• Plett

Är det någon som har bra tips på vegetariska rätter?

Hej!

Jag och min blivande håller just på att fasa in en vegetarisk korthållning och har tänkt att hela menyn på bröllopet ska vara vegetarisk. Eftersom vi är ganska nya på det här undrar jag om det är någon som har några bra förslag på vad man kan bjuda på som fortfarande känns lyxigt och är gott?

• Svar på tråden Är det någon som har bra tips på vegetariska rätter?
  • Kattpoet

Det finns många lyxiga och goda indiska  rätter , kanske skulle prova er fram där?

• Lisa201109

Annars är mycket italienskt oxå vegetariskt!
    Jag äter inte kött, men vi kommer att ha lite av varje i vår buffé. Men bland det vegetariska kommer det att finnas marinerade kronärtskockor, grillade marinerade grönsaker, mozzarella och tomatsallad med torkade oliver, cannelloni med ricotta och spenat och bröd med örtcream. 

• AndroSid

Jag säger bara en sak: Soppa!

Det går att göra helt vegetariskt (t o m veganskt), mättar, är billigt och med extra tillbehör (exempelvis cremé fraiche och basilikakvistar) så känns det otroligt lyxigt.

Annars är t ex champinionpaté gott och går att göra väldigt bra och lyxigt.

• Plett

Tack för de tips som hittills kommit in. Soppa funderar vi på att ha till förrätt, verkar väldigt praktiskt då det kan bli lyxigt och vi hade tänkt göra förrätten själva:) Ska kolla på champinjonpaté också, är ju väldigt förtjust i svamp:) Ska även kolla om jag hittar lite "landsspecifika" receptsidor och se om det underlättar. Fler tips är väldigt välkomna!

• Margaux

När är bröllopet? Tycker det är värt att tänka på årstider när man väljer meny......

• Plett

I juli! Jag är dock inte så väldigt noga med det, allt gott är bra:) Passar det in är det väl ett plus men spontant är egentligen sommaren min minst favorita årstid när det gäller allt så det behöver inte alls passa in:) Rörigt blev det där kanske...

• Kattpoet

Meze funkar också bra som buffet, bara ta bort  kött och fiskrätterna

• Margaux

Om inte årstider spelar roll så kanske någor av dessa kan passa:

Kokt sparris med hollandaissås eller parmesanflingor, olivolja och flingsalt
    Kokta rödbetor med babyspinat, rostade valnötter och chevre

Svamprisotto med krispig sallad
    Risotto med amarone och karamelliserad silverlök serveras med krispig sallad
    Vegetarisk lasagne

Svar på tråden Är det någon som har bra tips på vegetariska rätter?