• martinoevalotta

Var trivs ni bäst ni som har/haft med ammande småttingar?

Jag var på bröllop för en tid sedan och då såg jag att brudparet hade placerat det enda paret med medhavt spädbarn väldigt långt ifrån varrandra. Detta resulterade i att de fick springa fram och tillbaks hela tiden för att hjälpas åt med barnet. Det verkade jättebesvärligt.

Detta fick mig att börja klura inför hur jag ska göra på mitt egna bröllop. Vi kommer att ha minst 3 par som har barn under ett år. Jag undrar nu var jag bäst ska placera dessa.  Jag har själv inga barn så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här.

Är det bättre om bägge föräldrarna sitter tillsammans? Och är det bäst att sätta paren med barn tillsammans eller är det trevligare (för dem) att sprida ut dem bland de övriga gästerna?

Vi kommer troligen att ha 8-9 runda bord med 8 gäster vid varje så teoretiskt sätt skulle jag kunna skapa ett helt barnbord. Men jag kan inte riktigt bestämma mig för om det skulle uppskattas av gästerna själva att sitta med andra småbarnsföräldrar...

Hur skulle ni som har småbarn tycka om att sitta vid ett gemensamt bord?

Är det något annat klokt man ska tänka på när man bordsplacerar ammande?

Tack på förhand för svar.

• Svar på tråden Var trivs ni bäst ni som har/haft med ammande småttingar?
  • Cicci90

Tyvärr har jag inga svar på dina första frågor, men på frågan om var man placerar ammande mammor så kanske jag kan bidra med något..
    Min blivande svägerska var nyss på bröllop och hon har ett ammande barn. Hon blev placerad längst bort från utgången och fick springa över hela lokalen så fort hon skulle amma eftersom hon har svårt att göra det "inför publik" (och det kanske ingen vill på ett bröllop?). Dessutom började barnet gallskrika mitt under ett tal och det tog henne då en stund att kunna ta sig ut.
    Så att placera ammande nära en utgång kanske kan vara något att tänka på?

• Väduren

När min äldsta dotter var 11månader och vi var på bröllop så blev vi placerade på kortändan av ett långbord och det var perfekt. Barnet på kortsidan och jag och sambon mitt emot varandra och dessutom när utgången.

nu ska ju ni har runda bord och då fungerar inte det.  Som Cicci90 säger så när en utgång är bra.  Sedan beror det ju lite på vad gamla barnen är, om de bara ammas eller om det äter annat oxå (vilket ju man kan ha kommit ganska långt med även om man är under 1år) Är det barn som bara ammas eller matas spelar det inte så stor roll vart "föräldrarna hamnar så länge det är i närheten av varandra , i det här fallet vid samma bord.  Om det där emot är barn som börjat äta lite själva oxå så skulle jag föredra om barnet hamnar mellan föräldrarna  då det kan bli ganska kletigt och man inte gärna vill smutsa ner andra gäster.

Hurvida man ska sätta alla föräldrapar vid samma bord är en smaksak. Har de andra saker gemensamt?

• Aniara4

Man ska nog i alla fall undvika att sätta alla föräldrarna plus EN annan person tillsammans. Om det skulle bli så att alla föräldrarna behöver lämna bordet samtidigt kan det bli väldigt tomt.

• Kattpoet

Vi satte barn  där mamman och pappan hade gemensamma vänner eftersom då visste vi att OM mamma eller pappa behövde gå på muggen så kunde deras vän ta vid och hjälpa till.

Det var iden,  barnen känner ju alla och alla känner ju barnen så  de satt i det knäet de tycket var skönast eftersom de inte fanns barnstolar.

Det beror helt på din vänkrets syn på barn, vissa har synen på barn att vad de än gör så stör de och är jobbiga och andra  ser dem som ett glädje ämne. 

• martinoevalotta

Ja, det lutar nog åt att jag sätter ihop ett bord för småbarnföräldrarna närmast utgången. Föräldrarna får helt enkelt sitta tillsammans tror jag och jag tror också att jag ska undvika att placera en enstaka ickebarnföräldrar med dem (jag själv skulle nog tycka det vore jättetråkigt att bara sitta bland massa småbarnsföräldrar) 

Bra synpukt det där med att kunna ha någon som ska se till barnet om man ska på toaletten. Då är det ju praktiskt att ha sin partner som kan kika till dem.

Tack för alla svar!

Svar på tråden Var trivs ni bäst ni som har/haft med ammande småttingar?