• Suzanne

festprogram

Måste man skriva om alla gäster i ett festprogram? dom bröllop jag har varit på har det skrivits något kul ocm varje gäst. Jag tycker det är lite kul att läsa men jag skulle inte komma på något bra och roligt att skriva om mina bröllopsgäster för jag har sån idétorka och risken är att det inte skulle bli så kul.

Har ni några tips/råd på ett kul festprogram?

• Svar på tråden festprogram
  • Lisa201109

Vi kommer att ha gästpresentationer, men det är flera som vi inte känner. Vänners pojkvänner/flickvänner tex. Vi låter deras partner, som vi känner, skriva ihop en presentation som vi kommer att använda oss utav. 

Utöver det kommer vi att ha med det här i vårt festprogram:
    - meny
    - kvällens tider
    - toastmadamsens visselsignaler, vad de betyder
    - bröllopsbingo
    - put a jelly in your belly- tävling (alla gästerna får jellybelly-beans i favoraskar, så kan dom sitta och klura ut smakerna)
    - gissa gästen (omskrivningar av våra gästers namn)
    - bilder från våra föräldrars bröllop med tillhörande historia om hur dom träffades och vad dom föll för hos varandra. 
    - historiken bakom lokalen som vi är i
    - tackdikt på rim
    - allsånger
    - bild på mig och min blivande med en dikt som han fick av mig under det första halvåret vi var tillsammans.

Vi har försökt att skriva ganska lättsamt och skojigt (inte helt lätt jämt), och även strunta i alla mans vs. kvinnostereotypa skämt och bilder. Inget jag själv skullle uppskatta som gäst om jag var tvungena att läsa=) 
    Tycker att man ska fokusera på att göra ett festprogram som speglar en själva, som par, inte på vad som ska eller inte ska vara med.

• Söta Wiol

Vi kommer också ha en gästpresentation, men jag vet inte heller så mycket om alla gäster så där får deras respektiven hjälpa till lite och formulera. Tack Lisa för dina fina tips. Tror ert fest program kommer bli kanon bra. Vart hittar man såna där jelly beans med olika smaker? Vi har bara ett dilemma, nästan hälften av gästerna talar ett annat språk, så det är till att skriva något på båda språken, men i huvudsak kommer festprogrammet att vara på svenska. Några tips på hur man gör det på ett fint och roligt sätt?

• Lisa201109

Knepigt med andra spåk, man vill ju att alla ska känna sig inkulderade... Det går inte att göra två festprogram, ett på svenska och ett på engelska? eller svenska på en sidan, med en englsköversättning på andra?

Jellybeansen har vi köpt från discshop.se

• Suzanne

Vilket bra festprogram ni har fått ihop,det blir väldigt uppskattat av era gäster.

Hur funkar "gissa gästen"? Vad gör man då?

Lisa201109 skrev 2011-09-28 08:21:36 följande:
    Vi kommer att ha gästpresentationer, men det är flera som vi inte känner. Vänners pojkvänner/flickvänner tex. Vi låter deras partner, som vi känner, skriva ihop en presentation som vi kommer att använda oss utav.

Utöver det kommer vi att ha med det här i vårt festprogram:
    - meny
    - kvällens tider
    - toastmadamsens visselsignaler, vad de betyder
    - bröllopsbingo
    - put a jelly in your belly- tävling (alla gästerna får jellybelly-beans i favoraskar, så kan dom sitta och klura ut smakerna)
    - gissa gästen (omskrivningar av våra gästers namn)
    - bilder från våra föräldrars bröllop med tillhörande historia om hur dom träffades och vad dom föll för hos varandra.
    - historiken bakom lokalen som vi är i
    - tackdikt på rim
    - allsånger
    - bild på mig och min blivande med en dikt som han fick av mig under det första halvåret vi var tillsammans.

Vi har försökt att skriva ganska lättsamt och skojigt (inte helt lätt jämt), och även strunta i alla mans vs. kvinnostereotypa skämt och bilder. Inget jag själv skullle uppskatta som gäst om jag var tvungena att läsa=)
    Tycker att man ska fokusera på att göra ett festprogram som speglar en själva, som par, inte på vad som ska eller inte ska vara med.
  • Maxterr

Vi skrev ett kort rim om alla gäster. Det var verkligen uppskattat då det var många som träffades för första gången. Det blev en bra start på en konversation.

• Lisa201109

Tack! Jag hoppas att gästerna uppskattar det=) Det är ju inte helt lätt att göra festprogram. 
    Så här fungerar gissa gästen: 

När samtalsämnena med bordsgrannen tagit slut kan man rädda situationen genom att utmana varandra i ”Gissa gästen”. Ta hjälp av gästpresentationen och klura ut vilka namn som gömmer sig bakom ledtrådarna. Det finns inga generella regler för hur man kommer fram till det rätta namnet. Är det motsatsen, är det en omskrivning eller helt enkelt ologiskt?

Ja, gnugga hjärncellerna rejält.

Här är några exempel:

Släpper man in (Karin)

Ryskt ja intill (David)

Gör till Gud (Bertil)

Tom vattenövergång (Barbra)

Böj asagud (Viktor)

Ihåligt kadaver (Tomas)

Framförande av båt skänker (Roger)

Korrekt sätt att slita (Sandra)

Jesus på korset (Christoffer)

Vira (Linda)

Utfodring till dam ( Mathilda)

Nä, hon! (Johan)

En Ms. Berättade (Lisa)

Område i Förenta Staterna (Markus)

Kvinnlig anställd (Gustaf)

Vilt kattdjur halkar här (Louise)

Birger Jarls stora fågel (Björn)

Liten brudslöja bakochfram (Rolf)

• Söta Wiol
    Lisa201109 skrev 2011-09-28 08:54:11 följande:
    Knepigt med andra spåk, man vill ju att alla ska känna sig inkulderade... Det går inte att göra två festprogram, ett på svenska och ett på engelska? eller svenska på en sidan, med en englsköversättning på andra?

Jellybeansen har vi köpt från discshop.se

Ja, det får nog bli så, att vi gör två olika festprogram. Man vill ju inte att någon ska känna sig utanför. Tack för tipset om beansen =)
Svar på tråden festprogram