• Anonym (?)

Någon Facebook-kunnig? Hjälp..

Hej!

Jag undrar om någon vet hur sökfältet på facebook funkar, dvs hur den sorterar sökning. Säg att jag ställer mig på sökfältet och trycker på bokstaven S. Då får jag fram både folk jag känner och vänners vänner som alla har S antingen i För eller Efternamn. Men sorterar den på den man sökt sist, mest, slumpvis? Någon som vet. Jag har försökt klura ut det, men det går inte ihop, något utan alternativen.

Någon som vet??

• Svar på tråden Någon Facebook-kunnig? Hjälp..
  • Aniara4

Jag fattar inte heller. Om jag skriver "Linda" så förväntar jag mig att den först ska lista alla Lindor jag känner, därefter såna mina vänner känner, och därefter okända. Men det verkar tämligen slumpartat i vilken ordning de kommer! Likaså om det går på förnamn eller efternamn först (har jag t.ex. bara skrivit Lind kommer ju även alla Lindberg och Lindström).

Outgrundliga äro Facebooks algoritmer! (Särskilt efter nya uppdateringen.)

• Anonym (?)
    Aniara4 skrev 2011-09-22 10:57:08 följande:
    Jag fattar inte heller. Om jag skriver "Linda" så förväntar jag mig att den först ska lista alla Lindor jag känner, därefter såna mina vänner känner, och därefter okända. Men det verkar tämligen slumpartat i vilken ordning de kommer! Likaså om det går på förnamn eller efternamn först (har jag t.ex. bara skrivit Lind kommer ju även alla Lindberg och Lindström).

Outgrundliga äro Facebooks algoritmer! (Särskilt efter nya uppdateringen.)
    Ja precis, så tänkte jag med. Men icke! Skriver jag tex A, så är den första person en vän, med 11 gemensamma vänner, person 2 har jag 24 gemensamma vänner med och betydligt mer kontakta än person 1.

Söker jag på O är den första personen den vars profil jag är inne på mest. Person 2 sådär kontakta. Person 3, ingen vän, 1 gemensam vän bara och kollat in profilen 1 gång. Medans person 4 har jag fler gemensamma med och kollat in profilen mer på. Slumpartat ja verkar det som, konstigt!

:)
  • KirsiLaa

Har det inte att göra med frekvensen på kontakt du har haft med de listade? Först kommer personer du har tätast kontakt med, sedan de som finns på vän listan men där ni har mindre kontakt med varandra, sedan allt annat facebook tycker att du eventuellt tänkte söka...

den ordningen verkar logisk iaf när jag söker. :)  

• Aniara4
    KirsiLaa skrev 2011-09-22 13:53:24 följande:
    Har det inte att göra med frekvensen på kontakt du har haft med de listade? Först kommer personer du har tätast kontakt med, sedan de som finns på vän listan men där ni har mindre kontakt med varandra, sedan allt annat facebook tycker att du eventuellt tänkte söka...

Ja, det är väl ungefär vad vi tycker skulle vara logiskt också, men det förklarar inte varför fullständiga främlingar hamnar högre upp i sökresultaten än folk man känner eller har gemensamma vänner med.
  • Anonym (?)
    KirsiLaa skrev 2011-09-22 13:53:24 följande:

Ja precis, det trodde jag med. Men när jag gör sökning själv så stämmer det inte. Person 1 har jag mindre gemensamma kontakter med samt betydlig mindre kontakt med än person nr 2 tex.. Hmm.. haha, mysterium detta!
  • Anonym (?)
    Aniara4 skrev 2011-09-22 14:17:49 följande:
    Ja, det är väl ungefär vad vi tycker skulle vara logiskt också, men det förklarar inte varför fullständiga främlingar hamnar högre upp i sökresultaten än folk man känner eller har gemensamma vänner med.
    Ja precis, så det går inte ihop alls! :)
  • KirsiLaa
    Aniara4 skrev 2011-09-22 14:17:49 följande:
    Mmm, fast jag tror inte att det alltid har med den egna aktiviteten att göra. Nu var det visserligen länge sedan fullständiga främlingar hamnade med på mina sökningar, men vänners vänner som jag inte känner hamnade högre upp än mina egna vänner i vissa fall nu när jag testsökte lite. Jag kan tänka mig att en förklaring till detta är att på senare tid har vi blivit taggade i samma inlägg några gånger (såna där "välj de 7 första vännerna"-inlägg).

Likaså kan ju kopplingen med fullständiga främlingar vara att man är med i samma grupp eller liknande.

Kanske är det långsökt, men jag tror inte att ordningen på sökresultat är så random som det verkar.  
  • Anonym (?)
    KirsiLaa skrev 2011-09-22 14:51:13 följande:
    Mmm, fast jag tror inte att det alltid har med den egna aktiviteten att göra. Nu var det visserligen länge sedan fullständiga främlingar hamnade med på mina sökningar, men vänners vänner som jag inte känner hamnade högre upp än mina egna vänner i vissa fall nu när jag testsökte lite. Jag kan tänka mig att en förklaring till detta är att på senare tid har vi blivit taggade i samma inlägg några gånger (såna där "välj de 7 första vännerna"-inlägg).

Likaså kan ju kopplingen med fullständiga främlingar vara att man är med i samma grupp eller liknande.

Kanske är det långsökt, men jag tror inte att ordningen på sökresultat är så random som det verkar.  

Nej men jag håller med, känns inte heller att det bara skall vara så random, utan nått "bakom det".

Men om jag kollar på mina egna sökningar, så de främlingar som kommer upp har jag aldrig blivit taggade med på ngt sätt alls. Vi har lixom aldrig haft någon "Kontakt" på något sätt.. Utan jag kanske har via en vän sett någon och har kollat på profilen endast en gång, så finns den personen där, även om det var länge sen. Hmm igen! Kan väl inte vara de profiler man kollar in mest? för det verkar inte heller gå ihop!

:D

Svar på tråden Någon Facebook-kunnig? Hjälp..