslett kan nog funka men är sådär i bekvämlighet ofta.

Som sadae skriver håller en korsett in mkt! Min snördes inte hårt men minskade ändå min midja med typ 8 cm. Jag har en från Viola Lahger som påminner om den på bilden fast vit ... den är väldigt bekväm och jag hade den på mig i 12 timmar utan problem!

Svar på tråden Korsett?