Inlägg från: BlomAnna |Visa alla inlägg
  • BlomAnna

Hjälp mig med veganskt & vegeterianska alternativ! Gluten & laktosfritt...

Veganskt är ju lite kurigt eftersom det är både mjölk och äggfritt...Här kanske du kan få lite inspiration? http://www.vegankrubb.se/ Har även en bekant som har en veganmats blogg. http://santoshasveganblogg.blogspot.com/

Vegetariskt är ju lite lättare att göra nästan samma så att säga.

Tunbrödsrulle med sallad och någon god färskoströra eller chevreröra.

Potatisgratängen kan ju lätt göras mjölfri med havregrädde eller sojagrädde. Istället för fläskfile kan du säkert hitta något mumsigt recpet på qornfilér.

Pannacotta gör du vegetarisk genom att inte använda gelatin. Vegansk blir den om du använder havregrädde eller sojagrädde men jag har ingen aning om hur det blir. En kompis gjorde dock mjölkfri chokladpannacotta eller om det var mousse...Hur som var det helt sjukt gott!!

Om det är någon gäst som är gravid på ert börllop kommer denne inte kunna äta aborren...bara ett tips

• BlomAnna
    Hanna05 skrev 2011-09-28 10:33:35 följande:
    Okej :)

Alltså jag menade bara att jag skulle göra vanlig pannacotta (med vaniljsmak) inte med någon chokladsmak eller så.. Jag gör vanlig till dom vanliga och med gelesocker och soyamjölk till veganer och allergiker :) Det blir säkert super bra!

Nu är det bara förrätten och varmrätten som ska funderas ut !
    Vill ju det ska vara värt pengarna även för veganer.. vi kommer ta 300kr i kuvertavgift.

Bröllopstårta, hur gör man där??
    Förlåt en fråga som inte hör till men tar ni 300kr i kuvertavgift när ni lagar maten själva?
  • BlomAnna
    Hanna05 skrev 2011-09-28 11:42:03 följande:
    Ja vi kommer ta 300 kr på kuvertavgift, barn gratis.
    Vi lagar förrätt och efterrätt själva.
    Tårta och varmrätt beställs.

Vi önskar oss inga presenter, tar därför ut en kuvertavgift istället.
    Ok.
  • BlomAnna
    queenelin skrev 2011-09-28 15:29:04 följande:
    Laktosfritt är inte särskilt svårt, det är väl den lättaste av alla matallergier, tycker jag. Är själv laktosintolerant och "nu för tiden" finns ju alla tänkbara produkter utan laktos som smakar precis som dem med laktos. Man kan i princip laga precis det man har tänkt och bara ersätta mjölkprodukterna med låglaktosvarianeter. Hårdost innehåller inte laktos och smör är väldigt lite, bra att veta kanske.

Jag ska i helgen ge mig i kast med att baka bröllopstårta och tänkte göra en liten rackare extra helt utan mjölk och med vegetariskt gelatin, agar agar. Har en kompis som är allergiskt mot mjölkprotein och en systerdotter som är vegetarian. Jag vill att de ska få samma tårta som vi andra och tänkte använda samma smaker, vaniljbotten, hallonmousse och svartvinbärsmousse.  Har aldrig bakat med agar agar, så det blir en liten utmaning. I övrigt tänkte jag använda Oatlys vaniljvisp istället för vispgrädde i moussen och margarin i bottnar och smörkräm.

Jag som är laktosintolerant tycker att det är tråkigt när jag får mat som inte känns som att den är lagad med samma kärlek som resten av maten. När andra får en chokladkaka med mousse, grädde och citronmeliss får jag en trött fruktsallad med en kula sorbet. Kan man inte laga en fullgod variant av den ordinarie maten tycker jag att man ska tänka helt om. Tänka, vad är en god vegetarisk meny, istället för att försöka göra en lam kopia av köttgrytan alla andra ska få. Laga med kärlek så kommer det att bli bra!

Stort lycka till!
    Gelesocker eller vad det heter är lättare att använda än agar agar. Bara ett tips
Svar på tråden Hjälp mig med veganskt & vegeterianska alternativ! Gluten & laktosfritt...