• sandratobias13

tips på förrätt?

Hejsan.
    Vill ha alla tips ni kan ge på förrätt, helst enkla som vi kan göra dagen innan.
    Ska ha buffé från restaurng men vill gärna göra förrätten själv o spara lite pengar på det.
    Så ös på:)

• Svar på tråden tips på förrätt?
  • Kattpoet

Väldigt vanlig bröllopsförätter är  toast skagen, västerbotten paj  eller melon med parma skinka.

• Pinkgrape

Vi hade just melon med parmaskinka och en jättegod örtcreme till det. En mycket enkel, men uppskattad förrätt :) Den är god och man får en mumsbit, men man blir inte mätt på förrätten :P Den behöver ju i stort sett inte tillagas, utan bara läggas upp :) Extra fint, tycker jag, blir det om man gör melonkulor, särskilt av två-tre sorter, så det blir olika färger :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • sandratobias13
    Pinkgrape skrev 2011-09-09 16:13:57 följande:
    Vi hade just melon med parmaskinka och en jättegod örtcreme till det. En mycket enkel, men uppskattad förrätt :) Den är god och man får en mumsbit, men man blir inte mätt på förrätten :P Den behöver ju i stort sett inte tillagas, utan bara läggas upp :) Extra fint, tycker jag, blir det om man gör melonkulor, särskilt av två-tre sorter, så det blir olika färger :)
    Du har ingen bild på er förrätt?:) hade varit kul att se.
    Ja det var ju himla enkelt, vill gärna att det ska gå så snabbt som möjligt att göra eftersom vi ska dekorera lokalen dagen innan med
  • Sara1291

Jag satt precis o funderade på vilken förrätt vi skulle kunna ha på vårt bröllop o kom fram till SMÖRGÅSTÅRTA Jag älskar det o känner en kallskänka som gör en för ca 800 kr. En väldigt stor alltså.

• Pinkgrape
    sandratobias13 skrev 2011-09-09 17:20:13 följande:
    Du har ingen bild på er förrätt?:) hade varit kul att se.
    Ja det var ju himla enkelt, vill gärna att det ska gå så snabbt som möjligt att göra eftersom vi ska dekorera lokalen dagen innan med
    Tyvärr, har inga bilder på maten alls :P Vi hade dock en sk. ros av parmaskinka (skinkan lindad i form av rosor) och en klyfta honungsmelon till och en klick örtcreme på sidan. Vi gjorde den inte själva, utan vi hade middagen på ett hotell och de gjorde all maten.

Melonkulor, tycker det blir väldigt vackert :) Och gott!

Ett förslag. Fylla parmaskinkan med någon creme och ha melon till.

Parmaskinka som "korgar" med melonkulor i.

Vi valde detta alternativet då det är något som de flesta äter och tycker är gott, det är laktos och glutenfritt. Det behöver inte tillagas. Det känns väldigt fräscht och man får plats med varmrätt och tårta i magen sen :)

• Kattpoet

Förätten ska vara en mumsbit inte en hel måltid och det kan bli lite förmycket med smörgåstårta, vad ska ni ha som huvudrätt?

• sandratobias13

smörgås tårta är ju visserligen supergott, men kanske blir lite för mycket man bli ju så himla mätt på det:)
    annars va det bra förslag.

Å så härliga bilder pinkgrape
    Undrar bara om alla äter det, alla i vår närhet är väldigt kräsna och ja mest av allt min fästman, han äter inget som är grönt, eller jo visserligen vattenmelon:P

• Pinkgrape
    sandratobias13 skrev 2011-09-09 19:54:36 följande:
    smörgås tårta är ju visserligen supergott, men kanske blir lite för mycket man bli ju så himla mätt på det:)
    annars va det bra förslag.

Å så härliga bilder pinkgrape
    Undrar bara om alla äter det, alla i vår närhet är väldigt kräsna och ja mest av allt min fästman, han äter inget som är grönt, eller jo visserligen vattenmelon:P
    Haha jamen du ser där.. vattenmelon går ju urmärkt att göra såna kulor av ;P
  • annapanna88

Vi ska ha pepparrotscheescake med kallrökt lax! Låter lite konstigt jag vet men det är verkligen supergott!! Går definitivt att gör en eller ett par dagar i förväg också!

• Sara1291

Jag är född i Sverige men är ursprungligen från Spanien. Många av våra gäster är från Spanien o Sydamerika. För dem är bröllop en högtid då man SKA äta och det MYCKET .. Så ju mer mättande mat desto bättre hihi * I den mer svenska kulturen när det gäller fest o mat vet jag att man ofta inte tar i utan ör mer försiktig och visar hänsyn speciellt om det är buffé. tyvärr har majoriteten av våra gäster inte den vanan utan finns det mat är den till för att ätas och lassas på tallriken. Typ. Själv anser jag mig vara svensk o tycker ibland att det tankesättet kan vara väldigt hänsynslöst. Men det är nog bara kulturkrockar som man får lära sig acceptera hhee. Det finns nog fler än en som känner igen sig.

• förlovadflicka

Pinkgrape: Men åh vad vackert med melonkulor, det har jag aldrig stött på, hur gör man dem? Ska jag definitivt prova någon ruskig höstdag när något extra behövs :)

• izredam
    förlovadflicka skrev 2011-09-09 23:14:20 följande:
    Eh, om det finns meloner att köpa på hösten, känner mig lite lost, haha :P
    Meloner finns det alltid, dock av olika kvalité :P Men än så länge är de rätt trevliga :)
  • Pinkgrape
    förlovadflicka skrev 2011-09-09 23:13:29 följande:
    Pinkgrape: Men åh vad vackert med melonkulor, det har jag aldrig stött på, hur gör man dem? Ska jag definitivt prova någon ruskig höstdag när något extra behövs :)
    Ja, eller hur? Jag är helt förälskad i melonkulor :P Man använder sig av ett kuljärn för att göra dom, finns ex på Ikea www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10152998 Ett sådant kan man även använda till att göra smörkulor osv.

Finns inte typ alla frukter och liknande året runt numera? Jag har ingen aning, men jag trodde det :P
  • förlovadflicka
    Pinkgrape skrev 2011-09-09 23:22:53 följande:
    Ja, eller hur? Jag är helt förälskad i melonkulor :P Man använder sig av ett kuljärn för att göra dom, finns ex på Ikea www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10152998 Ett sådant kan man även använda till att göra smörkulor osv.

Finns inte typ alla frukter och liknande året runt numera? Jag har ingen aning, men jag trodde det :P
    Jag har fått intrycket att det inte är så fast jag trodde det innan :P Vet inte, är inte tillräckligt uppmärksam tror jag, plockar det som ser bra ut och reflekterar inte så mycket över det :P
  • Margaux

Vad har ni på buffén till huvudrätt?

• sandratobias13
    Margaux skrev 2011-09-10 07:45:29 följande:
    Vad har ni på buffén till huvudrätt?

Kockens Favorit!

Potatisgratäng, Potatissallad, Grekiska grillspett, Tzaziki, Chilimarinerad kyckling, Marinerad fläskfilé, Vitlöksmarinerade champinjoner, Ost & Vindruvor, smör, bröd & ost

som det ser ut just nu iaf
  • Kattpoet

Då skulle jag göra spanakopita trianglar, allt annat ni har är mer åt det grekiska hållet och detta är en helt underbar liten rätt.  Det är en spinat paj med feta ost, väldigt god.

Jag ska  fixa rätt recept åt dig, jag ska fråga min grekiska vän om hennes, vilket jag hade innan min hårddisk krashade. 

Svar på tråden tips på förrätt?