• Jalle

Några barn välkomna och andra inte??

Har en liten fundering när det gäller att bjuda in barn till bröllopet. Jag skulle gärna vilja ha med våra syskonbarn men inte våra vänner barn. Syskonbarnen har vi väldigt nära relation till, det har vi inte till vänners barn. Det är ju en hel del pengar det handlar om när det gäller mat, plus att vi faktiskt inte känner en del av dom. Till saken hör att vi har vänner som gärna passar på när det är gratis mat och tar med hela barnaskaran på 5 barn varav två är "halvvuxna" och flyttat hemifrån och som vi annars aldrig träffar.

Hur gör man? Kan man skriva olika inbjudningar? "Vi ser gärna att ni kommer utan barn" till vännerna och inte till syskon? Eller ska man bara prata med syskonen? Ser det konstigt ut på vigseln/festen när några är med och andra inte eller förstår de flesta varför syskonbarnen är med?

Många frågor blir det..... =)

• Svar på tråden Några barn välkomna och andra inte??
  • Aniara4

Kan ni ha syskonbarnen som brudnäbbar? Då blir det ganska naturligt att de får vara med, även om festen i övrigt är barnfri. Annars tycker inte jag det är en jättekonstig uppdelning att ha med syskonbarn men inte andra barn, men det beror ju på hur kitsliga era vänner är förstås.

• baby freeze

Det är ju väldigt vanligt att just syskonbarn (och andra nära släktingars barn) är undantagna eftersom alla vuxna släktingar och nära vänner till föräldrarna är på bröllopsfesten. Jag tror att de flesta ändå har förståelse för det.

• Jalle

Vi ska liksom inte ha ett bröllop med brudnäbbar, vi ska vigas hemma i trädgården. Vi har i stället lagt fokus på en brakfest! (Bjuder in till "Sommarfest med inslag av bröllop"). Dessutom är en del av syskonbarnen lite för stora för att vara brudnäbbar. Nej, du har nog rätt, det är nog ingen som skulle ifrågasätta. JAG skulle inte göra det om jag var gäst. Men hur gör man med inbjudan?

• baby freeze
    Jalle skrev 2011-09-28 18:37:32 följande:
    Vi ska liksom inte ha ett bröllop med brudnäbbar, vi ska vigas hemma i trädgården. Vi har i stället lagt fokus på en brakfest! (Bjuder in till "Sommarfest med inslag av bröllop"). Dessutom är en del av syskonbarnen lite för stora för att vara brudnäbbar. Nej, du har nog rätt, det är nog ingen som skulle ifrågasätta. JAG skulle inte göra det om jag var gäst. Men hur gör man med inbjudan?
    Du skriver att det är en fest för de vuxna. Till dina syskonm kan du ju säga rakt ut att deras barn självklart är undantagna.
  • lepaus

Vi har en del gäster som kommer långväga (Irland och Holland bland annat), och deras barn kommer att bli bjudna då man inte kan begära att de ska lämna barnen hemma under hela tiden de är borta, däremot kommer vi inte bjuda barn till gästerna som bor i samma kommun. Kanske orättvist, jag vet inte, men vi har i alla fall bestämt det så... Passar det inte så får de stanna hemma :P

Om du skriver på inbjudan/adresserar inbjudan till "Nisse & Karin" så är det ju bara de två som är bjudna, inga barn. Men folk kanske ändå tar för givet att barnen är inbjudna Obestämd 

• brideo

Det är ert bröllop och ni gör som ni vill! För att inte väcka ont blod skulle jag ändå välja en stringent linje som kan motivera varför vissa barn men inte andra är bjudna, typ att era syskonbarn är just era syskonbarn och känns som era egna, eller nåt sånt.

Man behöver för övrigt inte motivera varför man väljer bjuda vissa men inte andra. Men om folk tittar sig omkring och drar sina egna slutsatser så kan man ju "hjälpa dem på traven" gneom att ha en genomtänkt strategi. 
    Jag skulle inte svara mer än +/- 0 om jag fick frågan från nån varför deras barn inte är bjudna, typ "vi har valt att göra så här" med ett leende. 

Rock on och ha så kul!  

• brideo

Kan tillägga att vi kommer försöka göra allt vi kan för att det ska vara så få barn som möjligt på vårt bröllop. Vi tycker mycket om dem men inte på vuxenfester. På det sättet slipper vi också välja vissa barn men inte andra, det vill vi inte göra. 

• max alexis

Syskonbarn tillhör ju den närmsta släkten, det gör inte vänners barn.

Skriv till "Familjen Svensson" resp "Ulf och Gittan Karlsson" på inbjudningarna.

Man bjuder de man vill. Förra sommaren var ex min bror och jag bjudna på bröllop dock int min syster till vår kusin. Själv tänker jag bjuda vissa kusiner andra inte och även så i samma familj. man gör somma vill.

• Fröken Emma

var lite tveksam när jag bara läste rubriken, men när du förklarar dig så tycker jag ni gör helt rätt.

Enligt sed skriver man ju fullständigt namn på gästen man bjuder in. Så dom som "får" ha barnen med sig skriver ni även barnens namn. Och dom som inte "får" ta med sig sina barn skriver ni bara dom vuxnas namn på själva inbjudan. Då borde ju vem som helst förstå!!!
    Sen är ju ammande och barn under 6 mån undantagna.

• Aniara4

Den kollektiva erfarenheten på BT visar att det är klokt att tydligt skriva ut att det är en vuxenfest. Många tror tydligen att barnen per automatik är medbjudna, även om man skriver inbjudan till "Berit och Nisse".

Att ni sen gör ett undantag för den allra närmaste familjen borde gästerna inte ha några problem att förstå. Och om de inte förstår det så är det deras problem.

• Jessikad

Hej!
    Vi har med våra egna barn och våra syskonbarn men på inbjudan skrev vi: "Vi gillar barn men inte på den här festen" och det har ingen protesterat emot. Hade det varit någon som kommit långväga ifrån elelr haft bebisar så hade de såklart fått dispens, men annars vill vi inte ha barn där. MIn son som är 9 är yngst och också han får gå hem efter middagen. För då är det vuxenfest utan barn!

Enkelt? Jag tycker det.Cool

• Aleta
    Aniara4 skrev 2011-09-28 21:54:09 följande:
    Den kollektiva erfarenheten på BT visar att det är klokt att tydligt skriva ut att det är en vuxenfest. Många tror tydligen att barnen per automatik är medbjudna, även om man skriver inbjudan till "Berit och Nisse".

Att ni sen gör ett undantag för den allra närmaste familjen borde gästerna inte ha några problem att förstå. Och om de inte förstår det så är det deras problem.
    Ja, det verkar inte gå att lita på att folk fattar vilka som är bjudna.

Ett sätt som jag har varit med om är att det längst ner har stått något typ:
    "Festen kommer att vara för våra vuxna vänner, vi ber er därför att ordna barnvakt denna dag. (Undantaget våra närmaste släktingar i barnålder.)" 
  • Jalle

Tack för alla kloka råd! Jag tror jag kör på Aletas förslag;

"Festen kommer att vara för våra vuxna vänner, vi ber er därför att ordna barnvakt denna dag. (Undantaget våra närmaste släktingar i barnålder.)" 

Det tycker jag blir tydligt och bra! Jag VET nämligen att alla inte fattar att bara de som inbjudan är ställd till är inbjudna, när vi hade dop kom även barn med även om inbjudan var ställd till de vuxna. Då gjorde det ju inte så mycket men jag känner att jag vill ha lite mer kontroll över gästantalet på ett bröllop.

Lycka till med era bröllop!

• Aleta
    Jalle skrev 2011-09-29 11:44:33 följande:

Det tycker jag blir tydligt och bra! Jag VET nämligen att alla inte fattar att bara de som inbjudan är ställd till är inbjudna, när vi hade dop kom även barn med även om inbjudan var ställd till de vuxna. Då gjorde det ju inte så mycket men jag känner att jag vill ha lite mer kontroll över gästantalet på ett bröllop.

Lycka till du med!

Jag funderar på om det verkligen heter barnålder, barnaålder kanske är bättre?
    Någon språkexpert som vet? 
  • lepaus
    Aleta skrev 2011-09-29 11:48:06 följande:
    Lycka till du med!

Jag funderar på om det verkligen heter barnålder, barnaålder kanske är bättre?
    Någon språkexpert som vet? 
    Jag tror att barnaålder är mer korrekt, nationalencyklopedin hittar i alla fall inget på "barnålder", däremot ett par artiklar som innehåller "barnaålder". 
    Kanske någon av dessa formuleringarna kan funka också "Undantaget våra närmaste släktingar i ung ålder" eller "Undantaget våra närmaste unga/yngre släktingar"
  • Frilledille
    Jalle skrev 2011-09-29 11:44:33 följande:

Bli dock inte förvånad om någon/några ändå kommer försöka ta med sig sina barn. Det har hänt oss, trots att vi varit YBERTYDLIGA med att det är en barnfri fest.

Se till att den som tar emot alla anmälningar tydligt säger:
    Då notera jag att Kurt och Stina Karlsson kommer och ingen av er har allergier?

Skulle dom då fått för sig att ta med barnen så kommer dom att påpeka det vid det här tillfället och då kan osa-ansvarig upplysa om att det är en barnfri fest.
  • t heart f

Vi sitter också och diskutterar just detta hemma. Tack för tips hur andra resonerar :)

Svar på tråden Några barn välkomna och andra inte??