• knyttan

kan man bjuda in på det här viset?

Vi har ett jättedilemma... det är så här att släkten på min pappas sida är väldigt stor, och har alltid haft fin sammanhållning. Men de senaster åren så har det blossat upp ett stort gräl mellan några av syskonen på grund av olika anledningar. Nu ska jag och min pojkvän gifta oss till sommaren och vi hade tänkt börja skicka ut save-the-date kort snart så att folk kan planera sin semester etc... (vi gifter oss mitt i juli) Så nu måste vi ta ställning till vilka som faktiskt ska bjudas... I vanliga fall så hade jag bjudit in alla fastrar o farbröder, men inga kusiner - helt enkelt för att det hade blivit fööör många.... trots att jag har rätt fin relation med några av dem och gärna skulle vilja att de kom. Men nu är det rätt troligt att några av min pappas syskon inte kommer att komma just pga tidigare nämnda gräl. Att låta bli att bjuda dem känns helt fel och som att man bara gör konflikten värre. Samtidigt är det ju tråkigt att man vet att man bjuder in folk "i onödan", eftersom det skulle vara roligareatt bjuda in kusiner istället, som faktiskt skulle komma.
    Men vi kan ju inte skicka ut save-the-date till alla som vi eventuellt ska bjuda, medan å andra sidan så riskerar vi ju att de kusiner som vi skulle vilja bjuda in efter att några fastrar har tackat nej, sen inte kan pga andra anledningar, eftersom de kanske ska bort på semester osv och har trott att de inte ska få någon inbjudan! (Hängde ni med?)

Efter mycket vånda så tänkte vi lösa det så här: Vi skickar save-the-date till alla rätt snart, men bara till fastrar och inte till kusiner. Sedan skickar vi ut inbjudningar ngn gång i januari, men till alla familjer på pappas sida så gör vi inbjudan opersonlig - dvs att den gäller för två personer per "familj" (med det menar jag ju då faster el farbror med respektive och deras barn med respektive), men de får själva bestämma vilka (faster + man, faster + kusin, kusin + kusin eller ev kusin + pojk/flickvän etc). Och sedan när man ser vilka familjer som inte vill komma alls så kan man öka på antalet inbjudningar till de familjer som  vill komma. Skulle det funka? Kan man göra så? Jag tar gärna emot synpunkter, både för o nackdelar :)

• Svar på tråden kan man bjuda in på det här viset?
  • Ida R

Hmm förstår vad du menar samma här...hade velat bjuda mina kusiner men inte deras föräldrar! Men har bestämt mig för att inte bjuda dem då de fortfarande bor hemma...kan ju bli ännu mer infekterat! Inget vidare råd men men.... Dessa släktingar:-/ lycka till

• anne på grönkulla

Jag tror att ni, inte minst för tydlighetens skull, behöver precisera vilka en inbjudan riktar sig till. Rent principiellt ser jag inte något problem med att bara bjuda några eller att bjuda i omgångar (hänvisa till platsbrist eller nåt, men var konsekventa!). Men jag tror förvirringen blir rätt stor om ni inte riktar inbjudan till personer.

• knyttan

Suck ja jag vet det är rätt otydligt. Men jag tänkte att om man kommer på någon knivskarp formulering i inbjudan... ja, jag får grubbla vidare nån vecka till eller så....

• Januaribruden

Om du ska skicka ut injudningarna i januari så tycker jag inte att du behöver skicka ut save-the-date kort.
    Tycker synd om dig och ditt dilemma! Kan bara ge dig ett råd där, bjud som som NI vill och´inte dem ni känner att ni måste. Vilka vill ni fira er dag med? Kan ni kanske annars ha en släkt träff efter bröllopet?
    Lycka till!

• 123ost

Du tror inte att ni börjar med att bjuda fastrar och farbröder (trots att ni inte tror att de kommer) och ser om dom tackar ja/nej. Tackar de nej så kan ni bjuda dina kusiner som du vill ha där men förklara bara hur det ligger till. Jag tror alla förstår att man inte har råd att bjuda exakt alla, det blir rätt dyrt. Jag skulle själv bli glad att bli inbjuden trots att jag är "andra handsgäst", bara jag får det förklarat.

Eller så berättar ni till de kusiner att ni gärna vill ha dom där men att ni inte har råd. Men om någon skulle tacka nej så får dom gärna komma.

Bara ett förslag.

• ClaraH
    Januaribruden skrev 2011-09-26 21:18:02 följande:
    Om du ska skicka ut injudningarna i januari så tycker jag inte att du behöver skicka ut save-the-date kort.
    Tycker synd om dig och ditt dilemma! Kan bara ge dig ett råd där, bjud som som NI vill och´inte dem ni känner att ni måste. Vilka vill ni fira er dag med? Kan ni kanske annars ha en släkt träff efter bröllopet?
    Lycka till!
    Jag tycker inte heller att ni behöver skicka ut save-the-date-kort om ni ska skicka ut inbjudningrna redan i januari. Då har du ju tid att avvakta att konflikterna löser sig.
  • annapanna01

Jag kan inte annat än hålla med om att det är NI som gifter er och ingen annan. Jag och min blivande har endast bjudit dom släktingar och kusiner vi verkligen vill ha på vårt bröllop. Och jag har samma sorts släkt som du, fast på mammas sida. Massor med syskon till mamma och kusiner. Men bara ett fåtal av dom är bjudna till vårt bröllop. Och det är dom som jag verkligen vill dela vår dag med.

Hoppas det löser sig för dig :)

• knyttan

Jo självklart är det VI som gifter oss osv etc men det innebär inte att jag vill göra ett släktbråk värre! jag skulle väldigt gärna vilja att de tre - fyra fastrar som (med största sannolikhet) inte kommer komma, skulle vilja komma, men nu är det som det är och tyvärr så kommer det nog inte blåsa över så snabbt (det handlar om arv och sånt). Men om vi inte bjuder dem så kommer det säkerligen ge ytterligare bränsle till grälandet... uuuuh släkten är verkligen värst :P

• Dannedo

Jag kan bara säga en sak: Bjud dom ni vill ha där på er fest! Jag har haft så mycket ångest över gästlistan, den har länge känts som en massa "måsten" och listan har bara växt och växt, speciellt efter att föräldrarna lagt sig i... Jag tänkte hela tiden "hoppas den och den tackar nej" för att få plats att bjuda dom andra jag så gärna vill ha där, tills jag fick nog. Jag och m2b gjorde en gallring där vi helt kallt bara valde ut dom vi vill ha på festen, detta ledde till en och annan bortplockad kusin och faster och barndomskompis man inte pratat med på hundra år och plötsligt hade vi den perfekta listan! Så även om jag länge hållt fast vid att "vissa måste man faktiskt bjuda", insåg även jag att det inte höll i längden -Man har inte råd helt enkelt!

• Dannedo

... Och ert bröllop har inget ansvar för er släkt :) Jag tror ibland att man glömmer att ens bröllop inte är lika stort för alla andra som för en själv.

• Lysdioda

Jag skriver som några andra, ska du skicka ut inbjudan i januari behöver du inte skicka save the date, det är i så god tid ändå.

Och, jag skulle göra urvalet av gäster så att jag bara bjöd de som JAG har en relation till och umgås med. Sen att folk väljer att tacka nej för att de har en konflikt med nån annan gäst är trist, men deras problem.

Vi bjöd inte alla våra farbröder eller kusiner, bara de vi själva umgås med, de vi själva träffa utan våra föräldrar och utanför släktkalasen.

Vi prioriterade fler vänner.

Sen skulle jag adressera varje inbjudan med namn, så det tydligt framgår vem som är bjuden och vem som inte är det, du kommer märka att folk har problem med det sen - eftresom så många förutsätter att deras barn är bjudna, eller deras nya pojkvän eller deras fd pojkvän eller en främmande date osv.

Vi hade inte det problemet, men många får det.

Hoppas det löser sig!

Svar på tråden kan man bjuda in på det här viset?