Pinkgrape skrev 2011-09-11 21:05:15 följande:
Vi planerar inte att förnya våra löften, vi gifte oss ju bara för ca 1 månad sedan. Mina föräldrar är däremot lite sugna, men ingen av dom orkar ta tag i att kolla upp, fixa och planera något. Jag tänkte därför hjälpa dom lite på traven om jag kan :) Om drygt 1år har de sin 25e bröllopsdag och jag tycker att de ska slå till då. De vill båda ha nya ringar och göra det lite mer traditionellt denna gången. De gifte sig borgerligt och min mamma hade en skjorta och kjol på sig. Hon skulle gärna vilja ha en riktig brudklänning och de vill ha en riktigt bröllopstårta osv. Ingen stor tillställning alls, bara närmsta familjen, men ändå.
Jag har ett tag trott att de har varit inne på att göra det kyrkligt denna gången, men nej, så blir det inte. Det blir borgerligt även denna gången isåfall. Någon som vet hur det funkar då? Kan man bara kontakta kommunen för en vigselförrättare eller?
Eftersom det inte är något juridiskt så kan ju egentligen vem som helst leda själva delen med löftena, eller hela ceremonien. Det är ju osäkert om någon borgerlig vigselförättare gör det. Samtidigt är det möjligt att någon skulle tycka det vore väldigt rolgit. Sen är det ju möjligt att dina föräldrar vill ha någon mer "speciell" till att göra det.
Om de inte väljer kyrkan kan ni lägga upp helt efter egna önskemål med ev. dikter, sånger osv.
Detta gäller ju även TS - att ni kan forma förnyelsen av löftena på ett valfritt och personligt sätt. Hur ni ska göra beror ju lite på om det bara ska vara ni två eller om ni även kommer bjuda in få eller flera släkt och vänner. En sak att fundera över är om ni vill ha "förformulerade" löften (som ni skrivit själva) eller om ni vill ta det spontant på plats. Vad som sedan är viktigt för er beror ju på vart ni vill lägga krutet; kläderna eller maten eller ev fest, eller alltihop. Och förstårs som någon var inne på ovan - era ekonomiska förutsättningar.
Det låter spännande
. Lycka till!