kan man bjuda in på det här viset?
Vi har ett jättedilemma... det är så här att släkten på min pappas sida är väldigt stor, och har alltid haft fin sammanhållning. Men de senaster åren så har det blossat upp ett stort gräl mellan några av syskonen på grund av olika anledningar. Nu ska jag och min pojkvän gifta oss till sommaren och vi hade tänkt börja skicka ut save-the-date kort snart så att folk kan planera sin semester etc... (vi gifter oss mitt i juli) Så nu måste vi ta ställning till vilka som faktiskt ska bjudas... I vanliga fall så hade jag bjudit in alla fastrar o farbröder, men inga kusiner - helt enkelt för att det hade blivit fööör många.... trots att jag har rätt fin relation med några av dem och gärna skulle vilja att de kom. Men nu är det rätt troligt att några av min pappas syskon inte kommer att komma just pga tidigare nämnda gräl. Att låta bli att bjuda dem känns helt fel och som att man bara gör konflikten värre. Samtidigt är det ju tråkigt att man vet att man bjuder in folk "i onödan", eftersom det skulle vara roligareatt bjuda in kusiner istället, som faktiskt skulle komma.
Men vi kan ju inte skicka ut save-the-date till alla som vi eventuellt ska bjuda, medan å andra sidan så riskerar vi ju att de kusiner som vi skulle vilja bjuda in efter att några fastrar har tackat nej, sen inte kan pga andra anledningar, eftersom de kanske ska bort på semester osv och har trott att de inte ska få någon inbjudan! (Hängde ni med?)
Efter mycket vånda så tänkte vi lösa det så här: Vi skickar save-the-date till alla rätt snart, men bara till fastrar och inte till kusiner. Sedan skickar vi ut inbjudningar ngn gång i januari, men till alla familjer på pappas sida så gör vi inbjudan opersonlig - dvs att den gäller för två personer per "familj" (med det menar jag ju då faster el farbror med respektive och deras barn med respektive), men de får själva bestämma vilka (faster + man, faster + kusin, kusin + kusin eller ev kusin + pojk/flickvän etc). Och sedan när man ser vilka familjer som inte vill komma alls så kan man öka på antalet inbjudningar till de familjer som vill komma. Skulle det funka? Kan man göra så? Jag tar gärna emot synpunkter, både för o nackdelar :)