• AlwaysAndForever2012

Angående betalbaren; pris och alternativ??

Hej, vi funderar på att ha en betalbar där de får köpa för 20kr.Vad tycker ni om det? Vi tänkte först 10kr, men då sa folk att vi kan ju ta 20 istället.
    MAn vill ju inte ta för dyrt, men inte heller för billigt, för poängen med betalbar är att vi inte ska behöva lägga ut för andras fylla, det har vi inte råd med. :/

Sen till alternativen. Lättast känns med 33cl öl och 33cl cider. Då får de för ungefär samma. (kan ju skilja nån cl om tex smirnoff)
    Men det kanske hade varit bra med vin på nåt sätt? ha en bag in box och hälla upp i ett vinglas, hyffsat fullt. Men kan man ta 20kr för det?
    hur hade ni gjort och har gjort?

• Svar på tråden Angående betalbaren; pris och alternativ??
  • Blueberry

Köper ni själva spriten på systemet? För i så fall skulle jag tycka 20 kronor för en 33 cl öl kändes väldigt dyrt.

Men om den däremot redan är till barpriser känns 20 kronor som ett alldeles utmärkt pris för gästerna.

Tycker kanske inte att man ska gå med minst då detta ibland kan reta folk, sedan beror det såklart på hurdana gästerna är.

Sen vet jag inte om de ska betala dricka även till maten, det framgick inget av det i ditt inlägg. Men om det vore så, bjud i alla fall på ett alkoholfritt alternativ.

• Januaribruden

Kolla upp vad det kostar som ni köper på bolaget eller hur ni nu ska göra och så sätter ni priset efter det. 10 kr är en liten obetydlig summa, som vi kommer ta på våran fest.
    Vi kommer ha en stor eller rolig spargris av något slag där gästerna får lägga sitt bidrag á 10 kr. Pengarna ska gå till vår bröllopsresa.
    10 kr blir det eftersom vi köpt öl, cider, vin och sprit i tyskland. Ölen kostar ju mindre och spriten kanske mer, men vi rundar av det till 10 kr för allt. Alkoholfritt kommer vara gratis.

Sen måste jag tillägga att man ínte går plus. Ni kanske går lite plus i baren om ni tar 20 kr för nåt som kostar 15 på bolaget men dem pengarna går ju till personalen, lokalkostnaden eller liknande. Tror inte gästerna skulle ta illa upp om dem visste att ölen var billigare på bolaget. Så oroa er inte för det.

• 123ost

Vi kommer ha betalbar men vi har inte bestämt exakt vilka sorter vi ska ha, men vi ska ha öl, cider, vitt vin och rött vin, mest troligt boxar.

Först tänkte vi ha 10 eller 15kr men de flesta säger att vi kan ta 20kr eftersom det ändå inte är dyrt.
    Många har bröllop på restauranger och då betalar man mycket mer!
    Eftersom sambon är nykterist och jag sällan själv dricker så vill vi inte betala gästernas fylla, endast dryck till middagen. Jag tror faktiskt inte att gästerna skulle snåla med att köpa i baren bara för att det kostar 20kr, i så fall skulle de vara jäkligt snåla enligt mig hehe.

Vi kommer alltså ta 20kr för allt, det blir lättast då. Jag tror ändå inte man går så mycket + direkt, viss dryck är dyrare än de andra så man går nog +/- 0

• Future Mrs S

Kanske räkna ut hur mycket ni kommer köpa alkohol för sammanlagt och hur många glas det blir sen delar ni helt enkelt priset på antalet glas och då har ni vad ett glas borde kosta.. avrunda och ta samma för allt.. så hade iallafall jag gort.. :)

• AlwaysAndForever2012

Hehe, alla olika åsikter och samma tankar jag haft. Ni har verkligen sagt alla mina tankar. så frågan är om jag blivit klokare..hmm jag ska ha det stående på hemsidan som folk kommer se om 1-2veckor så behöver beslutat mig då..hmm
    Behöver mer åsikter

Vill ju inte folk ska tycka vi tar för mycket för gå "plus" men som sagt, man går ju ändå inte plus för det är määängder mer utlagt och man får ju faktiskt inse att ett bröllop är inte bara för brudparet känns det som, för är det inte som alla förväntar sig så så blir det gnälligt. Det har jag märkt på många håll då det finns flertal som tycker det ska va på ett visst vis, så man har ju alltid press sig att få det så fint, så roligt, så bra mat, så fin tårta,måste fest, får de inte sitta som de vill osv osv osv..
    Medan endel tycker man gör precis som man känner för det är ens egna dag..så önskar jag det vore.
    Bjuder man inte vissa personer så får man skit för det också..så verkar inte som folk kan bli nöjda.. vi väljer ju att bjuda flera och för att det ska vara möjligt så behöver man minska kostnaderna lite. Samt ha alkohol för att få endel stela slappna av mer haha :-P Så mycket gör man ju ändå för att gästerna ska ha det bra..självklart vill vi det med så sätt, men ja förstår ni? mycket styr ändå gästerna på nåt vis..pressen att göra det så de blir nöjda..
    Hade det varit som sagt i hotell så hade de ju fått betala mycket mer i baren.
    Tar man 10 så blir det ju dyrare för oss, tar vi 20 så kan de välja om de vill göra det dyrare för sig själva eller sluta dricka. tar vi 15 som jag tycker är rätt perfekt summa så blir det krångligt med mynt och växel tror jag. folk har lättare för jämna 10 eller 20?

• Vi2alltid

Om ni köper alkohol typ som i Tyskland så är det ju lite billigare och då är det kanske mer vettigt att ta 10 kr... köper ni på systemet så brukar man kunna lämna tillbaka det som blir över.. och då kanske 10 kr också är ganska vettigt?

En tia tycker jag inte att folk kan gnälla över, 20 kr kanske kan vara värre... Alltså jag tycker inte heller att man ska behöva betala för folks fylla, faktum är att jag hade klarat mig bra utan alkohol, men för att göra de flesta nöjda tror jag en billig peng är att föredra.

Vi tog en tia för allt, vi hade avec till efterätten, öl, cider, vin i glas och lite vodka att blanda med dricka om man ville... fast de flesta drack ju typ öl och vin.

• Future Mrs S
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-09-27 21:03:03 följande:
    Hehe, alla olika åsikter och samma tankar jag haft. Ni har verkligen sagt alla mina tankar. så frågan är om jag blivit klokare..hmm jag ska ha det stående på hemsidan som folk kommer se om 1-2veckor så behöver beslutat mig då..hmm
    Behöver mer åsikter

Vill ju inte folk ska tycka vi tar för mycket för gå "plus" men som sagt, man går ju ändå inte plus för det är määängder mer utlagt och man får ju faktiskt inse att ett bröllop är inte bara för brudparet känns det som, för är det inte som alla förväntar sig så så blir det gnälligt. Det har jag märkt på många håll då det finns flertal som tycker det ska va på ett visst vis, så man har ju alltid press sig att få det så fint, så roligt, så bra mat, så fin tårta,måste fest, får de inte sitta som de vill osv osv osv..
    Medan endel tycker man gör precis som man känner för det är ens egna dag..så önskar jag det vore.
    Bjuder man inte vissa personer så får man skit för det också..så verkar inte som folk kan bli nöjda.. vi väljer ju att bjuda flera och för att det ska vara möjligt så behöver man minska kostnaderna lite. Samt ha alkohol för att få endel stela slappna av mer haha :-P Så mycket gör man ju ändå för att gästerna ska ha det bra..självklart vill vi det med så sätt, men ja förstår ni? mycket styr ändå gästerna på nåt vis..pressen att göra det så de blir nöjda..
    Hade det varit som sagt i hotell så hade de ju fått betala mycket mer i baren.
    Tar man 10 så blir det ju dyrare för oss, tar vi 20 så kan de välja om de vill göra det dyrare för sig själva eller sluta dricka. tar vi 15 som jag tycker är rätt perfekt summa så blir det krångligt med mynt och växel tror jag. folk har lättare för jämna 10 eller 20?
    kanske sälja drinkchekar 6st för 100kr? nej jag vet inte hur man ska göra för att det ska bli bra.. :/ Kan folk ta med eget att dricka annars? men det blir nog inte samma stämning alla kommer med varsinn systemkasse till festblåsan ;D
  • AlwaysAndForever2012
    Future Mrs S skrev 2011-09-27 21:41:21 följande:
    kanske sälja drinkchekar 6st för 100kr? nej jag vet inte hur man ska göra för att det ska bli bra.. :/ Kan folk ta med eget att dricka annars? men det blir nog inte samma stämning alla kommer med varsinn systemkasse till festblåsan ;D
    Hehe, nja det kanske inte blir riktigt bröllopsstämning om alla tar upp massa klirr på borden haha det låter mer som en fest för övrigt som är bra :-P
  • weddingdreams

Vi ville först bjuda på all dryck. Men då sa flera gäster att vi skulle ta betalt. Många menade på att det är godare att dricka alkohol man betalat för och andra mena att det blir lätt ett fylle slag eller en massa spill med fribar...

Vi kommer bjuda på två skumpa som för drink (en med påfyllning), ett glas till förrätt, ett glas med påfyllning till varmrätt, drink till dessert och avec till kaffe...

Sedan pratar vi om att gör drinkbiljetter.. men köper 4 st för 50 kr. Dom kan man köpa av våra föräldrar och toastmadams så slipper tjejerna i bara hålla på med pengar. Utan dom bara stämplar korten. Så blir det även en bättre rullning i baren.

Vi kommer absolut inte gå plus utan det kanske räcker till barpersonal samt bensin till Tyskland... Så jag ser det ändå som att vi bjuder på drickat...

• AlwaysAndForever2012

Fräckt med häften :) nu ficck jag massa idéer men samtidigt kännerjag att då har jag inte lika mycket koll på vad jag får in och vad som går ut, som jag behöver räkna på innan.
    VI har skrivit med lite frågor i inbjudan som de ska skicka tillbaka. typ om de kommer dricka, vad de vill dricka till maten öl,vin,cider och vad de kommer köpa i bilen mest troligt av öl och cider. bara för att underlätta på ett ungefär vad vi ska köpa in och inte ha för lite eller för mycket där.

Svar på tråden Angående betalbaren; pris och alternativ??