• sc22cs

Kostar kyrkan - typ "kyrkohyra"?

Hej!

Har alltid antagit att det är gratis att gifta sig i kyrkan, men insåg idag att jag kanske bara tog det för givet utan att kolla. En vän till mig säger nämligen att det kostar om man väljer att gifta sig i en annan kyrka än den man tillhör/är skriven till? Det var visserligen ganska många år sedan hon gifte sig men menar då att de fick betala en kyrkohyra - inte så dyrt men ändå.
    Någon som vet hur detta fungerar då jag och min kille planerar att gifta oss i en kyrka ingen av oss egentligen har någon anknytning till.

• Svar på tråden Kostar kyrkan - typ "kyrkohyra"?
  • Silketuss

Vi ska gifta oss i en kyrka som inte är vår egen. Prästen sa iaf till oss att det inte skulle kosta något, så jag tror att det är gratis. Det borde ju vara lika för er?

• Aniara4

Det kostar inget om minst en i paret är medlem i kyrkan - antar att ni menar Svenska Kyrkan? Kanske att det kostar om man tillhör ett annat samfund?

• VeronicaFerreira

Det är helt gratis att gifta sig i Svenska kyrkan, oavsett vilken kyrkan/församling man väljer att ha sitt vigsel i... Det endast "kravet" är att man är medlem i Svenska Kyrkan. Båda måste inte vara medlem heller. Det räcker gott och väl att en av er är med i Svenska Kyrkan, då är det helt gratis och man kan boka vigsel i vilken del av landet man vill...Glad  Det jag kan tänka mig hänt din vän är att prästen ville ha ersättning för resan eller något sådant... men även detta är fel.. Prästen skall inte begä ersättning till bensin eller något likadant om brudparet inte gifter sig i den församligen präster jobbar i... Allt skall vara helt kostnadsfritt... Ibland vill brudparet ger prästen lite pengar som "ett tack" men om prästen vill ta emot det skall pengar användas till behövande och inte till sig själv..  En lite information som kanske är bra att veta om  

• Lebendig

Jag frågade när jag bokade kyrkan och då sa de att den kostnaden löser församlingarna sinsemellan. Så det är egentligen inte gratis, du/vi har betalat det genom vårt medlemskap i svenska kyrka, men det blir ingen extra kostnad direkt.

Svar på tråden Kostar kyrkan - typ "kyrkohyra"?