• Anonym (fundersam)

Idétorka, hjälp!!

Snälla nån kom med nåt bra förslag, eller helst skulle jag vilja ha massor med förslag tack!

Jag och sambon ska gifta oss nästa år, förmodligen på sommaren eller hösten. Vi två har kommit överens om att ha ett familjebröllop och då blir vi totalt 20 personer. Nu är det så att jag vet inte HUR vi ska ha vårat bröllop.... Jag är mer av den typen att jag vill ha ett större bröllop om jag fick välja men min sambo vill bara ha familjen där, och det är helt ok för mig, men det är lite just därför jag vill göra nåt mer än att bara gifta sig i kyrkan och sen ha middag med familjen....  men jag vet inte hur vi ska göra bröllopet "mer speciellt".  Jag vill ha förslag på olika varianter. Vet inte om vi ska gifta oss i kyrkan, borgeligt, om vi ska åka iväg inom sverige, ett slott eller vad som.... och beroende på hur lång vi åker, ska man betala boende och så för familjen? osv, osv...  finns så mkt man kan göra men vi kan inte riktigt bestämma oss.

Snälla ge oss tips! Vi bor i Linköping men vi behöver inte gifta oss just här.

Ha en bra dag!

• Svar på tråden Idétorka, hjälp!!
  • Tiisa

Åh vad spännande att få planera allt det där, jag var i samma sits :) Om jag hade kunnat hade jag velat betala allt för familjen så de bara kunde komma och njuta av en enda stor fest, men 20 pers är ganska många och ja.. Precis, det beror nog på var ni hamnar tillslut :) Om ni ska vara längre bort tänker jag att de betalar sin resa och boende, men ni kanske inte får presenter och kan nog inte ta kuvertavgift utöver också?

Slå till med en riktigt tjusig tillställning med hög klädkod? Det är kul att klä upp sig men kan bli dyrt.

Om ni vill vänta till vintern så tycker jag Ishotellets kyrka i jukkasjärvi är alldeles underbar!

Aquaria här i Sthlm har jag också varit inne på, verkar väldigt speciellt att vigas framför hajtanken och festlokalen ser häftig ut.

http://www.tjoloholm.se/broellop-fest-a-konferens/broellop-pa-godset?jglmid=143 Otroligt vackert ställe.

http://www.sjonaramoten.se/krusenberg/fest?gclid=CLGr1LSQjasCFcXwzAod_Vbi9g

http://www.bockholmen.com/dalaroskans/

http://www.iris.se/svartkrogen.html

Ryttargården i Linköping?

Andra sätt att göra dem mer personliga är ju att ta in solist eller varför inte en liten trio eller dylikt, som sjunger några favoritsånger? Kan ni sjunga själva eller läsa upp något ni skrivit själva?

Kanske en fin men lättare middag och en mer exklusiv resa efteråt?

Jag planerade det som så att alla i släkten och vänskapskretsen fick veta att vi skulle gifta oss. Jag klargjorde att alla var hjärtligt välkomna till kyrkan och lät dem förstå vad det skulle betyda om de dök upp. Men vi klargjorde också att vi tyvärr inte har råd att bjuda alla på något efteråt, att vi skulle äta en lugn middag med närmaste familjen efteråt. Det var ingen som visade upprörda känslor pga det :) På så sätt hade jag fått lite av mitt stora drömbröllop med många i kyrkan men endå kommit undan rätt billigt :) Eventuellt tänkte jag ha en fika dagen/dagarna efter för alla som ville, men så långt hann jag aldrig planera :)

Lycka till, hoppas du kanske finner nån liten inspiration att spinna vidare på så du får ditt drömbröllop!

• förlovadflicka

Vi ska ha vigsel som alla som vill får komma på och sedan öppet hus i lokal där alla får tårta, kakor och godisbuffé och sedan har vi en liten middag med familjen på restaurang. Det är en jättebra lösning tycker vi, alla känner sig välkomna, man får den där känslan att många vill vara med och fira en (räknar med att det kommer 100+) och ändå den där mysiga, familjära känslan senare :)

• Tiisa
    förlovadflicka skrev 2011-09-08 09:55:20 följande:
    Vi ska ha vigsel som alla som vill får komma på och sedan öppet hus i lokal där alla får tårta, kakor och godisbuffé och sedan har vi en liten middag med familjen på restaurang. Det är en jättebra lösning tycker vi, alla känner sig välkomna, man får den där känslan att många vill vara med och fira en (räknar med att det kommer 100+) och ändå den där mysiga, familjära känslan senare :)
    Men det var ju ännu smartare! Tack för tipset! :)
  • Anonym (fundersam)

Taaaack för de jättebra svaren!!! Vi fortsätter och funderar ett tag till så får vi se vad vi kommer fram till :)

• Annika611

Vi gör precis som förlovadflicka. Vi har bjudit in alla vänner (genom att skapa ett evenemang på fb) till vigseln och en fest hemma hos oss, några veckor efter vigseln. På festen bjuder vi på bröllopstårta m.m. Direkt efter vigseln har vi bröllopsmiddag med de närmaste; familjerna och några nära släktingar, totalt 20 pers. Vi äter middag på ett hotell och de flesta gästern sover över på hotellet. Gästerna betalar för övernattningen. Jag tror att det kommer att bli helt underbart!

• hedvig007

Vi ska också ha ett mindre bröllop, så det blir fredag - söndag, med middag fredag kväll och en lite utflykt lördag förmiddag.

Svar på tråden Idétorka, hjälp!!