• MadeleneReschke

Hjälp mig med menyn!

Jag skall gifta mig i Januari 2012 och behöver lite hjälp med menyn. Förrätt och efterätt. Ingen fisk eller skaldjur då varken jag eller sambon äter det.

Huvudrätt blir antagligen: Fläskfilé med örtagårdssås och legymer. Och antagligen potatisgratäng till.
    Förrätt och efterrätt står still..

Kom med tips, bilder, ja vad som. allt är välkommet!

• Svar på tråden Hjälp mig med menyn!
  • Indra

Hej hej!

Förrätt är jag inte så bra på själv och behöver hjälp jag med....
    Efterrätt kan jag tipsa om, både enkel och jättegod, den förbereds och förvaras i kylen och blir i portionsglas/formar:

Vit chokladpannacotta Guld i mun

Receptet finns på förpackningen om du köper "gelesocker Multi", jag tillsätter 100 gr vit choklad per 5 dl grädde.
    Häll upp i glas (eller varför inte ljuskoppar från IKEA) och tänk på att denna efterrätt är väldigt söt så man behöver inte så mycket per person, ställ i kyl tills servering. När det ska serveras kan man garnera med färska bär, jordgubbar hallon och björnbär är en höjdare.

Lycka till

• Moemoe

Knepigt när det står still!

Eftersom det är vinter kanske det kan vara gott med en varm förrätt, kanske en soppa eller sallad?

Kärlek!
  • ClaraH

Jag gjorde en västerbottenpaj med kräft- och räkröra, parmesanflarn portvinsgelé, dill och citron, och ett hjärtbröd till. Tyvärr missade personalen att strössla glöslök och rödlök över hela tallriken så det blev mest över själva pajen, annars hade det varit snyggare, Till efterrätt gjorde jag chokladpanna cotta med hallongelé (den var det många som pratade om). Se recept på min blogg www.carinpeter.blogspot.com

• Kattpoet

Vad sägs om detta?

Vaktel ägg benedict

Grand dessert, det är små portioner av olika  efterätter.

Eller

Melon med parma skinka och honung

Drottning pudding.

Eller

Smördegs våffla med skinkkräm

och

Semifreddo. 

• Margaux

Förslag ett:
    Krämig pumpasoppa med parmachips, eller krämig sparrissoppa m parmachips

Mörk chokladkräm med rostade nötter och hallon

Förslag två:
    Kantarellpaj med västerbottenost och en krispig sallad

Hjortronparfait med knäckflarn

• cajsalouise

Vi hade klar kantarellsoppa till förrätt och sedan tårtbuffé till efterrätt (slog ihop efterrätt och bröllopstårta). Vi hade citroncheesecake, pekancheesecake, jordgubbstårta och chokladtårta. Kan säga att det blev succé!!! 

• BlomAnna

Soppa är gott och lätt att göra till förrätt.

Pepparrotssoppa och en festligare variant på broccolisoppa är mina förrättssopps favoriter

Till efterrätt röstar jag på pannacotta med en frisk fruktsallad på hallon,kiwi,lime och mynta till.

eller också en lycig chokladmousse gjord på riktigt fin mörk choklad med lite hallon eller andra bär till.

Svar på tråden Hjälp mig med menyn!