• Hoffsennanen Tottoplex

P-piller, ni som äter!

Hej! Nu är det så att jag tog mitt piller igår söndag morgon vid sex tiden. Sen hade vi det lite mysigt Men så nu ikväll märkte jag att jag glömt det i morrse så tog det först nu vid nio! Skyddar då p-pillret över den dagen som man tar det eller hur funkar det egentligen? Utgår bipacksedlarna på att man har sex hela tiden? Har ju dessutom slängt förpackningen!! Äter Yasmin.... TACK!

• Svar på tråden P-piller, ni som äter!
  • bellalicious

Så här står det i bipacksedeln

"Om det gått mindre än 12 timmar sedan du skulle ha tagit din tablett, är det preventiva skydder inte nedsatt. Ta tabletten så snart du kommer ihåg det och ta sedan nästa tablett vid den vanliga tidpunkten"

Tog precis min första yasmin tablett så hade förpackningen på bordet framför mig :)

• passionsblomman

P-piller skyddar inte en dag i taget på det sättet, utan det förhindrar dag för dag att ett ägg mognar och lossar. Om man hoppar över ett piller, så slutar man den processen, och ett ägg kan sålunda lossa om man har otur. Har det väl blivit en ägglossning, så kan det ägget också befruktas om man har sex någon av de närmaste två tre dagarna. Alltså är resten av pillerperioden att betrakta som ofullständigt skydd, och ni bör använda kondom eller annat komplement också om du inte vill bli graid just nu.

Nu kan man ju fundera mycket över att det är så jäkla mycket som ska stämma, och sannolikheten att ett perfekt ägg lossar oc dessutom befruktas just precis när man glömde ett enda piller, men risken finns-det är därför det är så viktigt att at pillren ungefär samma tid varje dag.
    Det finns flera barn i min närhet som inte hade funnits om deras mamma kommit ihåg sina piller bättre.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden P-piller, ni som äter!