• Humlan

Fler som planerar att förnya era löften

Hej

Vi är redan gifta men eftersom allt inte gick som vi ville på våran bröllopsdag och det va på tok för stressigt så bestämmde vi att i Aug 2012 ska vi förnya våra löften.
    Vi funderar på att göra det antigen på en strand i medelhavet någonstans eller på en kryssning i medelhavet

Och nu undrar vi om det är fler som planerar samma sak eller HAR gjort detta ?
     Vore kul att byta ideer med varandra och hur det går till rent praktiskt .
     Här kan vi prata klänning och annat roligt med =)

• Svar på tråden Fler som planerar att förnya era löften
  • fruhgan

Jag kan tänka mig att göra det efter tex 5 år eller 10 år. I så fall kommer jag försöka satsa på att komma i min brudklänning igen Klänningen är så fin så det är nästan fel att jag inte ska använda den igen och jag kan absolut inte tänka mig att sälja den, den är MIN, bara min
    Men så härligt att göra det på en strand! Gör det på en strand typ Medelhavet eller kanske Bali (om ni har råd med resa dit) eller varför inte Sri Lanka?  Sri Lanka har härliga stränder och är fortfarande billigare att åka till än tex Thailand.

• Loanne

Jag vill gärna att vi förnyar våra löften efter 10 år, men det är hela 5 år dit... Lite tidigt att börja planera än.
    I min fantasi sker det i alla fall under en resa någonstans till något vackert land.
    Det där med strand låter inte alls dumt.

• Pinkgrape

Vi planerar inte att förnya våra löften, vi gifte oss ju bara för ca 1 månad sedan. Mina föräldrar är däremot lite sugna, men ingen av dom orkar ta tag i att kolla upp, fixa och planera något. Jag tänkte därför hjälpa dom lite på traven om jag kan :) Om drygt 1år har de sin 25e bröllopsdag och jag tycker att de ska slå till då. De vill båda ha nya ringar och göra det lite mer traditionellt denna gången. De gifte sig borgerligt och min mamma hade en skjorta och kjol på sig. Hon skulle gärna vilja ha en riktig brudklänning och de vill ha en riktigt bröllopstårta osv. Ingen stor tillställning alls, bara närmsta familjen, men ändå.

Jag har ett tag trott att de har varit inne på att göra det kyrkligt denna gången, men nej, så blir det inte. Det blir borgerligt även denna gången isåfall. Någon som vet hur det funkar då? Kan man bara kontakta kommunen för en vigselförrättare eller?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Kattpoet

Har redan gjort det eftersom så många vänner inte kunde ta sig till bröllopet, vilket var förstårligt.   Vi gjorde en enkel handfaste ritual  och läste upp våra löften igen framför våra vänner.  Det var jättemysigt och fint och vi hade en härlig fest innan och efter.

• tågjäntan
    Pinkgrape skrev 2011-09-11 21:05:15 följande:
    Vi planerar inte att förnya våra löften, vi gifte oss ju bara för ca 1 månad sedan. Mina föräldrar är däremot lite sugna, men ingen av dom orkar ta tag i att kolla upp, fixa och planera något. Jag tänkte därför hjälpa dom lite på traven om jag kan :) Om drygt 1år har de sin 25e bröllopsdag och jag tycker att de ska slå till då. De vill båda ha nya ringar och göra det lite mer traditionellt denna gången. De gifte sig borgerligt och min mamma hade en skjorta och kjol på sig. Hon skulle gärna vilja ha en riktig brudklänning och de vill ha en riktigt bröllopstårta osv. Ingen stor tillställning alls, bara närmsta familjen, men ändå.

Jag har ett tag trott att de har varit inne på att göra det kyrkligt denna gången, men nej, så blir det inte. Det blir borgerligt även denna gången isåfall. Någon som vet hur det funkar då? Kan man bara kontakta kommunen för en vigselförrättare eller?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape

Eftersom det inte är något juridiskt så kan ju egentligen vem som helst leda själva delen med löftena, eller hela ceremonien. Det är ju osäkert om någon borgerlig vigselförättare gör det. Samtidigt är det möjligt att någon skulle tycka det vore väldigt rolgit. Sen är det ju möjligt att dina föräldrar vill ha någon mer "speciell" till att göra det.

Om de inte väljer kyrkan kan ni lägga upp helt efter egna önskemål med ev. dikter, sånger osv.

Detta gäller ju även TS - att ni kan forma förnyelsen av löftena på ett valfritt och personligt sätt. Hur ni ska göra beror ju lite på om det bara ska vara ni två eller om ni även kommer bjuda in få eller flera släkt och vänner. En sak att fundera över är om ni vill ha "förformulerade" löften (som ni skrivit själva) eller om ni vill ta det spontant på plats. Vad som sedan är viktigt för er beror ju på vart ni vill lägga krutet; kläderna eller maten eller ev fest, eller alltihop. Och förstårs som någon var inne på ovan - era ekonomiska förutsättningar.

Det låter spännande . Lycka till!

• Humlan
    tågjäntan skrev 2011-10-15 11:32:39 följande:

Eftersom det inte är något juridiskt så kan ju egentligen vem som helst leda själva delen med löftena, eller hela ceremonien. Det är ju osäkert om någon borgerlig vigselförättare gör det. Samtidigt är det möjligt att någon skulle tycka det vore väldigt rolgit. Sen är det ju möjligt att dina föräldrar vill ha någon mer "speciell" till att göra det.

Om de inte väljer kyrkan kan ni lägga upp helt efter egna önskemål med ev. dikter, sånger osv.

Detta gäller ju även TS - att ni kan forma förnyelsen av löftena på ett valfritt och personligt sätt. Hur ni ska göra beror ju lite på om det bara ska vara ni två eller om ni även kommer bjuda in få eller flera släkt och vänner. En sak att fundera över är om ni vill ha "förformulerade" löften (som ni skrivit själva) eller om ni vill ta det spontant på plats. Vad som sedan är viktigt för er beror ju på vart ni vill lägga krutet; kläderna eller maten eller ev fest, eller alltihop. Och förstårs som någon var inne på ovan - era ekonomiska förutsättningar.

Det låter spännande . Lycka till!

Ja för våran del så blir det bara han och jag , för vi ska ju som sagt göra det utomlands. Så någon fest efteråt blir det ju inte.
  • Zandan

Vi planerar att förnya våra löften.
    Vi gifte oss för inte alls länge sen, men det var nästan helt hemligt och bara några enstaka vänner där. Det var oxå ett bröllop som kom upp i sista sekund och ordnades på 2veckors tid. Inte det drömbröllop jag drömt om förrutom mannen då. Våra barn var inte med och inte vår familj heller utan det bröllopet var bara för oss egentligen. Nu planerar vi vårat drömbröllop med alla vi vill ha där, vänner, släkt och speciellt våran närmsta familj. Vi ska ha en stor fest och egna löften. Ja allt det där vi inte "hann" med på första. Vi kommer ha varit gifta i nästan 2år när vårt stora bröllop äger plats och nu letar vi som galningar efter rätt plats. Det skall nämligen vara i skogen.
    Funderar grovt på att bli bröllopskoordinator efter detta. hehehe 

• Murtinos

Skulle vilja förnya våra löften om 3 år ca på vår bröllopsdag, vet ej om jag vill ha det på en strand utomlands eller i nån fin gammal stad (utomlands) då vill jag även ha en bröllopsklänning eftersom jag inte hade det under det "riktiga" bröllopet :)

Svar på tråden Fler som planerar att förnya era löften