• Berlan

Era bröllopsmenyer

Jag är nyfiken på vad som serverades alternativt kommer att serveras på ert bröllop?

Vi har bestämt oss för denna meny:

Förrätt:
    Dopp i kopp: Dillkokt Färskpotatis att doppa i skirat Smör smaksatt med Örter och Lök.
    Serveras med kryddig Renkorv och Souvasrökt Reninnanlår.

Varmrätt:
    Ugnsbakad Fjällrödingfile med Pestotäcke samt Färskpotatis & Sommarprimörer.
    Serveras med brynt Dill & Fänkålssmör samt Gräslöksgräddfil.

Efterrätt:
    Bröllopstårta & kaffe.

• Svar på tråden Era bröllopsmenyer
  • förlovadflicka
    Kristina76 skrev 2011-09-15 17:38:48 följande:
    Vår meny ser ut som följer

*Liten caesarsallad med kyckling och knaperstekt bacon
    **Strutstournedos med potatis och svartrotsgratäng,
    calvados och äppelsås samt rosmarinstekta rotfrukter
    ***Creme brûlée, serveras med varm bärkompott

Bröllopstårta med kaffe & avec

Alltså, jag tycker det är lite coolt med struts! :D
  • Pinkgrape

Vi hade:

Förrätt
    Ros av parmaskinka med honungsmelon och örtcreme.

Varmrätt
    Helstekt fläskfilé med ungsstekta grönsaker. Potatisgratäng med cognacsås.

Dessert
    Chokladbrownie med vispgrädde, serverad på bärspegel. Kaffe.

Senare hade vi bröllopstårta och kaffe.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • chabar

Berlan- jag kan inte ungå att notera att du faktiskt har doppikopp på din meny! Fantastiskt! Jag brukar alltid få förklara det för andra. Har du eller M2B möjligtvis rötter i landets norra delar? Fantastisk meny lät det som.

• Pinkgrape
    chabar skrev 2011-09-15 20:59:17 följande:
    Berlan- jag kan inte ungå att notera att du faktiskt har doppikopp på din meny! Fantastiskt! Jag brukar alltid få förklara det för andra. Har du eller M2B möjligtvis rötter i landets norra delar? Fantastisk meny lät det som.
    Förlåt att jag hoppar in. Jag är från landets norra delar och har aldrig hört talas om doppikopp. Vad är det? :)
  • jenniejummie

Till välkomstdrinken (bubbel & sangria) kommer vi ha salta minimuffins m färskosttopp, ostkex m olika smaksättningar, melon m skinka, oliver och ngn barnsnitt.

Förrätt

Ramslökssoppa

Huvudrätt

Flankstek m potatiskaka m västerbottenost & örter, kantarellsås samt rödvinssky.

Dessertbuffé

Ostar med 4 sorters marmelad, kex & frukt.
    Glass mm till barnen.

Bröllopstårta m kaffe & avec

• Berlan
    chabar skrev 2011-09-15 20:59:17 följande:
    Det stämmer! Vi kommer båda från Luleå och kommer även att gifta oss där trots att vi numera bor i Skåne :) Har alltid älskat dopp i kopp, men kan inte säga att jag någonsin har reflekterat över att det är typiskt för norra Sverige förrän vi bestämde menyn! Eftersom många vänner och släktingar kommer söderifrån tänkte vi att det vore roligt att servera norrländsk mat.

Pinkgrape: Det är små färskpotatisar (i detta fall mandelpotatis) som man doppar i en liten kopp med smaksatt skirat smör. Det är väldigt gott!
  • Pinkgrape
    Berlan skrev 2011-09-15 22:42:08 följande:
    Det stämmer! Vi kommer båda från Luleå och kommer även att gifta oss där trots att vi numera bor i Skåne :) Har alltid älskat dopp i kopp, men kan inte säga att jag någonsin har reflekterat över att det är typiskt för norra Sverige förrän vi bestämde menyn! Eftersom många vänner och släktingar kommer söderifrån tänkte vi att det vore roligt att servera norrländsk mat.

Pinkgrape: Det är små färskpotatisar (i detta fall mandelpotatis) som man doppar i en liten kopp med smaksatt skirat smör. Det är väldigt gott!
    Jahaa okej.. aldrig hört talas om :P Men är det verkligen typiskt norrländskt? Är ändå från Skellefteå och har släkt i olika delar av norrland, men har aldrig hört något prata om det och har aldrig ätit det ;P
  • chabar

Jag är från tornedalen och  hävdade nog i mina ungdoms dar att skellefteå ändå var relativt långt söderut

Jag tror att det är sådär norr-norrländskt helt enkelt, kanske luleå/piteå och uppåt? Det är dessutom löjligt gott, trots sin något sparsmakade framtoning. En riktig mathöjdare på året, om man frågar mig. Jag råkar ju också vara potatisoman, vilket säkert gör att jag älskar det lite extra.

Vårt bröllop har ännu ingen bestämd meny, så jag får sluta kapa tråden, men självklart blir det ett lokalt tema - i det här fallet västerbotten. Med ren som huvudrätt, såklart. Som sagt var, jag är tornedaling. Jag är uppvuxen på renkött och mandelpotatis.

• lepaus
    Berlan skrev 2011-09-15 22:42:08 följande:
    Pinkgrape skrev 2011-09-15 22:51:32 följande:
    Jahaa okej.. aldrig hört talas om :P Men är det verkligen typiskt norrländskt? Är ändå från Skellefteå och har släkt i olika delar av norrland, men har aldrig hört något prata om det och har aldrig ätit det ;P
    Jag har inte heller hört talas om det hehe, och jag kommer också från Luleå. Var tvungen googla lite :) Verkar som om det i grunden kommer från Tornedalen, kan det stämma? 
  • chabar

Det kan det nog säkert göra. Dessutom är det stora tornedalings-kolonier i luleå vilket säkert förklarar varför vissa i Luleå känner till det eller inte. Men ett måste att pröva till nästa års färskpotatisskörd för er som inte gjort det.

Svar på tråden Era bröllopsmenyer