• Skogshumla

ringkombinationer & bredder

Hallå!

Woho, mitt livs första BT-tråd, hoppas allt blir rätt nu bara...

Okej grejen är så här:

Idag har jag och min BM vart och tittat på ringar och hittat massa fint. Det vi fastnade mest för är en enkel rödguldsring från Schalins som heter Romans 240 och det jag funderar över är hur jag ska kombinera ihop den med en vigselring. Tänkte att det är lika bra att kolla på det med en gång...

Först så tänkte jag mig den i 4 mm bredd (Alltså 240-4) och sedan kombinera med en typ Passion 237-2,51.15. Väldigt snyggt tycker jag!

Men sen såg jag Schalins Capella, och insåg att det är sjuuukt fin med stenar som är lite utspridda! (Skulle nog i så fall göra om den lite så de blir mer "strösslade" iofs) Den är 6 mm bred om jag fattade rätt. (och den måste vara bred för att få den effekten)

Frågan är alltså: blir det knasmycket att kombinera 4mm + 6 mm? Eller är det smartare att ta en 3 mm förlovningsring istället? Eller tycker ni att Passion - ringen är snyggare?

Jag har långa smala fingrar, men en del simhud..

Förstår att det är tycke och smak som gäller, men det kanske är nån som har 1cm sammanlagt som kan ge råd? Är det klumpigt?

Han ska förövrigt ha den som är 5 mm bred.

Tack på förhand, kära BT-storasyskon!

• Svar på tråden ringkombinationer & bredder
  • charlotteh

Hej!

Vad sjukt det var att läsa ditt inlägg - för jag funderade på nästan EXAKT samma sak när vi provade ut våra förlovningsringar för en dryg månad sedan! (Förutom att min vigselring inte kommer att vara Schalins.)

Jag hade först tänkt mig en kombinerad förlovnings- och vigselring, men ändrade mig senare och bestämde mig för två. Jag har hittat en vigselring jag tror jag vill ha - Very White med tre stenar från Titanringar. Den är 6 mm bred och 2 mm hög. I smyckesafären provade jag Schalins 240 i både 4 och 3 mm (rödguld), men det var först när jag fick prova dem tillsammans med en annan 6 mm bred ring i titan som jag bestämde mig för att det blev överlägset snyggast med 3 mm. Inte så mycket på grund av den totala höjden som på grund av det inbördes breddförhållandet mellan ringarna. (Min fästman har också 5 mm bred ring Förvånad.)

Jag har också simhud mellan mina smala fingrar (däremot inte jättelånga), men jag tyckte det såg bra ut i affären iallafall...

Jag tycker att Capella är överlägsen Passion!!! Den kommer att bli super :D

/Charlotte
  • LoJ

Allt är ju, precis som du skriver, efter tycke och smak. Själv tycker jag att det blir för klumpigt med så breda ringar, men jag tycker om att inte känna ringarna. Mina ringar är totalt 6mm ihop och det passar mig. Lycka till i ringdjungeln!

• Annika611

Mitt råd att att titta på både förlovnings- och vigselring samtidigt. Själv "blev jag tvungen" att köpa ny förlovningsring eftersom inget passade ihop med den när vi började söka efter en vigselring. Vi gifter oss båda för andra gången, båda gångerna har jag haft strul med ringarna. (Förra gången köpte jag ny vigselring efter ett år, eftersom jag var missnöjd.) Vi konstaterade i alla fall att man tydligen ska gifta sig tre gånger innan man förstår att det absolut vettigaste är att köpa båda ringarna samtidigt. 

• Skogshumla

Tack för att ni svarar!

charlotteh: Haha, va skumt!! Menmen, det känns lite bra att fler än jag gillar  det fin ring på bilden förresten... Råkar du veta hur hög 240-4 är? 2 mm?

LoJ: Mm, det är väl så... Jag har så sällan ringar annars så det är så svårt att veta vad man trivs med! Borde nog smygkika i mammas smyckeförråd och prova lite olika...

Annika611: oj, du vet vad du pratar om! Mm, min BMs syster gifte sig i sommar och de hade köpt alla tre ringarna samtidigt och vi tyckte det lät smart. Så vi gör nog så!

Nu funderar jag på vad jag tycker om att ha smal förlovningsring och bred vigselring... Typ alla jag känner har tvärtom, alltså typ 4-6 mm förlovningsring och sen en liten 2 mm vigselring. Men det kanske är en anledning att göra tvärtom! Åh, detta är verkligen en djungel...

• Yasse

Har valt 2 ringar i kombination (klassisk). En slät ring 5 mm bred, 2, 20 hög och en alliansring 3 mm bred, 2,2o hög med 5 stenar nedsänkta i kanal. Allt i vitt guld:) Ringarna är i modell flack, lätt välvda.

• fruhgan

Jag har sammanlagt 9 mm (6+3 mm) men jag hade lätt kunnat ha 1 cm utan att det varit obekvämt.

• sofi 88

Min förlovningsring är 5 mm och vigselringen kommer bli 3 mm, tycker det känns som en perfekt bredd, och då har jag ändå ganska korta fingrar. Men visst, för mig hade nog 4+6 mm blivigt lite för brett men har du långa smala fingrar borde det funka, trots simhud :D

• Pinova

Jag kommer att ha 5+5mm, det passar bra på mitt finger!

Du gör nog bäst i att testa olika kombinationer på fingret och se vad som känns bäst för dig.

• aniara

Jag har pianofingrar med en del simhud och på mina fingrar funkar det inte med mer än 6 mm bredd. Inte ens säkert att så mycket funkar. Min förlovningsring är 3 mm och min vigselring kommer troligtvis bli ca 2,5 mm, om det känns bra. Jag tänkte till vigselringen utgå från en likadan ring som jag har som förlovningsring (Schalins, klassisk slät guldring), fast lite smalare, och låta guldsmeden sätta i ca 10 små briljanter i den. Jag råder dig starkt att prova den kombination du vill ha i butik så att du känner att det funkar och känns okej.

Svar på tråden ringkombinationer & bredder