• Guffi

Förslag på kall buffé, tack!

Hej!

Efter mycket dividerande fram och tillbaka så tror jag att det lutar åt en kall buffé för vår del...

Vi (eller mest mamma:P) ska göra maten själva och kyl och frys i församlingshemmet är inte alls stora.. Ugnen är näst intill obefintlig så det känns lättast med kallt då vi kan utnyttja vår egen och kompisars kyl och frys. Är svårare att transportera nåt som behöver hålla värmen...

Vad kan man ha i en kall buffé? (Huvudrätt)

Några av mina tankar är:
    - Mimosasallad
    - Potatissallad

- Skivad kalkonbröst
    - Skinka
    - Örtagårsstek (eller liknande som är gott kallt...)

Vanlig sallad givetvis.. Och frukt som dekoration och tillbehör..

Vad tror ni om ost? Tänkte visserligen ha ostbricka och godisbuffé längre fram mot kvällen.. Blir det för mycket att servera ost vid två tillfällen eller ska man ha ostbuffén redan här och enbart godiset senare?

• Svar på tråden Förslag på kall buffé, tack!
  • Madelen867

Vi kommer ha Fläskfilé Kycklingfilé Potatissallad Pastasallad Grönsallad Coleslaw Två sorters såser Två sorters bröd Ost Kex Frukt

• Madelen867

Sedan kör vi godisbuffe samtidigt som tårtan. Godiset får stå tills det är slut.

• Kattpoet

Låt oss bygga vidare på din ide
    - Mimosasallad
    - Potatissallad
    - tomat och löksallad
    -grönsallad

- Skivad kalkonbröst
    - Skinka
    - Örtagårsstek (eller liknande som är gott kallt..
      - rökt fisk eller fisk pate

grönsakspaté
     bröd, gärna två olika sorter.
    God kall skuren korv,  gärna 3 sorter ( salami eller lite ovanligar
     Ost,  både hård och mjuk. ( finns en vit medelhavs ost som är väldigt god, billig , kan kolla märket nästa vecka)

Örtagårdsås
    Pesto

Det borde funka, jag har upptäckt att folk gillar ost och korv   på kall buffet.

• Guffi
    Kattpoet skrev 2011-09-10 18:22:52 följande:
    Låt oss bygga vidare på din ide
    - Mimosasallad
    - Potatissallad
    - tomat och löksallad
    -grönsallad

- Skivad kalkonbröst
    - Skinka
    - Örtagårsstek (eller liknande som är gott kallt..
      - rökt fisk eller fisk pate

grönsakspaté
     bröd, gärna två olika sorter.
    God kall skuren korv,  gärna 3 sorter ( salami eller lite ovanligar
     Ost,  både hård och mjuk. ( finns en vit medelhavs ost som är väldigt god, billig , kan kolla märket nästa vecka)

Örtagårdsås
    Pesto

Det borde funka, jag har upptäckt att folk gillar ost och korv   på kall buffet.
    Tusen tack! Bygg gärna vidare om du kommer på mer ;)
  • Kattpoet

Ett tips när det gäller att hitta  god men annorlunda  korv är att uppsöka turken på hörnet,  köp en korv och prova på mackan och fortsätt så tills du har provat dem alla. Det finns riktigt underbara saker där..

Och så behöver du smör.

Den buffen kan bli riktigt bra, jag ska kolla upp mer i kväll  om vad som finns för kall buffet för utom frukt.

Du kan göra tjälknöl  på kotlett rad, istället för skinka. 

• EllaBella

Om det går att värma en del av maten kan man ju göra någon paj (som bara behöver värmas) eller potatisgratäng som alternativ till potatissalladen. Åtminstone jag gillar att ha någon komponent av maten varm.

Ett par kalla såser t ex tsatsiki eller örtagårdssås. Kall pasta blandad med pesto eller örtvinegrätt.

• Millan1984

En paj som är jättegod och som skall serveras kall är räk- och krabbpaj. Det ska vi bla ha till buffén

• Guffi

Tusen tack för alla era svar!
    Nybakat bröd och grönsallad är givet här!

Kattpoet: Patén verkar supergod! Ska absolut testa den!

Kalla såser är också ett bra förslag. Dock funderar jag på om det kan skära sig med mimosa- och potatissalladen?
    Gör jag en potatissallad utan creme fraiche i så går det kanske men annars känns det nog som lite överflöd... Eller?

• Kattpoet

Guffi, jag har en helt underbar  fransk potatissallad som inte innehåller majonäs eller cremefraiche, jag kan rota rätt på receptet i kväll.

Det finns en tre färgad grönsakspate i vår kokbok, den har alltid varit populär med folk och den är väldigt god.

• Guffi

Hade varit supersnällt! :)

Jag ska kika runt lite i de kokböcker jag har. Både mamma och mormor är duktiga på sånt så jag ska rådfråga dem också :)

• Kattpoet

Paten har funnit med i Vår kock sen 70- 80 talet så har de en gammal vår kokbok så finns den säkert där.

• Minja79
    Kattpoet skrev 2011-09-11 19:53:43 följande:
    Guffi, jag har en helt underbar  fransk potatissallad som inte innehåller majonäs eller cremefraiche, jag kan rota rätt på receptet i kväll.

Det finns en tre färgad grönsakspate i vår kokbok, den har alltid varit populär med folk och den är väldigt god.
    Jag skulle gärna vilja ha receptet om du hittar det ;)
    Mvh Minna
    nevalainen.minna@gmail.com 
  • Kattpoet

Jag har en liten bok där jag skrivit upp alla bra  recept, iallafall i vilka kokböcker man kan hitta dem...  Nu kan jag inte hitta boken!    
    Min make får gå på bokletar jakt när han kommer hem, det var ju han som ställde tillbaka allt i bokhyllan.. morrrrrrr 

• Sahlsten
    Millan1984 skrev 2011-09-11 18:09:17 följande:

En paj som är jättegod och som skall serveras kall är räk- och krabbpaj. Det ska vi bla ha till buffén

Har du nått recept på den det lät väldigt bra. 
  • Soderek

Om ni ska ha paj funkar ju västerbottenostpaj kall och är god. Finns ju massor av pajer man kan servera kallt. Googla! Några fler tips - Pastasallad. - Melonspett. - Tunnbrödsrulle med någon god röra i som man delar i bitar.

• Kattpoet

Jag kunde ju ha tittat i  Allt om potatis boken, det hade ju varit för lätt för min hjärna just nu.

15 portioner
    3 kilo potatis
     2-3 tunna purjolökar

Skala potatisen om det är vinter potaties, skär den i 4 eller 8 delar beroende hur stor potatisen är. Har du tillgång till färskpotatis är  bäst med små potatisar att man skrubbar dem, tar mer tid men smakar mycket godare. Koka potatisen nätt och jämt mjuka i rikligt med lättsaltat vatten.

Skiva purjon tunnt, även det gröna om det ser fint ut och lägg i en hink med kallt vatten,  purjo flyter, sand gör det inte och  det räcker med att röra runt engång så brukar sand och grus försvinna, vänta sedan 10 min och lyft ur purjon från toppen. ( häll inte av vattnet för då häller du tillbaka sanden på purjon)  Låt den rinna av i  ett durkslag,

Salladsås
    1 1/4 dl  vinäger  äpple cider eller vit vins.
    2 tsk salt
    2 msk dijonsenap
    4 msk ört krydda provencal fryst  ( finns i frysdisken)
    2 dl rapsolja
    ½ dl vatten
    1 dl hackad dill.

Blanda vinägern med saltet och dijonsenapen och rör tills det blandats, olja och vatten, vispa  kraftigt,  Därefter har man i örtkrydda och dill.

Blanda  nu allt i en stor  bunke, potatis, purjo och  salladssås, se till att allt blir täckt.  Använd rena händer att vända blanda med, bättre en verktyg som kan mosa potatisen.

• Nudax

Vi ska också ha kallbuffé och våran kommer nog se ut något sånt här:

Pastasallad 1: Pasta, rödlök, oliver, fetaost, soltorkade tomater + olja

Pastasallad 2: Pasta, kräftstjärtar, pesto, tomat, gurka, isbergssallad

Potatissallad: köpt färdig

Potatissallad: färsk potatis, gräslök, rödlök, paprika, olivolja, salt, salladskrydda

Sallad: Vitkål, vindruvor, apelsin

Sallad: Gurka, tomat, Isbergsallad

Kallrökt lax

Rökt skinka

Kokt skinka

Rostbiff

Kycklingspett: skär kycklingfile i bitar och lägg i marinad över natten, trä på på pinnar och grilla i ugnen 10-15 min på bröllopsdagen

Ägghalvor: Räkor, majonäs, dill

Ägghalvor: enkla

Ostrullar/osttärningar

Mozarellabollar/skivor i Pesto

Tunnbrödssnittar: kesella, soltorkad tomat och ruccola

Smör

Ost

Tsatsiki

Lax-sås

Gräddfil/creme fraiche

Brödpinnar

Mjukt bröd
  • misscat
    Kattpoet skrev 2011-09-10 21:05:14 följande:
    Ett tips när det gäller att hitta  god men annorlunda  korv är att uppsöka turken på hörnet,  köp en korv och prova på mackan och fortsätt så tills du har provat dem alla. Det finns riktigt underbara saker där..
    Så sant så sant,  vi har hittat de mest fantastiska korvar hos "turken på hörnet", namnam!
Svar på tråden Förslag på kall buffé, tack!