• DeniseK

Vad ska en vanlig, slät guldring kosta?

Hoppas att ni kan hjälpa mig med en sak! Jag letar efter en slät ring i rött guld till min fästman, väldigt enkel. Har varit inne i några butiker och ringarna verkar ligga på 4000-8000 kronor. För mig är det väldigt mycket pengar för en simpell liten ring utan några stenar, mönster eller krusiduller.

Är det verkligen så mycket det ska kosta...eller är den en sån där typisk grej där de tar extra betalt för allt som har med bröllop att göra?

Min ring beställde vi från USA, den är i vitt guld med en större och ett flertal mindre diamanter. Och den kostade bara 5000 kronor, så det känns skumt att min killes ska kosta lika mycket.

Tänkte därför höra om någon har tips. Köpa på pantbank kanske? (Fast där har jag inte hittat något hittills och har letat i flera veckor). Eller utomlands? Vi ska till Tyskland om ett par veckor, någon som vet ifall guld/ringar är billigare där möjligtvis?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad ska en vanlig, slät guldring kosta?
  • sofi 88

Guldpriset är ganska högt, eller var i alla fall för ett år sen när vi köpte våra ringar. Därför beror priset naturligtvis på ringens storlek och då är det höjd och bredd som spelar roll.  Är det mycket guld i ringen blir den såklart ganska dyr. Finns även väldigt tunna ringar för en billigare peng. Jag hade gått till en guldsmed och frågat vad jag kan få för den summan du är villig att lägga. Våra ringar är enkla, vitguldsringar från schalins och kostade ca 6 000 tillsammans tror jag med 20 eller 25 % rabatt...

• aniara

Min fästmans ring är en slät guldring, 5 mm bred. Vi var runt i flera butiker och kollade och priserna låg då runt 4500-6000 ungefär. När vi väl slog till på våra ringar (min likadan som hans fast 3 mm) kostade de 7200 kr tillsammans, inklusive gravyr och försäkring.

• DeniseK

Tack!

Någon som har erfarenhet att köpa ringar utomlands?

• Pernillaaa

Jag letade ett bra tag efter vad jag tyckte var ett bra pris på ringar, släta ringar.

Hittade det närmare än man kan tro. På andra sidan mitt bostadsområde :).
    Där bor en man vid namn Christer. Han driver butiken smycket.se, låter er INTE luras utav den hemskt tråkiga hemsidan!
    Han har även sin butik IRL så att säga här utanför Halmstad där vi gick in och sa att vi vill ha ett par förlovningsringar. Ja visst!

Han tog alla uppgifter som behövdes för att vi skulle få just precis de ringar vi vill ha.
    Efter ett par dagar ringer han upp mig och ger mig ett kostnadsförslag.
    4800kr, för BÅDA!
    Jag trodde jag skulle smälla av.
    Detta är en man som numera endast gör det här som hobby, därmed kan han hålla sina låga priser och det är "riktigt" gjorda grejer. Alltså inget som masstillverkas så som många andra gör.
    Utan det är rent och äkta hantverk :).

Kan helt klart rekommendera denna guldsmed.
    Man kan göra beställningar via hans hemsida om man inte bor i närheten också.
    Bara maila eller ring han.

• Joanna86a

När köpte du din ring? Gulpriset varierar från dag till dag. Just nu tror jag det är rekordhödt dessutom.

• TheD

Vi har slät-mönstrade förlovningsringar och de kostade runt 1000-1500:-.

• Pernillaaa
    Joanna86a skrev 2011-09-06 21:55:05 följande:
    När köpte du din ring? Gulpriset varierar från dag till dag. Just nu tror jag det är rekordhödt dessutom.
    Jag beställde dom för några veckor sedan :). Så det var väldigt högt redan då, vilket han även sa.
  • lilja
    Någon som vet om guldpriserna kommer sjunka eller höjas framöver?
    * 21 juli 2012 *
  • Niini
    lilja skrev 2011-09-06 22:08:27 följande:
    * 21 juli 2012 *
    Vad jag läst så kommer det bara stiga ett bra tag till..
  • hannahsofia

jag och min fästman köpte våra i våras, då betalade vi ca 2500:- för min som är 2mm tjock och 3mm bred. Fästmannen har en sim är 2 mm tjock och 6 mm bred så den kostade en rejäl bit mer... men det är ruskigt dyrt just nu dessvärre!

• Berlan
    lilja skrev 2011-09-06 22:08:27 följande:
    * 21 juli 2012 *
    Nu när världen befinner sig i ett oroligt ekonomiskt läge vill många köpa guld eftersom det bedöms vara en säker investering och priset på guld går därför upp. Så länge rådande oroligheter består kommer förmodligen guldet att vara dyrt.
Svar på tråden Vad ska en vanlig, slät guldring kosta?